torstai 28.8.2014 | Tauno  Onnittele e-kortilla

Verkkokauppa kasvaa sitkeästi Suomessa

25.6.2007 21:10

Kari Pullinen

Pasi Antere (vas.) nouti tilaamansa tuotteet maanantaina Verkkokauppa.comin myyjältä Ville Mönkköseltä.

Pasi Antere (vas.) nouti tilaamansa tuotteet maanantaina Verkkokauppa.comin myyjältä Ville Mönkköseltä.

Verkossa tapahtuva kaupankäynti kasvaa yhä voimakkaasti Suomessa. Elektronisen kaupankäynnin yhdistys ECF ennustaa, että suomalaisten nettiostokset lisääntyvät tänä vuonna 20 prosenttia viimevuotisesta 3,25 miljardista eurosta.

Myös verkkokauppojen määrän odotetaan kasvavan, kun eri palvelualojen yritykset tulevat verkkoon. Suomessa on jo noin 3 500 täysveristä verkkokauppaa, jossa tuotteet voi tilata ja maksaa verkossa. Jos pelkkää verkossa tehtävää tilausta tarjoavat yritykset lasketaan mukaan, verkkokauppoja on jo 10 000.

Verkkokauppa on kasvanut räjähdysmäisesti kaikkialla internetin yleistymisen vuoksi. Nettikaupan ihmemaassa Yhdysvalloissa kasvun odotetaan kuitenkin hidastuvan tasaisesti tällä vuosikymmenellä.

Markkinatutkimuslaitos Jupiter Researchin mukaan nettimyynti kasvoi Amerikassakin viime vuonna vielä 20 prosentin vauhtia. Tältä vuodelta odotetaan enää 15 prosentin kasvua ja parin vuoden päästä alle kymmentä prosenttia.

Monien suosittujen tuoteryhmien kuten kirjojen, pääsylippujen ja toimistotarvikkeiden myynnin kasvun odotetaan romahtavan jo tänä vuonna.

Suomessakin kasvuluvut ovat pienentyneet kolmen vuoden takaisesta 35 prosentin tahdista. ECF:n puheenjohtaja Kare Casals vakuuttaa silti, etteivät suomalaiset ole kyllääntyneitä internetostoksiin.

"Suomen tilanne on hyvin erilainen kuin Yhdysvalloissa. Tulemme täällä jälkijunassa. Yritykset eivät ole uskaltaneet markkinoida nettikauppojaan, eikä meillä esimerkiksi ruokakauppaa ole vielä juuri lainkaan verkossa", Casals toteaa.

Verkon suurimpien suomalaisten tavarakauppiaiden mukaan mitään romahtamiseen päin viittaavaakaan ei ole näkyvissä.

Keskon NetAnttilan, Stockmannin Hobby Hallin sekä tietokoneita ja viihde-elektroniikkaa myyvän Verkkokauppa.comin kasvuluvut ovat alkuvuonna olleet 30 prosentin luokkaa.

"Aikaisemmin verkkoa käyttivät miehet ja teknisesti orientoituneet nuoret. Nyt myynti on kääntynyt tavallisen tavaratalokaupan suuntaan. Esimerkiksi vaatteiden myynti on kasvanut voimakkaasti", Anttila Oy:n etäkaupan johtaja Mika Leiponen toteaa.

Hänen mukaansa kasvu jatkuu vielä pitkään, sillä verkkokauppa ei vielä ole tuttu suurelle osalle suomalaisista kuluttajista. Monet esimerkiksi pelkäävät luottokortin käyttöä netissä.

Toimitusjohtaja Samuli Seppälä puolestaan uskoo, että Verkkokauppa.comin myynnin kasvun voi pysäyttää vain yleisen talouskasvun hiipuminen.

"Markkinoille on myös tultava kiinnostavia tuotteita. Elektroniikassa tulee onneksi parin vuoden välein mullistuksia."

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>