Valikko
Talous

Hallituksen liikennekaari mullistaa Suomen joukkoliikenteen – uudistus tuo OP-ryhmän kaltaiset jätit rytinällä liikennebisnekseen

Hallitus haluaa, että jatkossa yhdellä älypuhelimella hankitulla matkalipulla voi matkustaa ympäri Suomea, kaikilla liikennevälineillä. OP-ryhmä on kiinnostunut lippujärjestelmän vaativan sovelluksen luomisesta.

Hallituksen liikennekaariuudistus panee Suomen liikennejärjestelmän rytinällä uusiksi. Hallitus julkisti tiistaina esityksensä niin sanotusta liikennekaaresta, jossa liikennemarkkinoita sääntelevä lainsäädäntö kootaan yhtenäiseksi laiksi.

Liikennekaaren keskeisin uudistus on, että se pakottaa liikenteen järjestäjiä avaamaan esimerkiksi aikatauluja, reittejä ja hintoja koskevat tietonsa kaikkien käyttöön. Tämän pitäisi mahdollistaa sen, että yhdellä älypuhelimella hankitulla lipulla, voisi matkustaa esimerkiksi Ivalosta Helsinkiin riippumatta siitä, mitä liikennevälineitä matkaan tarvitsee.

”Uudistuksen jälkeen kuluttajan ei tarvitsisi enää miettiä, ostaako matkalipun esimerkiksi VR:ltä tai Matkahuollolta”, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön (LVM:n) osastopäällikkö Laura Vilkkonen.

”Joukkoliikenteen pitää pystyä yhtä hyvään palvelutasoon henkilöauton kanssa. Liikennekaaressa on kyse siitä, että pistetään vesi vellomaan liikennemarkkinoilla ja kuluttaja palveluiden keskiöön.”

Liikennekaari voisi tarkoittaa sitä, että jo vajaan kahden vuoden päästä, heinäkuussa 2018, suomalaiset voisivat matkustaa tietyn kuukausimaksun maksamalla rajattomasti junalla ja bussilla. Kuukausimaksu maksettaisiin todennäköisesti erillisen älypuhelinsovelluksen avulla.

LVM:n toiveissa on, että kuukausimaksun maksamalla voisi käyttää joukkoliikenteen lisäksi myös esimerkiksi taksia ja vuokra-autoa.

Liikennevälineiden yhdistely olisi teknisesti mahdollista, sillä lippuja ostetaan ja autoja vuokrataan pitkälti netin kautta.

Uudistus olisi toteutuessaan valtava ja se muokkaisi merkittävästi esimerkiksi suurten autovakuuttajien ja autolainoittajien roolia. Tästä syystä esimerkiksi finanssijätti OP-ryhmä näkee tilanteessa bisnesmahdollisuuksia.

OP-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen sanoo HS:lle, että liikennekaaren mukainen kehitys vähentää ihmisten halua omistaa autonsa itse. OP-ryhmälle tämä on merkittävä asia, sillä OP:n tuloksesta yli 10 prosenttia tulee nykyisin autolainoista, autovakuutuksista ja muista liikkumisen palveluista.

”Autot ja henkilöautoilu eivät kuitenkaan katoa mihinkään. Haluamme olla kumppanina mukana autojen rahoittamisessa ja vakuuttamisessa myös jatkossa niiden toimijoiden kanssa, ketkä autot tulevaisuudessa omistavat”, Karhinen sanoo.

Karhinen sanoo, että OP voisi tarjota myös sovelluksen, jonka kautta uudenlaiset matkaliput jatkossa ostetaan.

”Uskoisin, että meillä on osaamista siihen. Liikenneoperaattorina toimimiseen liittyvä rahavirta kiinnostaa tietenkin meitä.”

Karhinen sanoo, että liikennekaari tarjoaa heille mahdollisuuden puolustaa markkina-asemia muuttuvassa maailmassa.

”Toinen vaihtoehto on, että pidättäydymme nykyisessä markkinassa. Se markkina menee kymmenessä vuodessa alaspäin.”

Liikenne- ja viestintäministeriön hahmotelmat muistuttavat pitkälti suomalaisyritys Maas Finlandin perustaja Sampo Hietasen visioita. Hietanen visioi jo HS:n haastattelussa helmikuussa, että tulevaisuudessa liikenne voisi perustua mallille, jossa voisi yhdistellä haluamiaan kulkuvälineitä kuukausimaksun maksamalla.

Vilkkonen sanoo, että myös hallitus pyrkii tämänsuuntaiseen uudistukseen. LVM:n ideana on, että jatkossa myös esimerkiksi postin kuljetuksia voitaisiin käyttää osana joukkoliikennettä.

”Tarkoitus on, että postiautoissa voisi kuljettaa mummoja ja mummojen mukana postia. Nyt kaikki toimijat ovat omissa siiloissaan, meidän lähtökohtana on, että annamme toimijoille itselleen enemmän vapauksia järjestää asioita fiksummin”, Vilkkonen sanoo.

”Jotta Hietasen kuvailema markkina olisi mahdollista, tarvitaan tällainen pakottava lainsäädäntö. Se on jo nähty, ettei hyvällä tahdolla tällaista järjestelmää synny.”

LVM:n Vilkkonen ei halua arvioida, kuinka paljon joukkoliikenteestä joutuu jatkossa maksamaan.

”Viranomaiset eivät hahmottele hintoja vaan se jää yrittäjien ja palveluntarjoajien tehtäväksi. Yleensä kilpailu huolehtii siitä, että hintataso on halvempi ja laatu parempaa”, Vilkkonen sanoo.

Vilkkonen arvioi, että uudistus lisää kilpailua ja vähentää joukkoliikennettä koskevaa sääntelyä.

”Siinä ei ole mitään järkeä, että viranomainen määrittelee esimerkiksi sitä, mitä kalustoa saa käyttää. Jatkossahan voisi olla järkevämpää, että esimerkiksi haja-asutusalueilla voisi ajaa pienemmällä kalustolla.”

Sääntelyn purkamisesta huolimatta esimerkiksi yli 10 000 euroa ansaitsevat uber-taksikuljettajat tarvitsisivat jatkossa taksiluvan. Nykyisin uber-taksit ovat laittomia. Helsingin hovioikeus vahvisti keskiviikkona kahden uber-taksia kuljettaneen henkilön sakkotuomiot. Lue asiasta lisää täältä.

”Aiemmin takseilla oli määräkiintiö, mutta nyt toiminnan aloittaminen on luvan kanssa mahdollista myös uber-taksia kuljettaville”, Vilkkonen sanoo.

Liikenneministeriö ajaa uudistusta pikaisella aikataululla, sillä uudenlaisen lippujärjestelmän pitäisi olla käytössä jo vajaan kahden vuoden kuluttua heinäkuussa 2018.

Liikennekaari toteutetaan kolmessa vaiheessa uudistuksen sisällöllisen laaja-alaisuuden takia. Nyt julkaistu ensimmäinen vaihe koskee tieliikennettä ja toinen vaihe muuta eli rautatie-, vesi- ja ilmaliikennettä.

Kolmannessa ”kiillotusvaiheessa” hiotaan vielä yksityiskohtia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Joukkoliikenne
  • Joonas Laitinen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Syövän on epäilty johtuvan stressistä, ujoudesta, jopa kielteisistä ajatuksista – laaja kartoitus murtaa sairastuneille haitallisia myyttejä

    2. 2

      Neljä kuppia kahvia, ei edes pullollista energiajuomaa – suurselvitys tarkisti kofeiinin terveydelliset riskirajat

    3. 3

      Trump: Pohjois-Korean ”ongelma” ratkaistava viimeinkin

    4. 4

      Tuhkarokko leviää nyt ympäri Eurooppaa – Suomessa valmiuksia on lisätty uudella lailla

    5. 5

      HS:n lukijat ehdottavat: Nämä suomalaiset tuotteet kuuluisivat bisnesmokien museoon

    6. 6

      Ranskan presidentiksi pyrkivä Le Pen luopui puolueensa johtajuudesta

    7. 7

      Nukutko huonosti? HS kokosi asiantuntijan vinkit unen apuvälineisiin ja parempiin yöuniin

    8. 8

      Punkki puri Jussi Kaijalaa ja se muutti hänen elämänsä – ”Vian epäiltiin jo olevan korvien välissä”

    9. 9

      Brigitte Macron ”neuvoo ja valmentaa” presidentiksi pyrkivää miestään – lukiolaispojan ja opettajan skandaalisuhteesta syntyi Ranskan seuratuin pari

    10. 10

      Taka-Töölön 80-vuotias klassikkoravintola säästyi perikadolta – Nina Kaukonen osti ravintolan, jossa Matti Pellonpää kävi suihkussa ja Supo vahti Salman Rushdieta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Taka-Töölön 80-vuotias klassikkoravintola säästyi perikadolta – Nina Kaukonen osti ravintolan, jossa Matti Pellonpää kävi suihkussa ja Supo vahti Salman Rushdieta

    2. 2

      Neljä kuppia kahvia, ei edes pullollista energiajuomaa – suurselvitys tarkisti kofeiinin terveydelliset riskirajat

    3. 3

      Punkki puri Jussi Kaijalaa ja se muutti hänen elämänsä – ”Vian epäiltiin jo olevan korvien välissä”

    4. 4

      Tieteelliset tosiasiat hylätään humpuukina, jos ne horjuttavat omaa maailmankuvaa – ”Ihmiset kyseenalaistavat tutkijoiden motiivit ja sitoumukset”

    5. 5

      Suomi maksaa naapureihin verrattuna asiantuntijoille pientä palkkaa – ”Tukholmassa maksetaan joistain tehtävistä Suomeen verrattuna tuplasti”

    6. 6

      Onko naisen huivi aina alistamisen merkki? 18-vuotias huivinkäyttäjä kertoo, että ei ole – tästä kamppaillaan juuri nyt Euroopan maissa

    7. 7

      Joutsenlaulun Vain elämää -versio soi myös radiossa vastoin Jussi Hakulisen tahtoa – ”Sanoin, että laittakaa radio kiinni”

    8. 8

      HS:n lukijat ehdottavat: Nämä suomalaiset tuotteet kuuluisivat bisnesmokien museoon

    9. 9

      Köyhät, rikkaat ja maahanmuuttajat asuvat yhä useammin omilla alueillaan – asuinalueet eriarvoistuvat erityisesti Turussa

    10. 10

      Tuhkarokko leviää nyt ympäri Eurooppaa – Suomessa valmiuksia on lisätty uudella lailla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailman vaarallisin tulivuori oireilee uhkaavasti – Kun Campi Flegrei taas räjähtää, vaarassa on miljoonia ihmisiä

    2. 2

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    3. 3

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    4. 4

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    5. 5

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    6. 6

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    7. 7

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    8. 8

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    9. 9

      Onko tässä Helsingin pienin ja kallein vuokrayksiö? 10 neliömetriä, 1 941 euroa kuukaudessa

    10. 10

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    11. Näytä lisää