Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS testasi: Inokimin järeää sähköpotkulautaa on helppo käyttää – ja akku kestää jopa 30 kilometriä

Inokim Lightilla ajo on helppoa ja hauskaa.

Tekniikka
 
Olli-Pekka Komonen
Inokim
Järeän potkulaudan sisällä on sähkömoottori ja akkupaketti.
Järeän potkulaudan sisällä on sähkömoottori ja akkupaketti. Kuva: Inokim

Erilaisia sähkökulkimia näkyy katukuvassa päivä päivältä enemmän. Nykylakien mukaan niillä saa ajaa liikenteessä joko jalankulkijan tai polkupyöräilijän sääntöjen mukaan riippuen enimmäisnopeudesta.

Kokeilimme, miten sähköinen potkulauta toimii suomalaisen liikenteen seassa.

Potkulaudalla pääsee melkoista vauhtia jo potkimallakin. Harva kuitenkaan jaksaa potkutella sillä pitkää matkaa.

Inokim Light on äkkivilkaisuilla vain hieman tavanomaista järeämpi potkulauta, mutta sen sisuksiin on onnistuneesti kätketty sähkömoottori ja akkupaketti.

Ensipotkaisu pitää kuitenkin antaa omalla jalalla perinteiseen tapaan. Sen jälkeen Inokim hoitaa kulkemisen ongelmitta, jopa hämmästyttävän helposti. Ajaminen onnistuu ensikertalaiselta heti.

Inokimin huippunopeus on rajoitettu 25 kilometriin tunnissa. Hieman kovempaakin pääsee, jos kohdalle osuu kunnon alamäki. Kokemattomampi kuski ei suurempaa huippunopeutta kaipaakaan.

Ajaessa oikean peukalon alle osuu kaasukahva, josta nopeutta säädellään. Sen vieressä on pieni näyttö ja ohjauspaneeli, josta voi kytkeä päälle tavanomaista tiukemman nopeudenrajoittimen vaikkapa kymmeneen kilometriin tunnissa.

Myös vakionopeudensäädin on. Sen käyttö pieneltä näytöltä ei ole kuitenkaan kovin sujuvaa. Käytännössä ohjauspaneelista tuli vain laitettua laite päälle ja pois.

Valmistajalta on tulossa uusi malli, jota voi säädellä älypuhelinsovelluksella.

Vasemman käden puolella on polkupyöristä tuttu käsijarru. Jarru vaikuttaa vain takapyörään. Etupyörällä täydestä vauhdista jarruttaessa jälki voisikin olla pahannäköistä.

Potkulaudan pisin testiajo tehtiin Tuusulanjärven ympäri. Täydellä akulla pitäisi päästä 30 kilometrin verran.

Noin 28 kilometrin mittaisen reissun puolivälissä alkoi kuitenkin pelottaa, mahtaako akku sittenkään riittää. Niinpä sitä käytiin lataamassa yhden hampurilaisaterian keston verran.

Lähtöpisteeseen palatessa akkua oli kuitenkin vielä reippaasti jäljellä.

Tyhjän akun täyteen lataamisessa vierähtää peräti kahdeksan tuntia. Moneen kilpailevaan sähkökulkimeen verrattuna potkulaudan etu on, että sillä pääsee eteenpäin, vaikka akku kesken matkanteon loppuisikin.

Esimerkiksi uupahtanutta hoverboardia joutuu kantamaan käsissään.

Inokim
Potkulaudan saa kätevästi nippuun kantamista varten.
Potkulaudan saa kätevästi nippuun kantamista varten.

Kantaa voi Inokimiäkin. Sen saa kätevästi yhdellä yhtäaikaisella käden- ja jalanliikkeellä siistiin nippuun, jota voi kuljettaa vaikkapa junassa työmatkaa varten.

Niin hauskaa Inokimillä ajaminen kuitenkin oli, että kotimatkalla junasta tuli testijakson aikana hypättyä helposti yhtä asemaa aiemmin – ja huristeltua viimeiset kilometrit potkulaudan päällä.

Inokim Light -sähköpotkulauta. Hinta 1 099 euroa.

Plussaa

 Ajaminen erittäin helppoa (ja hauskaa)

 Tukeva rakenne

 Akkujen kesto

Miinusta

 Hinta vielä kallis

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Reseptit