Talous

Vakavat betoniongelmat löivät rakennusalan ällikällä – ”En muista, milloin Suomessa olisi purettu noin merkittäviä kohteita”

Betonirakentamisessa on tänä vuonna tullut ilmi poikkeuksellisen pahoja laatuongelmia. Professori uskoo, että uusia tapauksia paljastuu vielä.

Suomessa on tänä vuonna paljastunut poikkeuksellisen vakavia puutteita betonirakentamisen laadussa. Paljastuneet lujuusongelmat ovat yllättäneet niin alan yritykset kuin valvovat viranomaisetkin keskellä kuumaa rakennusbuumia.

Heinäkuussa Kemijärvellä jouduttiin purkamaan juuri valmistunut rautatiesilta, kun betoni havaittiin liian hauraaksi. Marraskuussa vakavat ja laajat lujuusongelmat keskeyttivät Turun keskussairaalan laajennustyöt. Tälläkin työmaalla joudutaan purkamaan suuri määrä betonirakenteita, minkä vuoksi työt myöhästyvät lähes vuodella.

Lujuusongelmia löytyi myös toisella turkulaisella työmaalla sekä työvoimalan rakennustyömaalla Pohjanmaalla.

Rakennusneuvos Teppo Lehtinen ympäristöministeriöstä kuvaa ongelmia hyvin poikkeuksellisiksi.

”En muista, milloin rakennustöiden aikaan Suomessa olisi purettu noin merkittäviä kohteita.”

Rakennustuotteiden laatua valvovassa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesissa uutiset tulivat yllätyksenä. Ryhmäpäällikkö Kurt Kokon mukaan betonia on totuttu pitämään rakentamisen turvallisimpana osana.

”Kyllä tämä meillekin oli herätys. Joudumme nyt ihan eri tavalla miettimään myös valmisbetonin valvontaa”, Kokko sanoo.

 

Lujuusongelmat ovat aiheuttaneet merkittäviä kustannuksia.

Pelkona on, että paljastuneet ongelmat ovat vain jäävuoren huippu. Ongelmien syitä selvittävät nyt sekä Tukes että toimiala itse.

Julkisuuteen tulleet lujuusongelmat ovat liittyneet ennen kaikkea niin kutsuttuun P-lukubetoniin. Kyseessä on korroosiota ja jäätymistä kestävä betonilaatu, jota käytetään lähinnä infrarakentamisessa. Lujuusongelmat johtuvat siitä, että betonin joukkoon on päässyt liikaa ilmaa.

P-lukubetonin liian suurista ilmamääristä Liikennevirastolle selvityksen tehnyt Aalto-yliopiston betonirakentamisen professori Jouni Punkki kertoo, että liian suuret ilmamäärät taas johtuvat betoniin sekoitettavista lisäaineista. Ilmamäärä kasvaa vasta sekoittamisen jälkeen. Vaikutus on tullut yllätyksenä.

Sitä Punkki ihmettelee, että ongelmat tulevat ilmi juuri nyt. Nyt käytössä olevia uuden polven lisäaineita on käytetty jo 10 vuotta.

”Tuntuisi, että jotain muutoksia on tapahtunut joko työtavoissa tai lisäaineissa.”

Tämä viittaa siihen, että ongelmia voi ilmetä enemmänkin.

”En usko, että kyse on yksittäistapauksista. Veikkaan, että kohonneita ilmamääriä löydetään useammasta kohteesta”, Punkki sanoo ja korostaa, että kohonnut ilmamäärä ei kaikissa tapauksissa johda lujuusongelmiin.

Ilmeisesti ongelmia on osattu epäillä. Liikennevirasto tilasi Punkilta selvityksen P-lukubetonin kohonneista ilmamääristä silloissa jo ennen kuin Kemijärven tapaus tuli julkisuuteen.

Sen jälkeen Liikennevirasto on tilannut lujuustestit 18 lähivuosina rakennetusta sillasta eri puolilla maata.

Lujuusongelmat ovat aiheuttaneet merkittäviä kustannuksia. Vastuukysymyksistä riideltäneen pitkään.

Tukes yrittää selvittää, missä toimitusketjun vaiheessa ongelmat ovat aiheutuneet. Kokon mukaan viranomaisilla alkaa olla syystä alustava näkemys, mutta hän ei halua sitä vielä kertoa.

”Tehokkuus on se, mistä firmat elävät. Jotain tällaista siellä taustalla on. Mutta heikompaa turvallisuutta ei ole tavoiteltu.”

Kemijärven tapauksessa ongelmien taustalla oli laadunvalvonnan laiminlyönti, kertoo Liikenneviraston tilaama raportti. Raportin mukaan lujuusongelmat olivat niin vakavia, että ne kertovat ”megaluokan” virheestä.

”Jos kaikkia Liikenneviraston asettamia betonin laatuvaatimuksia ja laadunvalvonnan toteutuksesta annettuja määräyksiä olisi noudatettu, virhettä ei olisi päässyt syntymään”, raportissa todetaan.

Raportin mukaan tapa, jolla betonin kelpoisuus Suomessa todistetaan, on nyt osoittautunut epäluotettavaksi ja on jopa altis manipuloinnille. Raportti nostaa esiin huolen siitä, että kyseessä voi olla huomattavasti laajempi ilmiö.

”Tapaus antaa oikeutetusti syyn epäillä, esiintyykö Suomen siltakohteissa laajemminkin tapauksenkaltaista piittaamattomuutta asetetuista ohjeista ja määräyksistä, tilaajan valvonnassa, betonin valmistuksessa ja työmaatoteutuksessa.”

 

Tausta: Mitä betoniongelmien taustoista ja laajuudesta tällä hetkellä tiedetään?

Kuinka monessa kohteessa ongelmia on havaittu?

Julkisuuteen tulleita ongelmakohteita on neljä: Kemijärven silta, Turun keskussairaalan laajennus, Harppuunakorttelin pysäköintitalo Turussa sekä Metsälän tuulivoimapuisto Kristiinankaupungissa.

Millaisia ongelmat ovat olleet?

Betonirakenteet eivät ole täyttäneet lujuusvaatimuksia ja ovat näin turvallisuusriski. Kemijärven sillan betonirakenteiden lujuus oli vain puolet vaaditusta.

Mistä ongelmat johtuvat?

Sitä ei vielä tiedetä, mutta viranomais- ja muita selvityksiä aiheesta on käynnistetty.

Betoniteollisuuden omien selvitysten mukaan ongelmat voidaan jakaa kahteen luokkaan.

Kemijärvellä ja Turun keskussairaalan työmaalla on käytetty niin kutsuttua P-lukubetonia, joka on pääosin infrahankkeisiin tarkoitettua jäätymisen ja korroosion kestävää betonilaatua. Näissä tapauksissa lujuusongelmat johtuvat siitä, että betonin joukkoon on päässyt liian paljon ilmaa.

Normaalisti betonin pitäisi sisältää ilmaa noin viisi prosenttia, mutta Kemijärvellä pitoisuus nousi noin 15 prosenttiin, mikä heikentää betonin lujuutta ratkaisevasti.

Turun Harppuunakorttelissa valittu betonilaji ei toiminut odotetulla tavalla eikä kovettunut oletetussa ajassa jääden liian pehmeäksi. Hyvä puoli tässä tapauksessa on, että virhe pystytään ilman purkamista korjaamaan betonia lämmittämällä.

Miten betoniin voi päätyä liikaa ilmaa?

Tätäkään ei vielä tiedetä, mutta betoniteollisuus arvioi, että liiallista ilmaa ovat aiheuttaneet lisäaineet, joita betoniin lisätään kylmissä tai muuten vaativissa olosuhteissa.

Suomalaisissa talviolosuhteissa siltarakenteilta vaaditaan poikkeuksellista kestävyyttä käytettävien maantiesuolojen takia. Ne rasittavat palkkirakenteita. Sama koskee Turun sairaalarakennusta, koska se pystytetään liikenneväylien yläpuolelle.

Riittävän kestävyyden saamiseksi P-lukubetonissa käytetään massan notkeutta ja huokoisuutta lisääviä aineita.

Suomalaisissa talviolosuhteissa siltarakenteilta vaaditaan poikkeuksellista kestävyyttä käytettävien maantiesuolojen takia.

Eikö betonin lisäaineiden käytöstä ole riittävästi kokemusta?

Lisäaineita on käytetty vuosikymmeniä, mutta aineiden koostumukset muuttuvat. Lisäaineita ei valmisteta Suomessa, ja ala myöntää, että nykyisten lisäaineiden koostumuksia ei tarkkaan tunneta.

Ala aikoo ryhtyä selvittämään lisäaineiden laatua niiden toimittajien kanssa. Ulkomailta ei ole toistaiseksi kantautunut tietoja vastaavista ongelmista.

Kenellä on vastuu?

Ensisijainen vastuu on betonin toimittavalla yrityksellä, joka myös hankkii tarvittavat lisäaineet ja sekoittaa ne betoniin. Betonteollisuuden mukaan valmisbetonin tuotantoa valvoo sen jäsenyrityksissä kolmas osapuoli, joka tällä hetkellä on Inspecta Sertifiointi.

Tilaajalla on vastuu siitä, että se tilaa kohteeseen sopivat betonityypit. Betoniteollisuus korostaa, että työmaalla oikein suoritettu betonointi edellyttää oikeaa kalustoa ja toteutustapaa ja jälkihoitoa.

Onko kyse laajemmasta rakentamisen laatuongelmasta?

Sitä selvitetään parhaillaan. Liikennevirasto on määrännyt lujuusmittauksiin 18 siltaa eri puolilla maata.

Onko ongelmakohteissa sama betonintoimittaja?

Useimpien toimittaja on Rudus, mikä johtuu siitä, että se on selvä ykkönen työmailla valettavan valmisbetonin myyjänä. Sen markkinaosuus valmisbetonissa on lähes 50 prosenttia.

Toistaiseksi ei ole havaintoja, että ongelmat olisivat toimittajalähtöisiä. Ulkopuolisessa selvityksessä Ruduksen tehtailla ei ole havaittu ongelmia. Korkeita ilmamääriä on ollut myös muiden valmistajien tuotteissa.

Pitääkö pientalon rakennuttajan olla huolissaan?

Syytä huoleen tuskin on. Tutkitut kohteet ovat erikoisrakenteita vaativia infrakohteita.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Rakentaminen
  • betoni
  • Tukes
  • Turvallisuus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Useita loukkaantunut pakettiauton ajettua väkijoukkoon Barcelonan keskustassa, poliisi sanoo terrori-iskuksi – HS seuraa, suora lähetys La Ramblalta käynnissä

    2. 2

      Elintärkeillä lääkkeillä rahastaneen Martin Shkrelin oikeudenkäyntiin oli mahdotonta saada puolueettomia valamiehiä – pöytäkirjat ovat hulvatonta luettavaa

    3. 3

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    4. 4

      Trumpin väkivalta­lausunnot ajoivat hänet nurkkaan – yritysjohtajat pakenevat presidentin ympäriltä, republikaanit moittivat ja hallintoa kuvataan ”halvaantuneeksi”

    5. 5

      Tutkija tyrmää Pentti Linkolan ”todellisuuspakoiset” ajatukset: ”Niitä ovat viljelleet äärioikeistolaiset tai uskonnolliset fundamentalistit”

    6. 6

      Miltä suomalainen näyttää tulevaisuudessa? Perimä muuttuu hitaasti, mutta sairastamme jo nyt meille uusia perinnöllisiä tauteja

    7. 7

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

    8. 8

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    9. 9

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    10. 10

      Pian Helsingin ainoaksi synnytyssairaalaksi jäävä Naistenklinikka on vakavissa sisäilmaongelmissa – Husin mukaan remonteista selvitään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    2. 2

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    3. 3

      Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimintiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

    4. 4

      Professori tyrmää pääsykoe­uudistuksen: ”Käytännössä oikeus­tieteelliseen pääsisi vain laudaturin papereilla” – Lukiolaisten mielestä uudistuksen lähtökohta on oikea

    5. 5

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

    6. 6

      Globalisaation aika on ohi, kun Yhdysvaltain mahti murenee – ja silloin on tapana rytistä

    7. 7

      Ensin Mikko sai kuulla olevansa liian lihava, sitten liian laiha ja lopulta liian naismainen – Jatkuva pilkka sai sairastumaan syömishäiriöön ja samalla kariutui myös rakkauselämä

    8. 8

      Poliisi sakotti Flow-festivaalilta ulos vietyä artistia – tapahtuneesta julkaistiin video sosiaalisessa mediassa

    9. 9

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    10. 10

      Trumpin yritysjohtajista koostuva neuvosto lopettaa toimintansa – syynä presidentin puheet, joissa hän rinnasti väkivaltaisen äärioikeiston ja sitä vastustavat tahot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    3. 3

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    4. 4

      HS testasi eineslihapullat: Raati löysi kaksi pyörykkää, jotka nousivat ylitse muiden

    5. 5

      Unitutkija: Suomalaisten ruokailurytmi vaikeuttaa nukahtamista – Päivän pääateria kannattaisi syödä vasta illalla

    6. 6

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    7. 7

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    8. 8

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    9. 9

      Nyt on jollakulla ollut ylimääräistä aikaa: Malminkartanon täyttömäen portaiden yli 200 askelmaa maalattiin valkoisiksi keskiviikkoyönä

    10. 10

      On yksinkertaisesti väärin olla rikas

    11. Näytä lisää