Talous

Berner pysyy tiukkana: VR on pilkottava – ”Kalustoyhtiö on edellytys aidolle kilpailulle”

Liikenneministeri Berner saa kritiikkiä VR:n hallintoneuvostolta ja veturinkuljettajilta ehdottomasta linjastaan. Hän uskoo, ettei junaliikenteen kilpailua synny ilman VR:n pilkkomista.

Mikä on paras tapa avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle? Jos liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä (kesk) kysytään, vastaus on yksiselitteinen ja tiukka.

”Päädyimme esittämään ratkaisua, jossa kaikille toimijoille rakennetaan tasapuoliset edellytykset eriyttämällä VR:stä kalusto, kiinteistöt ja huolto. Tästä on talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätös, eikä sitä ole tarkoitus uudelleen avata.”

Kansanedustajista koostuva VR:n hallintoneuvosto suhtautuu liikenneministeriön viime viikolla julkaisemaan pilkkomisesitykseen nihkeästi. Neuvosto pyysi maanantaina ministeriötä harkitsemaan VR:n kohtaloa uudestaan.

”Berner ja [omistajaohjauksesta vastaava ministeri] Mika Lintilä tuntuvat pitävän päätöksestä tiukasti kiinni. Hallintoneuvoston kanta on silti se, että jatkovalmisteluissa olisi hyvä selvittää, tarvitaanko erillisyhtiöitä ollenkaan – varsinkaan kalustoyhtiötä”, sanoo hallintoneuvoston jäsen Lauri Ihalainen (sd).
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Hallintoneuvoston varapuheenjohtaja Timo Korhonen (kesk) ei suoraan kritisoi oman puolueensa ministerin esitystä, mutta vakuuttaa olevansa neuvoston kannanoton takana.

”Hyväksyn lähtökohdan kolmesta erillisestä yhtiöstä, mutta kokonaisuus pitää käydä huolellisesti lävitse, jotta kilpailulle asetetut tavoitteet saavutetaan ja VR:n toiminta säilyy kannattavana.”

Ihalainen varoittaa että pilkkominen heikentäisi VR:n arvoketjua, ja vuosien varrella rakennetut synergiaedut tuhoutuisivat. Hän on myös huolissaan siitä, miten uusi kalustoyhtiö pääomitettaisiin. Pelkona on, että yli miljardin euron liikevaihtoa tekevä ja kannattavuuttaan viime aikoina parantanut VR kuihtuu.

”Olisiko mahdollista, että kalustoyhtiö pysyisi VR:n sisällä? VR varmistaisi ensin oman kalustotarpeensa ja vuokraisi sitä sitten myös muille toimijoille?”

Ei käy, sanoo Berner. Hänen mielestään raiteille ei synny markkinoita, jos vaunut, veturit, asemarakennukset ja huoltovarikot säilyvät VR:n hallussa. Kilpailutilanteesta tulisi epäreilu.

”Se ei ole realistinen vaihtoehto, mikä on tullut esille tavaraliikenteen kilpailun avaamisen vaikeudessa. Vaikka ne markkinat avattiin jo vuonna 2007, sinne ei ole syntynyt merkittävää kilpailua. Mahdollisuus kaluston ja terminaalien käyttöön on edellytys aidolle kilpailulle.”

Rautateiden tavaraliikenteessä toimii VR:n lisäksi vain kolme pikku­yritystä: Fenniarail, Ratarahti ja kesäkuussa toimiluvan saanut Aurora Rail.

Harvaan asutussa maassa vilkkaita rataosuuksia on vähän. Vaikeuskerrointa kasvattaa Venäjältä peräisin oleva raideleveys, joka poikkeaa eurooppalaisesta käytännöstä. Tästä syystä käytettyä kalustoa ei ole juuri muilla kuin VR:llä.



Uusien junien ostaminen vaatisi yrityksiltä valtavasti pääomaa. Tiistaina Suomen junaliikenteen seisauttaneen Veturimiesten liiton mukaan tämä ei ole ongelma – varsinkaan, jos markkinoille tulee Deutsche Bahnin tai Transdevin kaltaisia kansainvälisiä jättiläisiä.

”Niillähän on melkein enemmän rahaa kuin Suomen valtiolla. Kyllä niillä on varaa ostaa omaa kalustoa Helsinki–Tampere-välin kaltaisille markkinaehtoisille reiteille”, toteaa liiton puheenjohtaja Tero Palomäki.

Pienemmillä tulokkailla sellaisia rahamääriä ei välttämättä ole. Berner haaveilee, että Suomen junamarkkinoille tulisi myös kekseliäitä pikkuyrityksiä.

”Olin haastattelussa Onnibussin toimitusjohtajan Lauri Helkeen kanssa, ja kuuntelin hänen ajatuksiaan, miten Onnibus voisi yhdistää juna- ja linja-autoliikennettä. Se oli uusi tapa ajatella, ja sellaista me tarvitsemme”, ministeri sanoo.

Veturinkuljettajat eivät täysin tyrmää ajatusta kalustoyhtiöstä, kunhan uusi yhtiö pitää näppinsä erossa VR:n junista.

”Käyttöasteet ovat jo nyt maksimissa, joten liikenne ei lisäänny ilman uusia junia. Olisi hyvä ajatus perustaa pelkästään valtion ostoliikennettä varten erillinen kalustoyhtiö, mutta sille pitäisi ostaa oma kalusto”, Palomäki ehdottaa.

Suomen rataverkosta 90 prosenttia on yksiraiteista, mikä rajoittaa kilpailun syntymistä samoille rataosuuksille. Ellei rataa rakenneta lisää ja kalustomäärää kasvateta, on turha odottaa, että Suomessa jyskyttää tulevaisuudessa kovin montaa uutta yritystä.

Ministeri Berner lupailee silti halvempia junalippuja ja vilkkaampaa liikennettä. Mihin optimismi perustuu?

”Suomessa on ollut 155 vuotta yksi liiketoimintamalli, joka on kehittynyt omalla tavallaan. Useiden toimijoiden ympäristössä voi syntyä hyvin erilaisia palvelukonsepteja. Yritykset voivat kilpailla esimerkiksi tarjoamalla laajempia matkaketjuja, verkkokaupalla, lippujärjestelmillä tai junissa tapahtuvilla palveluilla.”

Berner ei silti ole valmis lupaamaan, että useille rataosuuksille mahtuu enemmän kuin yksi toimija.

”Saattaa olla, että meillä on yksittäisiä sellaisia rataosuuksia. Esimerkiksi Turun tunnin juna voi hyvin olla sellainen osuus, jossa nopealla ratayhteydellä voi kilpailla useampikin operaattori.”

Jos kilpailijoita ei samoille rataosuuksille ilmaannu, liikenneministeriön kauppaamat käyttöoikeussopimukset toimivat käytännössä alueellisina yksinoikeussopimuksina. Yhden kansallisen monopolin sijaan Suomeen syntyisi jokunen pienempi monopoli.

Berner ei tätä niele.

”Käyttöoikeussopimukset eivät ole sama asia kuin yksinoikeussopimukset. Emme ole myöntämässä yksinoikeutta, vaan raiteilla voivat operoida muutkin, jos vain kapasiteettia ja edellytyksiä riittää.”

Veristä kilpailua maakuntiin ei silti ole luvassa. Miten varmistetaan, etteivät liikennöitsijät nosta vuosia kestävillä sopimuskausillaan lippujen hintoja liikaa?

”Käymme työryhmissä läpi juuri näitä kysymyksiä ja sitä, mitkä ovat kilpailutettavat tekijät. Kaikki viisaus ei istu ministeriöissä, vaan markkinoille pitää antaa tilaa tuottaa erilaisia innovaatioita ja palvelukokonaisuuksia. Käyttöoikeussopimusten mallit luodaan sitten näiden ideoiden pohjalta.”

Liikenneministeriön on tarkoituksena kerätä näitä ideoita lokakuussa, kun se järjestää infotilaisuuden Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksesta.

2020-luvun alussa kilpailutettava Etelä-Suomi toimii pilottihankkeena koko maalle.

”Se on kannattamatonta ja kokonaan valtion tukemaa liikennettä, vaikka kyse on Etelä-Suomesta eikä mistään haja-asutusalueesta. Nyt pääsemme katsomaan, miten yritykset tämän yhteysvälin hoitaisivat. Voisiko se olla jollain liiketoimintamallilla kannattavaa ihan markkinaehtoisesti?” Berner pohtii.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • VR ja junaliikenne
  • Junaliikenne
  • Kilpailu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Huono palkka ja raskas arki – moni lastentarhan­opettaja harkitsee alan vaihtamista: ”Tuli kiky ja lomarahat meni”

    2. 2

      Pidättely sekoittaa suoliston eikä hyvältä tuntuva vatsa aina voi hyvin – Nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    3. 3

      Tom-Kristian Heinäaho kasvoi Jehovan todistajaksi, nousi liikkeen vanhimmistoon ja salaisuuden paljastuttua joutui sen eteen – ”Olen tiennyt aina kristallinkirkkaana, että pidän miehistä”

    4. 4

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    5. 5

      Nuoret kiinalaiset matkailijat haluavat Suomesta mustikkapiirakkaa ja prinsessa Leian koruja – ”He ostivat 42 000 euron edestä kelloja ja koruja

    6. 6

      Muistisairauksia on todettu jo kolmekymppisillä – Unohtelu ja väsymys johtuvat yleensä silti jostain muusta kuin muistisairaudesta

    7. 7

      Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

    8. 8

      Oletko miettinyt, mikä merkitys kiky-tunneillasi on viennin piristymiseen? Elinkeinoelämän tutkimuslaitos selvitti asiaa

    9. 9

      Suomessa leikittiin ”Kuka pelkää mustaa miestä” kunnes se kiellettiin rasistisena – mutta ajattelivatko lapset oikeasti tummaihoista ihmistä leikeissään? Vastaa kyselyyn

    10. 10

      Katossa reikä ja kellarissa vettä – pala suomalais-virolaista kulttuurihistoriaa uhkaa tuhoutua rakennusyhtiön omistuksessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    2. 2

      Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

    3. 3

      Keinokuituvaatteet tuhoavat meriä ja voivat vaarantaa ihmisten terveyden, mutta moni ei tiedä sitä – ”Fleece on erityisen haitallista”

    4. 4

      Teinitytön parkkihallissa Keravalla raiskanneelle ja lapsia hyväksikäyttäneelle miehelle jälleen tuomio – seksiä 12-vuotiaan tytön kanssa

    5. 5

      Ammattikouluissa ei tarvitse osata mitään saadakseen tutkinnon, arvioi tutkija – HS:n kyselyn mukaan opettajilla on paine päästää kaikki läpi kursseista

    6. 6

      Koulutaksi jätti 7-vuotiaan autistilapsen yksin parkkipaikalle Espoossa – Yritys: Kuljettaja ei saisi tällaisissa tapauksissa kuunnella lasta

    7. 7

      Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö, johon tulee 15 uutta virkaa – Sipilä: ”Olen huomannut, miten tärkeää tutkimukseen perustuva tieto on”

    8. 8

      Päivähoidon maksut alenevat – keskituloisen kahden lapsen perheen maksut laskevat yli 1 200 euroa vuodessa

    9. 9

      Liika istuminen pidentää selän lihaskalvoja, ja siksi asentomme painuu kasaan – Uusi treenimuoto voi auttaa selkävaivoihin

    10. 10

      ”Kuvaaminen on hyvin vaarallista” – Narcos-sarjan työntekijä ammuttiin autoonsa, ja nyt ”maailman häikäilemättömimmän” huumeparonin veli uhkailee Netflixiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Mittaatko onnea väärillä mittareilla? Hyvään elämään on olemassa vain yksi lääke

    5. 5

      Ani Kellomäki sai 17-vuotiaana syöpädiagnoosin – mutta hänen suurin tragediansa väijyi äidin huoneen oven takana

    6. 6

      Meitä on pissattu silmään – pelätty kemikaali on varsin harmiton

    7. 7

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    8. 8

      ”Hirvittäviä kuvia” huippupoliitikoista ottanut kuvaaja sai viime vuonna valtioneuvoston kanslian kimppuunsa – Nyt hän kutsui näyttelyyn kaikki ministerit, mutta yksikään ei tullut

    9. 9

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    10. 10

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

    11. Näytä lisää