Valikko
Talous

Hallituksen liikennekaari mullistaa Suomen joukkoliikenteen – uudistus tuo OP-ryhmän kaltaiset jätit rytinällä liikennebisnekseen

Hallitus haluaa, että jatkossa yhdellä älypuhelimella hankitulla matkalipulla voi matkustaa ympäri Suomea, kaikilla liikennevälineillä. OP-ryhmä on kiinnostunut lippujärjestelmän vaativan sovelluksen luomisesta.

Hallituksen liikennekaariuudistus panee Suomen liikennejärjestelmän rytinällä uusiksi. Hallitus julkisti tiistaina esityksensä niin sanotusta liikennekaaresta, jossa liikennemarkkinoita sääntelevä lainsäädäntö kootaan yhtenäiseksi laiksi.

Liikennekaaren keskeisin uudistus on, että se pakottaa liikenteen järjestäjiä avaamaan esimerkiksi aikatauluja, reittejä ja hintoja koskevat tietonsa kaikkien käyttöön. Tämän pitäisi mahdollistaa sen, että yhdellä älypuhelimella hankitulla lipulla, voisi matkustaa esimerkiksi Ivalosta Helsinkiin riippumatta siitä, mitä liikennevälineitä matkaan tarvitsee.

”Uudistuksen jälkeen kuluttajan ei tarvitsisi enää miettiä, ostaako matkalipun esimerkiksi VR:ltä tai Matkahuollolta”, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön (LVM:n) osastopäällikkö Laura Vilkkonen.

”Joukkoliikenteen pitää pystyä yhtä hyvään palvelutasoon henkilöauton kanssa. Liikennekaaressa on kyse siitä, että pistetään vesi vellomaan liikennemarkkinoilla ja kuluttaja palveluiden keskiöön.”

Liikennekaari voisi tarkoittaa sitä, että jo vajaan kahden vuoden päästä, heinäkuussa 2018, suomalaiset voisivat matkustaa tietyn kuukausimaksun maksamalla rajattomasti junalla ja bussilla. Kuukausimaksu maksettaisiin todennäköisesti erillisen älypuhelinsovelluksen avulla.

LVM:n toiveissa on, että kuukausimaksun maksamalla voisi käyttää joukkoliikenteen lisäksi myös esimerkiksi taksia ja vuokra-autoa.

Liikennevälineiden yhdistely olisi teknisesti mahdollista, sillä lippuja ostetaan ja autoja vuokrataan pitkälti netin kautta.

Uudistus olisi toteutuessaan valtava ja se muokkaisi merkittävästi esimerkiksi suurten autovakuuttajien ja autolainoittajien roolia. Tästä syystä esimerkiksi finanssijätti OP-ryhmä näkee tilanteessa bisnesmahdollisuuksia.

OP-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen sanoo HS:lle, että liikennekaaren mukainen kehitys vähentää ihmisten halua omistaa autonsa itse. OP-ryhmälle tämä on merkittävä asia, sillä OP:n tuloksesta yli 10 prosenttia tulee nykyisin autolainoista, autovakuutuksista ja muista liikkumisen palveluista.

”Autot ja henkilöautoilu eivät kuitenkaan katoa mihinkään. Haluamme olla kumppanina mukana autojen rahoittamisessa ja vakuuttamisessa myös jatkossa niiden toimijoiden kanssa, ketkä autot tulevaisuudessa omistavat”, Karhinen sanoo.

Karhinen sanoo, että OP voisi tarjota myös sovelluksen, jonka kautta uudenlaiset matkaliput jatkossa ostetaan.

”Uskoisin, että meillä on osaamista siihen. Liikenneoperaattorina toimimiseen liittyvä rahavirta kiinnostaa tietenkin meitä.”

Karhinen sanoo, että liikennekaari tarjoaa heille mahdollisuuden puolustaa markkina-asemia muuttuvassa maailmassa.

”Toinen vaihtoehto on, että pidättäydymme nykyisessä markkinassa. Se markkina menee kymmenessä vuodessa alaspäin.”

Liikenne- ja viestintäministeriön hahmotelmat muistuttavat pitkälti suomalaisyritys Maas Finlandin perustaja Sampo Hietasen visioita. Hietanen visioi jo HS:n haastattelussa helmikuussa, että tulevaisuudessa liikenne voisi perustua mallille, jossa voisi yhdistellä haluamiaan kulkuvälineitä kuukausimaksun maksamalla.

Vilkkonen sanoo, että myös hallitus pyrkii tämänsuuntaiseen uudistukseen. LVM:n ideana on, että jatkossa myös esimerkiksi postin kuljetuksia voitaisiin käyttää osana joukkoliikennettä.

”Tarkoitus on, että postiautoissa voisi kuljettaa mummoja ja mummojen mukana postia. Nyt kaikki toimijat ovat omissa siiloissaan, meidän lähtökohtana on, että annamme toimijoille itselleen enemmän vapauksia järjestää asioita fiksummin”, Vilkkonen sanoo.

”Jotta Hietasen kuvailema markkina olisi mahdollista, tarvitaan tällainen pakottava lainsäädäntö. Se on jo nähty, ettei hyvällä tahdolla tällaista järjestelmää synny.”

LVM:n Vilkkonen ei halua arvioida, kuinka paljon joukkoliikenteestä joutuu jatkossa maksamaan.

”Viranomaiset eivät hahmottele hintoja vaan se jää yrittäjien ja palveluntarjoajien tehtäväksi. Yleensä kilpailu huolehtii siitä, että hintataso on halvempi ja laatu parempaa”, Vilkkonen sanoo.

Vilkkonen arvioi, että uudistus lisää kilpailua ja vähentää joukkoliikennettä koskevaa sääntelyä.

”Siinä ei ole mitään järkeä, että viranomainen määrittelee esimerkiksi sitä, mitä kalustoa saa käyttää. Jatkossahan voisi olla järkevämpää, että esimerkiksi haja-asutusalueilla voisi ajaa pienemmällä kalustolla.”

Sääntelyn purkamisesta huolimatta esimerkiksi yli 10 000 euroa ansaitsevat uber-taksikuljettajat tarvitsisivat jatkossa taksiluvan. Nykyisin uber-taksit ovat laittomia. Helsingin hovioikeus vahvisti keskiviikkona kahden uber-taksia kuljettaneen henkilön sakkotuomiot. Lue asiasta lisää täältä.

”Aiemmin takseilla oli määräkiintiö, mutta nyt toiminnan aloittaminen on luvan kanssa mahdollista myös uber-taksia kuljettaville”, Vilkkonen sanoo.

Liikenneministeriö ajaa uudistusta pikaisella aikataululla, sillä uudenlaisen lippujärjestelmän pitäisi olla käytössä jo vajaan kahden vuoden kuluttua heinäkuussa 2018.

Liikennekaari toteutetaan kolmessa vaiheessa uudistuksen sisällöllisen laaja-alaisuuden takia. Nyt julkaistu ensimmäinen vaihe koskee tieliikennettä ja toinen vaihe muuta eli rautatie-, vesi- ja ilmaliikennettä.

Kolmannessa ”kiillotusvaiheessa” hiotaan vielä yksityiskohtia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Joukkoliikenne
  • Joonas Laitinen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mitä on pikaruoka ilman lihaa? HS testasi ”sipsikaljavegaanin” kanssa Fafa’sin, Hesburgerin ja Kotipizzan vegaanimätöt

    2. 2

      Suomeen paennut nigerialaisnainen kertoo poikajoukon polttaneen hänen tyttöystävänsä hengiltä – veivätkö tulkkausongelmat turvapaikan?

    3. 3

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    4. 4

      Tuleva pormestari Jan Vapaa­vuori lyttää maakunta­uudistuksen, vaikka hänen oma puolueensa on ollut päättämässä siitä – ”Haitallisin uudistus miesmuistiin”

    5. 5

      Kuuntelulaitteilla tehty tutkimus paljasti, miten eri tavalla isät puhuvat pojilleen ja tyttärilleen – tytöille kehosta, pojille pärjäämisestä

    6. 6

      Valkoiset bussit hakivat vapauteen pohjoismaisia vankeja, naisia ja juutalaisia

    7. 7

      Töitä olisi heti 9 000 osaavalle koodarille, mutta tekijöitä ei löydy – ”Vaikka maksaisit mitä, se ei muuttaisi tilannetta”, sanoo ohjelmistoyrityksen teknologiajohtaja

    8. 8

      Sini Rämön ostosmatka supermarkettiin on hermopeliä, mutta muurien takana myös joogataan ja juhlitaan – tällaista on elämä konfliktin keskellä Kabulissa

    9. 9

      Sipilä torjui Ylen haastattelussa Vapaavuoren arvostelun maakunta­uudistuksesta: ”Hän istui edellisessä hallituksessa, jossa kaikki uudistukset jäivät tekemättä”

    10. 10

      Washington Post: Trumpin vävy Jared Kushner halusi salaisen kanavan Kremliin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    2. 2

      Oululainen Venla Karppinen, 19, sai himoitun paikan maineikkaasta Oxfordin yliopistosta – Suomeen paluu ei enää innosta

    3. 3

      Maahanmuuton vastustajien leiri siirrettiin nyt julkisen käymälän viereen – Jälleen uusi käänne Rautatientorin sekavassa mielenosoitustilanteessa

    4. 4

      Koomikko Iikka Kivi tuohtui stand up -kiertueen ”seksistiseen viestiin”, jätti kiertueen antaakseen tilaa naisille ja muunsukupuolisille – Promoottorin mukaan 24 miehen kiertue luultavasti peruuntuu

    5. 5

      Kuuntelulaitteilla tehty tutkimus paljasti, miten eri tavalla isät puhuvat pojilleen ja tyttärilleen – tytöille kehosta, pojille pärjäämisestä

    6. 6

      Töitä olisi heti 9 000 osaavalle koodarille, mutta tekijöitä ei löydy – ”Vaikka maksaisit mitä, se ei muuttaisi tilannetta”, sanoo ohjelmistoyrityksen teknologiajohtaja

    7. 7

      Suomeen paennut nigerialaisnainen kertoo poikajoukon polttaneen hänen tyttöystävänsä hengiltä – veivätkö tulkkausongelmat turvapaikan?

    8. 8

      Himoautoileva toimittaja vaihtoi viikoksi kaupunkipyörään: poliisi pysäytti, kuntosalilla käynti lopahti – ja ihan eri Helsinki avautui

    9. 9

      Tuleva pormestari Jan Vapaa­vuori lyttää maakunta­uudistuksen, vaikka hänen oma puolueensa on ollut päättämässä siitä – ”Haitallisin uudistus miesmuistiin”

    10. 10

      Alkoholin liikakäyttö on paljon vakavampi uhka kuin tupakanpoltto – silti vain tupakoitsijat ovat ajojahdin kohteina

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    2. 2

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    3. 3

      Luokkahyppy voi myös kaduttaa – yliopistoon päätynyt duunarin lapsi ikävöi takaisin työväenluokkaan

    4. 4

      Luokkajako lentokoneessa näkyy ilmaraivona

    5. 5

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    6. 6

      Kemikaalein puhdistettu järvi nousi supersuosituksi, video veden alta todistaa häkellyttävän hyvän näkyvyyden: ”Norjan meret jäävät toiseksi”

    7. 7

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    8. 8

      Kauppatieteiden opiskelija havahtui turhanpäiväiseen kulutukseensa ja alkoi vältellä kaikkea muoviin pakattua – nyt hän tekee jopa deodoranttinsa itse

    9. 9

      Onko tämä kaikkien aikojen seuramatka? 800 suomalaista lähtee Afrikkaan testaamaan ripulirokotetta, joka voi pelastaa miljoonia lapsia – sinä voit hakea mukaan matkalle

    10. 10

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    11. Näytä lisää