Valikko
Talous

Kahden viikon putkiremontin tekijä haluaa viedä rakentamista digiaikaan – ”Ei olisi mystisesti kadonneita työmiehiä”

Jussi Ahon luotsaaman rakennusyhtiön liikevaihto kymmenkertaistui seitsemässä vuodessa. Nyt hän tavoittelee rakennusalan digitalisointia.

Kun rakennusliike Firan toimitusjohtaja Jussi Aho puhuu bisneksestä, hän ei puhu neliöistä, kuutioista eikä betonimääristä.

Puheessa toistuu sen sijaan usein sellaisia termejä kuin läpivirtaus, läpinäkyvyys, palvelullistaminen, digitalisaatio, skaalautuvaisuus ja alustatalous.

Erilainen rakennusmies siis.

Ahon luotsaama Fira oli vielä kymmenen vuotta sitten pieni parinkymmenen hengen yhtiö. Viime vuonna yhtiö nousi Suomessa käytössä olevien virallisten määritelmien mukaan jo suurten yritysten sarjaan, kun työntekijämäärä nousi yli 250:n.

Samalla Fira onnistui profiloitumaan ehkä vuoden puhutuimmaksi rakennusyhtiöksi toteut­taessaan Helsingin Roihuvuoressa ”kahden viikon putkiremontin”.

Tavallinen putkiremontti, jossa erikoisuutena oli se, että sen asiakkaalle tuntuva asumishaitta oli vain kaksi viikkoa, sai tavattoman suuren huomion.

Firan käyttämä viestintätoimisto laski, että Roihuvuoren putkiremontista kirjoitettiin mediassa yli 200 artikkelia. Ne keräsivät Suomessa yli 60 miljoonaa katsojaa tai lukijaa.

”Ällistyttävä lukumäärä, ja yllätti meidät täysin”, Aho arvioi.

Miksi putkiremontti herätti näin suuren kiinnostuksen?

”Selitys on se, että kyseessä oli rakennusalan näkyvissä oleva innovaatio, uutuus, joka kosketti laajasti tavallisia ihmistä.”

”Myös rakentamisessa meillä tehdään jatkuvasti hienoja ja uusia asioita, mutta yleensä ne pysyvät piilossa, loppukuluttajalta näkymättömissä”, Aho sanoo.

Mikäli Firasta ja Ahosta on kiinni, tämä asiantila voi muuttua tulevaisuudessa. Aho on jo vuosia peräänkuuluttanut rakentamisessa asiakaslähtöisyyttä ja palvelullistamista. Tulevaisuudessa nämä toimintatavat voivat saada uusia ulottuvuuksia, kun niihin lisätään digitaalisuus.

Aho jakaa Firan vuonna 2002 alkaneen historian kolmeen vaiheeseen.

Ensin oli kuuden vuoden ajan hitaan kasvun kautta. Yhtiötä pyöritti pieni asiantuntijajoukko, joka oli erikoistunut korkean tason betonirakentamiseen.

Vuonna 2009, finanssikriisin alettua, alkoi toinen vaihe. Tällöin jo perustajiin kuulunut Aho tuli toimitusjohtajaksi. Omistajat päättivät ”panna pökköä pesään”. Vaihtoehtona oli toiminnan lopettaminen ja yhtiön alasajo.

Aho haaveili tällöin, ja uskalsi sanoa sen myös julkisesti, kehittävänsä Firasta sadan miljoonan euron liikevaihdon yrityksen, seitsemän vuoden aikana. Kasvun piti tapahtua orgaanisesti, liiketoimintaa kasvattamalla ilman yrityshankintoja. Kasvun strategiaksi valittiin asiakaslähtöisyys, siis asiakkaan tarpeiden kuunteleminen ja yhteistyö tämän kanssa.

Kasvua alkoikin tulla, jopa yli odotusten. Sadan miljoonan euron tavoite täyttyikin jo vuonna 2014, kaksi vuotta etuaikaisesti. Ja kasvu jatkuu. Tälle vuodelle yhtiö ennustaa jo 200 miljoonan euron liikevaihdon ylitystä.

Kun sadan miljoonan euron tavoitteeseen oli päästy, alkoi kolmas vaihe. Piti määrittää uudet tavoitteet ja uusi strategia, koska yritys ei voi jäädä paikalleen.

Aholla rima on edelleen korkealla. Seuraavaksi hän aikoo tuoda digitalisaation rakentamiseen, alalle, jota moititaan konservatiivisuudesta ja vanhaan tarrautumisesta.

Aho ei halua yhtyä alan tai kilpailijoiden moittijoihin. Hän huomauttaa, että rakentaminen on sikäli erikoista, ettei se ole oikeastaan mikään toimiala. ”Se on koko kansantalous tai koko maa, koska kaikki täällä rakentavat, ja niin se on muuallakin.”

”Esimeriksi YIT on Suomen suurimpia rakentajia, mutta senkin markkinaosuus on hyvin pieni kaikesta rakentamisesta. Ala on pirstaloitunut pieniin toimijoihin, se on juurevaa paikallista toimintaa.”

Tästä huolimatta Aho uskoo, että digitalisaatio tulee myös rakentamiseen, ja sillä voi olla suuria seurauksia.

”Uskon, että noin viiden vuoden kuluttua kiinteistö- ja rakentamisala on hyvin kuuma toimiala, myös maailmanlaajuisesti. Se houkuttelee startuppeja, pääomaa ja sijoittajia. Tästä tulee samanlainen ala kuin kännykät olivat parikymmentä vuotta sitten.”

Digitalisaatio ja innovaatiot eivät ole Firassa jääneet vain teo­rian tasolle. Yhtiö on perustanut useita liiketoiminnan kehittymistä nopeuttavia startuppeja. Niistä lupaavin on SiteDrive, jota on kehitetty vuoden ajan.

SiteDrive on sovellus, jonka tavoitteena on nopeuttaa ja tehostaa putkiremontteja ja kaikkia muitakin rakentamisen työmaita poistamalla pullonkauloja ja tuomalla rakentamisen meneillään olevat työvaiheet näkyviksi.

”Enää ei ole mystisesti kadonneita työmiehiä, kun sekä työmaalla töitä paiskivat että asiakkaat voivat reaaliaikaisesti seurata verkossa, miten rakentaminen edistyy.”

Aho ottaa esimerkiksi putkiremontin. Se koostuu lukemattomista pienistä työvaiheista, jotka usein ovat toistensa risteyskohdissa. Jos yhtä ei ole tehty, ei seuraavaa voi aloittaa. Tämä on aiheuttanut putkiremonttien ja muiden työmaiden tunnetun hitauden.

Aho vertaa ohjelmistoa Wolt-palveluun, jossa asiakas voi verkon kautta tilata lähetin tuomaa ravintolaruokaa.

”Kun asiakas on tehnyt tilauksen, hän voi kännykästä seurata miten homma edistyy, miten kaukana lähestyvä annos on.”

”Tilaaja voi samalla tavalla SiteDriven kautta seurata vaihe vaiheelta, miten työmaalla työt edistyvät. Se palvelee asiakasta samalla lailla kuin työmaan työntekijöitä.”

Hän vertaa Firan palvelua myös Pohjolan Omasairaala-malliin.

”He ovat ottaneet tavoitteeksi potilasvirran läpivirtauksen nopeuttamisen. Potilas halutaan palauttaa työelämään mahdollisimman nopeasti. Odotteluun ei saa tuhrautua aikaa.”

”Meillä on sama tavoite. Töitten läpivirtausta on parannettava ja odottelua vähennettävä.”

SiteDrive on jo käytössä yhtiön omilla työmailla, mutta sitä on alettu myydä myös muille rakentajille. Firan tavoite on tehdä tuotteesta uusi bisnesalue ja myydä sitä maantieteelliselle alueelle, jossa on ”kymmeniä miljoonia ihmisiä”.

”Strategiamme mukaisesti pysymme rakentajina vain Helsingin seudulla. Emme halua sitoa pääomia tonttivarantoihin. Maantieteellisen kasvun sijasta haluamme kasvaa digitaalisesti, jolloin skaalautuvuus eli kasvun mahdollisuus on rajaton.”

SiteDriven periaatteisiin kuuluu, että sitä ei ole tehty vain Firan käyttöön, vaan se on avoin järjestelmä, jonka kehittämiseen kaikki ovat tervetulleita. ”Haluamme luoda sen ympärille yhteisön, joka kehittää sitä paremmaksi.”

Fira ei kuitenkaan aio muuttua kokonaan digitaloksi, vaan se harjoittaa jatkossakin oikeaa fyysistä rakentamista.

”Vain siitä syntyy se tieto, jonka pohjalta voimme kehittää uusia palvelukonsepteja”, Aho sanoo.


Lue myös HS:n vertailu seitsemästä putkiremonttimenetelmästä ja aiempi artikkeli Firan putkiremonteista.

Kuka

Jussi Aho, 49


 Jussi Aho on rakennusyhtiö Firan toimitusjohtaja ja yksi omistajista. Hänen johdollaan Fira on toteuttanut palveluliiketoiminnan strategiaa ja kymmenkertaistanut liikevaihtonsa 14 miljoonasta eurosta 168 miljoonaan euroon (2009-2017). Aho on Ekovilla Oy:n, Kaskipuu Oy:n, Envera Oy:n ja Talonrakennusteollisuus Ry:n hallitusten jäsen.

 IT-yhtiö Daxtumin toimitusjohtaja 2002–2008. Eri tehtäviä YIT:n, Parman, Betonimestarien ja Lujabetonin palveluksessa.

 Rakentamistekniikan diplomi-insinööri.

 Perheessä vaimo ja kaksi poikaa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Rakentaminen
  • Rakennusala

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    2. 2

      Maailmanselitysten uusi supertähti povaa, että ihmislaji on tulossa tiensä päähän

    3. 3

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    4. 4

      George W. Bush vangitsi tauluihinsa Irakissa vammautuneen sotilaan katseen – näin suomalaisgalleristi arvioi maailmalla kehutun presidentin kyvyt

    5. 5

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    6. 6

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    7. 7

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    8. 8

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    9. 9

      Poliisi: Cincinnatin yökerhoammuskelussa ei toistaiseksi viitteitä terrorismista – yksi kuollut, 14 loukkaantunut

    10. 10

      Kotimainen hunaja on loppumassa kaupan hyllyiltä – lisää tulossa vasta kesällä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    2. 2

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    3. 3

      Tampereella myydään marmorista miljoonataloa, jota on tirkistelty hakupalveluissa jo satatuhatta kertaa – HS kävi katsomassa Kruunukalusteen perustajien elämäntyötä

    4. 4

      Tässäkö on Suomen vanhin käytössä oleva kännykkä? Mikkoset soittelevat 15 vuotta vanhalla oranssilla Nokialla – ja sen akku kestää viikon

    5. 5

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    6. 6

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    7. 7

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    8. 8

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    9. 9

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    10. 10

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    5. 5

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    6. 6

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää