Talous

Eroon pakollisista autopaikoista – rakentajien mukaan paikkoja jää myymättä, ja uusissa asunnoissa maksetaan turhasta

Itseohjautuvien autojen yleistyminen mullistaisi pysäköinnin. Rakentajat pelkäävät, etteivät säännöt pysy teknisen kehityksen ja asennemuutoksen perässä.

Rakennusyhtiöt haluaisivat eroon kuntien määräyksistä, jotka säätelevät sitä, kuinka paljon asuintalojen yhteyteen on rakennettava parkkipaikkoja. Esimerkiksi Helsingissä asuinkerrostalon yhteyteen pitää rakentaa alueesta riippuen yksi autopaikka jokaista 100–150 kerrosneliömetriä kohden.

Rakentajien mielestä autopaikkanormeja voitaisiin merkittävästi keventää tai paikkojen määrä voitaisiin jopa jättää rakentajien omaan harkintaan. Myös valtion on toivottu puuttuvan määräyksiin. Normipurun nimiin vannova hallitus on kuitenkin päättänyt jättää asian kuntien omaan harkintaan.

Kysymys on rakentamisen ja asumisen kustannuksista. Yhden parkkipaikan hinta vaihtelee tuhansista euroista kymmeniin tuhansiin euroihin.

Katutasossa pysäköintipaikka maksaa Rakennusteollisuuden mukaan veroineen noin 8 000 euroa. Kaupunkien keskusta-alueella pysäköinnin järjestäminen katutasoon ei kuitenkaan ole tilan vuoksi mahdollista, joten jäljelle jäävät kalliimmat ratkaisut. Jos pysäköinti joudutaan järjestämään kallioluolaan, voi yhdelle paikalle tulla hintaa peräti 80 000 euroa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Asuntorakentamisesta vastaava johtaja Harri Isoviita YIT:stä sanoo, että autopaikkanormin keventäminen laskisi asuntojen hintoja.

Vaikka asunnon ostaja päättää, ostaako hän myös pysäköintipaikan, rakennuttajat jyvittävät osan autopaikkojen rakentamisen kustannuksista asuntojen hintoihin. Näin siksi, että kaikki autopaikat eivät välttämättä mene kaupaksi tai eivät ainakaan täyteen hintaan.

”Jos paikkoja rakennettaisiin vähemmän, kustannus kohdistuisi paremmin niille, jotka autopaikkoja tarvitsevat”, Isoviita sanoo.

SRV:n Suomen-liiketoimintojen johtaja Juha Toimela sanoo, että rakentajilla on vaikeuksia päästä eroon kaikista autopaikoista.

”Myymättömiä autopaikkoja on paljon, vaikka asunnot on myyty. Kaikilla rakentajilla on sama juttu.”

Rakentajien toive on, että he saisivat vapaat kädet autopaikkojen rakentamisen suhteen. Ala vakuuttaa, että ilman määräyksiäkin autopaikkoja rakennettaisiin myös jatkossa, joskin vähemmän.

”Eivät yksityisautot mihinkään katoa. Autopaikkoja tarvitaan yhä, jotta asunnot saadaan kaupaksi”, Toimela sanoo.

Rakentajat kuitenkin näkevät, että yhä useammat ihmiset haluavat muuttaa hyvien raideyhteyksien varteen. Auton tarve vähenee. Autoilun suosion hiipumisesta etenkin Helsingin kantakaupungissa kertoo sekin, että entistä harvempi nuori hankkii ajokortin.

Toimelan mukaan etenkin asemien lähistöillä määräyksiä pitäisi keventää selvästi.

”Jos on hyvät julkiset yhteydet, 0,5 autopaikkaa per asunto on ihan maksimi. Määrä voisi olla pienempikin. Tuetussa asumisessa ja vuokra-asumisessa määrä voisi olla tätäkin pienempi.”

Myös teknologinen kehitys on rakentajien näkemyksen mukaan viemässä suuntaan, jossa auton omistaminen vähenee. Rakentajat uskovat vahvasti itseohjautuvien autojen läpimurtoon. Niiden yleistyminen tarkoittaisi, ettei pysäköintiä tarvitsisi järjestää aivan asunnon viereen.

YIT:n Isoviita pelkää, että sääntely ei pysy murroksen perässä.

”Uskon, että jollain aikavälillä kunnat heräävät liikenneinfran muutokseen, mutta kysymys kuuluu, heräävätkö ne riittävän nopeasti. Käyttäytymisen muutos voi olla nopeampi kuin odotetaan. Kun normi luodaan, se vaikuttaa muutaman vuoden viiveellä.”

Kaupungit saavat rakentajilta kuitenkin kiitosta siitä, että viime vuosina normeja on väljennetty. Helsingissä määräyksiä päivitettiin viimeksi joulukuussa. Autopaikkoja tarvitsee jatkossa rakentaa aiempaa vähemmän.

Määräyksistä ei kuitenkaan ole toistaiseksi haluttu luopua.

”On haluttu järjestäytyneesti ohjata siihen, että paikkoja on riittävästi”, sanoo liikenneinsinööri Juha Hietanen Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta. ”Riski on, että rakentajat tekevät paikkoja helposti vähemmän kuin tarve on. Siitä voi tulla jälkikäteen ongelmia, jos ihmiset esimerkiksi pysäköivät autoja jalkakäytäville.”

Hietanen muistuttaa, että myös maankäyttö- ja rakennuslaki edellyttää kuntia huolehtimaan pysäköinnistä.

Hallitus antoi marraskuussa esityksen maankäyttö- ja rakennuslain uudistamisesta, ja sen valmistelun yhteydessä käytiin myös keskustelua autopaikkanormiin puuttumisesta. Hallituksen sisällä oli haluja ohjata kuntia höllentämään normeja. Kaavoitus kuitenkin on kuntien monopoli, eikä hallitus puuttunut asiaan.

”Parkkipaikkanormit ovat kuntien päätettävissä. Olisi nurinkurista säädellä tätä lailla, kun koko uudistuksen tarkoitus on purkaa normeja”, ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk) sanoi marraskuun lopulla esitellessään uudistusta. ”On ajateltu, että kaupungit osaavat ratkaista tämän.”

Autottomalle korttelille sekä kritiikkiä että kiitosta

Hiljattain suurissa kaupungeissa on kokeiltu autopaikkojen määrän selvää vähentämistä. Autottomia taloja on valmistunut tai tekeillä ainakin Helsinkiin, Vantaalle, Tampereelle ja Espooseen.

Asukkaiden kokemuksia Helsingin Kalasataman autottomasta korttelista selvitettiin tammikuussa julkaistussa opinnäytetyössä. Kyselytutkimuksen mukaan asukkaat olivat pääosin tyytyväisiä, mutta myös kritiikkiä tuli.

Yhtäältä asukkaat kiittelivät esimerkiksi tilan vapautumista pysäköinniltä sekä sitä, etteivät joutuneet maksamaan autopaikkojen rakentamisesta ja pystyivät käyttämään säästyneet rahat muuhun asumisen viihtyisyyteen. 92 prosenttia asukkaista oli valmis suosittelemaan kohdetta.

Toisaalta osa asukkaista valitti pysäköintiin liittyvistä ongelmista. Pysäköintiä pidettiin holtittomana ja vieraspysäköintiä vaikeana. Noin puolet korttelin kotitalouksista omistaa auton.

Autopaikattomuus ei sinänsä ollut vetovoimatekijä, vaan asukkaat muuttivat kortteliin hyvän sijainnin ja hyvien liikenneyhteyksien vuoksi. Korttelin Ara- ja Hitas-asunnot houkuttelivat myös vapaita markkinahintoja edullisemman asumisen vuoksi.

Fakta

Näin autopaikkojen rakentamiseen määrätään Helsingissä


 Kantakaupungissa asuintontille on rakennettava yksi autopaikka jokaista 150 kerrosneliömetriä kohden.

 Muilla alueilla paikkoja on rakennettava yksi jokaista 100–145 kerrosneliötä kohden. Määrä on pienempi julkisen liikenteen asemien läheisyydessä.

 Kaupungin tai Ara-vuokra-asuntojen yhteyteen paikkoja voi rakentaa vähemmän.

 Opiskelija-asunnoille ei tarvitse rakentaa autopaikkoja.

 Autopaikkoja voi rakentaa vähemmän, jos talo liittyy autojen yhteiskäyttöjärjestelmään tai jos pysäköinti järjestetään keskitetysti.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Rakentaminen
  • Pysäköinti
  • Autoilu
  • Asuminen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Heti ensimmäinen yhteydenotto te-toimistosta oli uhkauskirje –Työttömiä kohdellaan kuin rikollisia

    2. 2

      Helsingissä on jopa 12-vuotiaita seksinmyyjiä – Alaikäisten seksikaupasta ei juuri hiiskuta, mutta ilmiö on tuttu nuorten kanssa työskenteleville

    3. 3

      Jaakko Hissa tapasi Pohjois-Korean ”Suuren johtajan” kaksi kertaa ja huomasi oudon muodonmuutoksen: ”Valkoinen puku, sikari kädessä, kuin keskiamerikkalainen porho”

    4. 4

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    5. 5

      Internet ei saa tästä tarpeekseen: häissä pettymyksensä avoimesti osoittava pikkutyttö

    6. 6

      Uusittu Napakymppi oli juuri niin köppäinen kuin edeltäjänsäkin: Kaitsun tunnari, tärisevät treffailijat ja muut olennaiset ovat mukana edelleen – ja se on ihanaa

    7. 7

      Baseball-ottelussa vakava onnettomuus, pelaajat järkyttyivät: Pallo osui pienen tytön kasvoihin täydellä nopeudella

    8. 8

      Fafa’s kasvoi kioskista 16 ravintolan ketjuksi – perustaja Doron Karavani yrittää nyt viedä falafelinsa Tukholmaan ja Lontooseen

    9. 9

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    10. 10

      Suomalaisissa yliopistoissa tutkijoiden on pakko opettaa, ja siitä kärsivät opiskelijat – ”Huippuopettaja on nöyrä”, sanoo palkittu professori

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    2. 2

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    3. 3

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne on tänään sekaisin, koska asiakas antoi palautetta, kuljettajalle kerrottiin siitä, ja esimies läimäytti oven kiinni luottamus­miehen edestä

    4. 4

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    5. 5

      Kyllä, nämä asiat aiheuttivat kauhua eilen eduskunnan viinakeskustelussa – alkoholijäätelöt, värikkäät etiketit, kadunkulmien pitseriat...

    6. 6

      Masennus vaani ja valitsi onnellisen hetken – Anni Saastamoisen elämässä oli kaikki hyvin, kun hän yhtäkkiä löysi itsensä vessasta itkemästä

    7. 7

      Helsingin Tallinna-tunneli sai yllättävän kilpailijan Espoosta – Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta ja on siksi opetellut puhumaan kiinaa

    8. 8

      Suomalaisen yleisin ansio on 2 500 euroa – katso palkat ammateittain ja vertaa laskurilla omaa palkkaasi muihin iän ja koulutuksen mukaan

    9. 9

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    10. 10

      Nimikiista kuumenee! Opiskelijaporukka kaappasi Tampereen yliopiston englanninkielisen osoitteen – ehdottavat yliopiston nimeksi Tampereen ei-turkulaista yliopistoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    5. 5

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    6. 6

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    7. 7

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    8. 8

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    9. 9

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    10. 10

      Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

    11. Näytä lisää