Talous

Onnibus painoi koko joukko­liikenteen hintoja alas euron bussilipuillaan – nyt se suunnittelee irtisanomisia halpojen lippujen vuoksi

Onnibusin vaikeudet nostavat kysymyksen: Ovatko viime vuosien huippuhalvat bussiliput liian hyvää ollakseen totta?

Rytinällä Suomen linja-automarkkinoita vallannut halpabussiyhtiö Onnibus ilmoitti maanantaina yt-neuvotteluista, jotka johtavat enimmillään lähes 80 työntekijän irtisanomisiin.

Yhtiön toimitusjohtaja Lauri Helke perusteli yt-neuvottelujen alkamista sanomalla, että yhtiön kannattavuutta on parannettava, koska bussiliikenteen hintataso on pysyvästi halpa.

Perustelu on hämmentävä, koska Onnibus on itse vaikuttanut merkittävästi siihen, että joukkoliikenteen lippujen hinnat ovat laskeneet Suomessa. Halvimmillaan yritys on tarjonnut matkoja kaupungista toiseen eurolla.

”Emme voi nostaa hintoja, koska nyt alalla vallitsee aito markkinatilanne, mikä alalla ei aiemmin toiminut. Jos nostaisimme hintoja, ihmiset siirtyisivät käyttämään muita kuljetusyhtiöitä”, Helke sanoo.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Suomessa linja-autoliikennettä säänneltiin voimakkaasti vuosikymmenien ajan. Silloin kysyntä ei juuri vaikuttanut hintoihin. Sadan kilometrin matka maksoi suunnilleen saman verran riippumatta siitä, oliko reitti ruuhkainen vai tuliko kyytiin vain satunnaisia matkaajia.

Vuonna 2012 Onnibus tuli Suomen joukkoliikenteen kentälle tehden asiat eri tavalla kuin muut liikennöitsijät. Yhtiö keskittyi ajamaan reittejä, joilla matkustajat kulkevat yleisimmin, muutti lippuhintojaan kysynnän mukaan ja mainosti nettivarauspalveluaan.

Vuonna 2014 linja-autoliikenteen sääntelyä purettiin EU-asetuksen vuoksi, ja kaukoliikenteen reittejä vapautui kilpailulle. Hintakilpailu kiihtyi, Onnibus valtasi alaa ja vanhojen liikennöitsijöiden liiketulokset laskivat. Viiden suuren liikennöitsijän yhteenlaskettu liiketulos hupeni sääntelyn purun jälkeen puoleen entisestä, kertoi HS vuonna 2015.

Nyt myös Onnibus kamppailee kannattavuuden kanssa.

Helsingin ja Porvoon väliä pendelöivä Esa Kotamäki on usein Onnibusin asiakas. Halpabussiyhtiön aikataulut sopivat Kotamäen työaikoihin.

Yhtiön yt-neuvottelut huolestuttavat Porvoo–Helsinki-väliä usein kulkevaa. Autokin tuli myytyä pois.

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finland -yhdistyksen toiminnanjohtaja Marko Forsblom neuvoo Onnibusia pohtimaan henkilöstön vähennyksen ja reittien karsimisen lisäksi hinnoitteluaan.

Forsblom miettii, olisiko kysyntää saatavilla hieman korkeammillakin hinnoilla, koska hänen tietääkseen kysyntää on ollut ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä.

”En näe tilannetta joukkoliikennealaa koskevana yleisenä trendinä, vaan pikemminkin yksittäisen suhteellisen tuoreen yrityksen liiketoimintamallin tarkastelun paikkana”, Forsblom sanoo.

Forsblom uskoo, että asiakkaat ja kuluttajat ovat valmiita maksamaan jonkin verran kalliimmistakin bussikyydeistä.

”En pidä halpuuttamisteemasta, kohtuullistaminen olisi parempi.”

Mutta kannattaako halpabussiliiketoiminta pitkällä aikavälillä?Onnibusin toimitusjohtajan Lauri Helken mielestä kyllä. Kaikki linjat eivät luonnollisestikaan kannata, mutta Helken mukaan nykyisen kaltaista hintatasoa on mahdollista pitää yllä 89-paikkaisella kaksikerrosbussilla, joka kulkee suosittuja reittejä.

Yt-neuvottelujensa aikana Onnibus selvittää, miten se saisi kulujaan karsittua. Koska yhtiö ei halua nostaa hintojaan, työpaikat ja hiljaiset bussivuorot ovat vaarassa.

 

”Nyt keskitetään sinne, missä on todella hyvät matkustajayhteydet. ”

Viime aikoina Onnibus on todennut kannattamattomiksi esimerkiksi kuljetuksen Turusta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Aamulla linja-auto on täynnä lentomatkalle kiirehtiviä, mutta paluumatkalle ei tahdo riittää tulijoita.

Yhtiö on havainnut ongelmia myös poikittaisliikenteessä, muttei tahdo vielä nimetä tiettyjä linjoja tai reittejä, jotka ovat vaarassa, kun säästöleikkuri alkaa heilua.

Linja-autoyhtiö Pohjolan liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko on huolissaan maaseutuliikenteen puolesta.

”Nyt keskitetään sinne, missä on todella hyvät matkustajayhteydet. Maaseudun kohdalla katse kääntyy julkiseen puoleen.”

Fakta

Onnibusin yt-neuvottelut


 Onnibus vähentää enimmillään 78 työntekijää.

 Heistä 60 on kuljettajia, 14 Helsingin Kampin linja-autoaseman työntekijöitä ja neljä Tampereella sijaitsevan pääkonttorin työntekijöitä.

 Yhtiössä työskentelee 320 henkeä. Yt-neuvottelut alkavat keskiviikkona, ja ne kestävät kuusi viikkoa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Linja-auto
  • Yt-neuvottelut

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Heti ensimmäinen yhteydenotto te-toimistosta oli uhkauskirje –Työttömiä kohdellaan kuin rikollisia

    2. 2

      Helsingissä on jopa 12-vuotiaita seksinmyyjiä – Alaikäisten seksikaupasta ei juuri hiiskuta, mutta ilmiö on tuttu nuorten kanssa työskenteleville

    3. 3

      Jaakko Hissa tapasi Pohjois-Korean ”Suuren johtajan” kaksi kertaa ja huomasi oudon muodonmuutoksen: ”Valkoinen puku, sikari kädessä, kuin keskiamerikkalainen porho”

    4. 4

      Uusittu Napakymppi oli juuri niin köppäinen kuin edeltäjänsäkin: Kaitsun tunnari, tärisevät treffailijat ja muut olennaiset ovat mukana edelleen – ja se on ihanaa

    5. 5

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    6. 6

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    7. 7

      Fafa’s kasvoi kioskista 16 ravintolan ketjuksi – perustaja Doron Karavani yrittää nyt viedä falafelinsa Tukholmaan ja Lontooseen

    8. 8

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    9. 9

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne on tänään sekaisin, koska asiakas antoi palautetta, kuljettajalle kerrottiin siitä, ja esimies läimäytti oven kiinni luottamus­miehen edestä

    10. 10

      Suomalaisissa yliopistoissa tutkijoiden on pakko opettaa, ja siitä kärsivät opiskelijat – ”Huippuopettaja on nöyrä”, sanoo palkittu professori

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    2. 2

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    3. 3

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne on tänään sekaisin, koska asiakas antoi palautetta, kuljettajalle kerrottiin siitä, ja esimies läimäytti oven kiinni luottamus­miehen edestä

    4. 4

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    5. 5

      Kyllä, nämä asiat aiheuttivat kauhua eilen eduskunnan viinakeskustelussa – alkoholijäätelöt, värikkäät etiketit, kadunkulmien pitseriat...

    6. 6

      Masennus vaani ja valitsi onnellisen hetken – Anni Saastamoisen elämässä oli kaikki hyvin, kun hän yhtäkkiä löysi itsensä vessasta itkemästä

    7. 7

      Helsingin Tallinna-tunneli sai yllättävän kilpailijan Espoosta – Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta ja on siksi opetellut puhumaan kiinaa

    8. 8

      Suomalaisen yleisin ansio on 2 500 euroa – katso palkat ammateittain ja vertaa laskurilla omaa palkkaasi muihin iän ja koulutuksen mukaan

    9. 9

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    10. 10

      Nimikiista kuumenee! Opiskelijaporukka kaappasi Tampereen yliopiston englanninkielisen osoitteen – ehdottavat yliopiston nimeksi Tampereen ei-turkulaista yliopistoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    5. 5

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    6. 6

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    7. 7

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    8. 8

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    9. 9

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    10. 10

      Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

    11. Näytä lisää