Talous

Selvitys: Teihin ja ratoihin miljardi euroa lisää vuodessa tai Suomi putoaa naapurimaiden kelkasta

VTT:n ja Tampereen ammattikorkeakoulun selvityksen mukaan väyliin täytyy käyttää vuosittain miljardi euroa nykyistä enemmän rahaa, jos Suomi aikoo parantaa kilpailukykyä ja vähentää liikenteen päästöjä.

Tulevien runsaan 20 vuoden aikana Suomessa käytetään liikenneinfrastruktuurin ylläpitoon ja investointeihin arviolta 77–105 miljardia euroa, arvioidaan VTT:n ja Tampereen ammattikorkeakoulun tuoreessa selvityksessä. Selvityksen mukaan liikennehankkeiden hyötyjä suhteessa kustannuksiin on pohdittava nykyistä monipuolisemmin, jotta raha tulee tehokkaasti käytettyä.

Jos Suomi aikoo tiivistää yhteyksiä muualla Eurooppaan, parantaa yritysten kilpailukykyä, kohentaa työllisyyttä ja leikata liikenteen päästöjä, täytyy liikenneinfrahankkeisiin käyttää jatkossa selvästi nykyistä enemmän rahaa.

”Tavoitteet täyttyisivät monin osin parhaiten Huimaksi nimetyssä skenaariossa, jossa investoidaan vahvasti elinkeinoelämän raaka-aine- ja tavarakuljetusten edellytyksiin sekä laajojen työssäkäyntialueiden työmatkaliikenteeseen. Suomi yhdistettäisiin kiinteämmin Eurooppaan Helsinki–Tallinna-tunnelilla, joka mahdollistaa kauttakulun Koillisväylälle. Huima edellyttäisi väylänpidon vuosittaisen kokonaisrahoituksen kasvattamista nykyisestä noin 3,2 miljardista eurosta 4,2 miljardiin euroon”, VTT:n erikoistutkija Terttu Vainio toteaa tiedotteessa.

Selvityksessä hahmotellaan liikenneinfrastruktuurin kehittämiselle neljä erilaista skenaariota, jotka ulottuvat vuoteen 2040 saakka. Skenaariot poikkeavat toisistaan siinä, kuinka paljon liikenneinfraan laitetaan rahaa ja minne raha kohdennetaan.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Huima-skenaariossa liikkenneinfran vuosittainen rahoitustarve on suurin, 4,2 miljardia euroa.

Älykkäässä skenaariossa investoidaan digitaaliseen infrastruktuuriin, kaupunkiseutujen välisiin yhteyksiin ja maayhteyksiin kansainvälisen liikenteen lentoasemille. Vuosittainen rahoitustarve on 3,7 miljardia euroa eli 500 miljoonaa euroa nykyistä enemmän.

Kuuliaiseksi nimetyssä skenaariossa rahoitus pysyy nykytasolla ja rahat kohdistetaan kaupunkien raideliikenteeseen, kevyen liikenteen infrastruktuuriin sekä muihin vähähiilisiin liikennemuotoihin. Samalla vanhan liikenneinfrastruktuurin kunto on heikentynyt ja vienyt teollisuudelta kilpailukykyä pitkällä aikavälillä.

Niukassa skenaariossa määrärahoja leikataan 100 miljoonaa euroa nykytasolta. Rahat kohdistetaan lähes kokonaan vanhojen rakenteiden perusväylänpitoon ja katujen kunnossapitoon. Kaupunkien sisäisiä ja välisiä yhteyksiä ei kehitetä, ja elinkeinoelämän kannalta tärkeimmät yhteydet pidetään kunnossa, mutta uusia kansainvälisiä yhteyksiä ei avata.

Selvityksen mukaan Suomi uhkaa jäädä naapurimaista jälkeen, jos liikennehankkeita toteutetaan ripotellen, ilman suurta suunnitelmaa, ja jos hankkeita ei arvioida kilpailukyvyn näkökulmasta. Tekijöiden mukaan naapurimaat näkevät liikenneverkon voimakkaan kehittämisen keskeisenä kilpailukykytekijänä.

Selvityksessä todetaankin, että yksittäisten hankkeiden sijaan Suomessa on tarkasteltava koko liikennejärjestelmää. Suunnitelmat ja rahoituspäätökset on tehtävä pitkäjänteisesti.

Selvityksen tilaajat – muun muassa Rakennusteollisuus RT, EK, SAK ja STTK – patistavatkin nyt poliittisia päättäjiä laatimaan pitkän aikavälin suunnitelman siitä, miten teitä, ratoja ja muuta liikenneinfrastruktuuria Suomessa jatkossa kehitetään.

”Liikenneinfran suunnittelu ja rakentaminen vaativat valtavasti aikaa ja työtä, ja rakenteiden elinkaari on huomattavan pitkä. Merkittävien hankkeiden valmistelun kannalta vuosi 2040 on jo lähellä. Nyt on kiire käynnistää sellaisten strategisten hankkeiden suunnittelu, jotka pitäisi toteuttaa seuraavien 25 vuoden kuluessa. Esimerkiksi valtatie 12:n sijoittamista tunneliin Tampereella esitettiin 1990-luvun alussa, ja tunneli avattiin liikenteelle viime marraskuussa”, hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja, RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen sanoo tiedotteessa.

Selvitystä kommentoi myös entinen pääministeri Paavo Lipponen, jonka mukaan talouskasvun ja kilpailukyvyn turvaamiseksi Suomi tarvitsee nykyistä selvästi suurempia liikenneinvestointeja.

”Etenkin Etelä-Skandinavian mittavat liikennesuunnitelmat muodostavat kovan haasteen. Sen vuoksi yhteydet Keski-Eurooppaan Baltian kautta sekä pohjoiset yhteydet Atlantille ja Jäämerelle ovat lähitulevaisuuden asioita. Hankkeita on lähdettävä valmistelemaan ajoissa muun muassa EU:n TEN-T-rahoituksen saamiseksi. Näihin hankkeisiin kuuluu myös Koillisväylän datakaapeli”, Lipponen sanoo.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Infrastruktuuri
  • Rakennusteollisuus RT

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    2. 2

      Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

    3. 3

      Shakiran piti blondata hiuksensa ja La Bamba -hitin tekijän vaihtaa nimensä – espanjankielinen musiikki kelpaa listoille vain valkopestynä

    4. 4

      Huono palkka ja raskas arki – moni lastentarhan­opettaja harkitsee alan vaihtamista: ”Tuli kiky ja lomarahat meni”

    5. 5

      Tom-Kristian Heinäaho kasvoi Jehovan todistajaksi, nousi liikkeen vanhimmistoon ja salaisuuden paljastuttua joutui sen eteen – ”Olen tiennyt aina kristallinkirkkaana, että pidän miehistä”

    6. 6

      Pidättely sekoittaa suoliston eikä hyvältä tuntuva vatsa aina voi hyvin – Nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    7. 7

      Lude tekee kodista kauhean – asukas kertoo painajaisesta Töölössä

    8. 8

      Katossa reikä ja kellarissa vettä – pala suomalais-virolaista kulttuurihistoriaa uhkaa tuhoutua rakennusyhtiön omistuksessa

    9. 9

      Nuoret kiinalaiset matkailijat haluavat Suomesta mustikkapiirakkaa ja prinsessa Leian koruja – ”He ostivat 42 000 euron edestä kelloja ja koruja

    10. 10

      ”Kuvaaminen on hyvin vaarallista” – Narcos-sarjan työntekijä ammuttiin autoonsa, ja nyt ”maailman häikäilemättömimmän” huumeparonin veli uhkailee Netflixiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    2. 2

      Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

    3. 3

      Keinokuituvaatteet tuhoavat meriä ja voivat vaarantaa ihmisten terveyden, mutta moni ei tiedä sitä – ”Fleece on erityisen haitallista”

    4. 4

      Ammattikouluissa ei tarvitse osata mitään saadakseen tutkinnon, arvioi tutkija – HS:n kyselyn mukaan opettajilla on paine päästää kaikki läpi kursseista

    5. 5

      Teinitytön parkkihallissa Keravalla raiskanneelle ja lapsia hyväksikäyttäneelle miehelle jälleen tuomio – seksiä 12-vuotiaan tytön kanssa

    6. 6

      Koulutaksi jätti 7-vuotiaan autistilapsen yksin parkkipaikalle Espoossa – Yritys: Kuljettaja ei saisi tällaisissa tapauksissa kuunnella lasta

    7. 7

      Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö, johon tulee 15 uutta virkaa – Sipilä: ”Olen huomannut, miten tärkeää tutkimukseen perustuva tieto on”

    8. 8

      Päivähoidon maksut alenevat – keskituloisen kahden lapsen perheen maksut laskevat yli 1 200 euroa vuodessa

    9. 9

      Liika istuminen pidentää selän lihaskalvoja, ja siksi asentomme painuu kasaan – Uusi treenimuoto voi auttaa selkävaivoihin

    10. 10

      ”Kuvaaminen on hyvin vaarallista” – Narcos-sarjan työntekijä ammuttiin autoonsa, ja nyt ”maailman häikäilemättömimmän” huumeparonin veli uhkailee Netflixiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Mittaatko onnea väärillä mittareilla? Hyvään elämään on olemassa vain yksi lääke

    5. 5

      Ani Kellomäki sai 17-vuotiaana syöpädiagnoosin – mutta hänen suurin tragediansa väijyi äidin huoneen oven takana

    6. 6

      Meitä on pissattu silmään – pelätty kemikaali on varsin harmiton

    7. 7

      ”Hirvittäviä kuvia” huippupoliitikoista ottanut kuvaaja sai viime vuonna valtioneuvoston kanslian kimppuunsa – Nyt hän kutsui näyttelyyn kaikki ministerit, mutta yksikään ei tullut

    8. 8

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    9. 9

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    10. 10

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

    11. Näytä lisää