perjantai 18.4.2014 | Valto, Valdemar  Onnittele e-kortilla

Lehtien levikit jatkoivat laskuaan

30.5.2011 13:08

Viime vuosi ei tuonut muutosta painettujen lehtien levikkikehitykseen: sanoma- ja aikakauslehtiä ostettiin yhä vähemmän. Asia selviää Levikintarkastuksen maanantaina julkaisemista tiedoista.

Lehtikustantajien, mainostajien sekä mainos- ja mediatoimistojen omistaman Levikintarkastuksen mukaan painettujen lehtien levikinlasku oli Suomessa kuitenkin Ruotsia hitaampaa.

Vertailukelpoisten sanomalehtien levikit laskivat 2,6 prosenttia viime vuonna.

Tämä tarkoittaa, että sanomalehtiä tilattiin, ostettiin tai saatiin esimerkiksi jäsenyyden kylkiäisenä harvemmin kuin toissavuonna. Vuonna 2009 lehtien levikit laskivat suurin piirtein yhtä rivakasti kuin viime vuonna.

Levikintarkastuksen mukaan harvempi kuin joka viides sanomalehti pystyi kasvattamaan levikkiään viime vuonna. Eniten levikkiään kasvatti puoluelehti Vihreä Lanka.

Suurin seitsemänpäiväinen sanomalehti oli tuttuun tapaan Sanoma-konsernin julkaisema Helsingin Sanomat. Sen levikki laski 3,6 prosenttia.

Aikakauslehtien puolella levikit laskivat 1,2 prosenttia, mikä on samaa tasoa kuin toissavuonna.

Kaksi viidestä aikakauslehdestä onnistui kuitenkin kasvattamaan levikkiään. Tilattavista aikakauslehdistä levikkiään kasvatti eniten A-lehtien julkaisema ViherPiha.

Suurin tilattava aikakauslehti oli Sanoman julkaisema Aku Ankka. Sen levikki laski 3,5 prosenttia.


Helsingin Sanomat on osa Sanoma-konsernia.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>