Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Tavikset on Fesessä, kurkot Twitterissä

Tekniikka
 

Hei! Sinä siellä! Juuri sinä, Facebook-käyttäjä. Tiesitkö, että nyt olisi aika siirtyä askel eteenpäin online-vaikuttajan uralla ja alkaa twiitata.

Twitter-pikaviestipalvelu on paljon kivempi kuin Facebook, koska siellä ei tarvitse olla kenenkään kaveri.

Tärkeys mitataan suoraan seuraajien tai tilaajien määrässä, vähän kuten perinteisissäkin tiedotusvälineissä. Ja mitä harvempaa käyttäjää itse seuraat, sitä tärkeämpi vaikuttaja olet.

Twitter-stara on siis vähän kuin se yläasteen kovis. Se, joka ei ole kenenkään frendi mutta jonka kaveri kaikki haluavat olla. Siistiä!

Näkemiin Facebookin pitkät, sottaiset ryhmäkeskustelut ja vuorovaikutus. Tervetuloa antisosiaalinen media Twitter, jossa sinä puhut ja muut kuuntelevat. Juuri tämän takia toimittajat, poliitikot ja julkkikset käyttävät palvelua mielellään.

Tavallisille ihmisille Facebook tuntuu kelpaavan silti edelleen hyvin. Tämä tuntuu tietysti hassulta. Eivätkö tavikset tajua, että vuonna 2013 kaikkien täytyy olla vahvan henkilöbrändin omaavia online-vaikuttajia?

Kysyin Facebookissa, miksi porukka roikkuu edelleen siellä jakamassa kissalinkkejä eikä brändää itsestään yhden miehen ajatushautomoita Twitterissä.

Vastaukset olivat ihan nössöjä. Niissä ei tajuttu ollenkaan digitaalisuuden tuomia henkilökohtaisia liiketoimintamahdollisuuksia. Otetaanpa esimerkkejä pahimmasta päästä:

"Yhteydenpitomahdollisuudet on parasta varsinkin näin ulkosuomalaisena – tuntuu, että vanhat ystävät ovat yhä osa arkea."

"Paras yhteydenpitoväline."

"Mikä hienointa: äitini on täällä!"

"Nopea tapa hoitaa viestintää esim. urheiluseurassa."

"On syntynyt uusi merkitystaso ihmissuhteisiin: ne joiden kanssa voi kommunikoida FB:ssä. Esim. vanhat naapurit tms. Ei heihin ennen ole pidetty yhteyksiä mutta mukavahan heistä on kuulla."

Ärsyttävän lällyä. Että siis pidetään yhteyttä muihin taviksiin! Ei sillä tavalla Klout-pisteet lisäänny.

Mars mars siitä Twitteriin hännystelemään julkkisjuontajia ja ministereitä. Retweet tai kuolema!

Mikä pahinta, tavisten tuottama sisältö tuntuu kelpaavan Facebookissa:

"Parasta on sisältö, jonka tekevät tutut ja puolituntemattomat. En ole koskaan ollut näin sosiaalinen!"

"Parasta: ihmiset näkevät vaivaa (toistensa eteen). Eli postaavat faceen, kun vastaan tulee jotain hauskaa kuten mummonliha pullat."

Facebook-käyttäjillä ei ole siis mitään kunnioitusta ammattimaisia some-tiimejä kohtaan. Prot osaavat sentään ajastaa Twitterin tuuttaamaan nokkeluuksia juuri sillä hetkellä kun lukijat ovat analytiikkatietojen mukaan "valmiita vuorovaikutukseen brändin kanssa".

Eivätkä Facebook-käyttäjät edes kaipaa tarkkaan segmentoitua kävijäanalytiikkaa. Mitä luonnonlapsia!

"Nyt voin elää siinä uskossa, että profiiliani tarkkailevat alati kiinnostuneina ihmiset, jotka ovat onnistuneet yhdistämään uransa alusvaatemalleina/formulakisojen varikkotyttöinä näyttävään akateemiseen karriääriin ja mielipidevaikuttamiseen taidemaailmassa. Onhan siinä vähän totuttelemista todellisuuteen, ettei siellä oikeasti käy kuin joskus oma äiti."

Mikä pahinta, Facebookia tunnutaan käyttävän ihan muihin tarkoituksiin kuin oman digibrändin rakentamiseen:

"Jos Graph Search (Facebookin haku) auttaa vaimonhakuun, niin se voi nousta (ominaisuuksien) kärkeen..."

"Pari kaveria ovat löytäneet rakkaansa Facebookista ja menneet naimisiin."

Nyt laitat sen FB:n kiinni ja unohdat kaverit. Avaa Twitter ja ala tavoitella jotakin oikeasti merkittävää. Kuten nettijulkisuutta.

Tai edes RT:tä tai #FF:ää @alexstubbilta.

Pekka Pekkala kirjoittaa työkseen arjen teknologiasta ja median tulevaisuudesta. Osallistu kolumnien kirjoittamiseen ja kommentointiin osoitteessa twitter.com/pekkapekkala tai facebook.com/pekkala.pekka.

Reseptit