Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

5:2-dieetti

Terveys
 
Helsingin Sanomat

Brittiläisen lääkärin, dokumenttitoimittajan Michael Mosleyn ohjelmassa syödään niukasti vain 2 päivänä viikossa.

Viitenä päivänä viikossa saa syödä mitä tahansa. Kahtena päivänä viikossa pidetään "paastopäivä", jolloin syödään vain neljäsosa normaalista. Naisilla se tarkoittaa noin 500 kCal ja miehillä 600 kCal päivässä. "Paastopäivät" eivät saa olla peräkkäisiä päiviä.
Paastopäivinä saa syödä, mitä itse haluaa ja joko monessa osassa tai kaiken kerralla. Mosley itse söi aamiaiseksi kaksi munaa ja kinkkuviipaleen. Illalla hän söi grillattua lihaa tai kalaa ja paljon kasviksia.

 

"Biologisesti ja psyykkisesti tällainen dieetti ajaa kompensoivaan käyttäytymiseen. Ihminen ottaa viitenä päivänä takaisin kahden päivän kärvistelyn. Jos kahtena päivänä säästyy yhteensä 3 000 kilokaloria, se tekee viidelle päivälle jaettuna 600 kilokaloria. Sellainen määrä tulee helposti syötyä ylimääräisenä.

Kärvistely opettaa elimistöä epätasapainoon ja siihen, että ruokaa on joskus vähän. Elimistö valmistautuu nälänhätään ja tehostaa lihomista. Parempaa näyttöä on dieeteistä, joissa pidetään tasaisesti aineenvaihduntaa yllä.

Tosin tällä dieetillä perusaineenvaihdunta ei välttämättä laske, koska paastopäiviä on vähän. Varsinkin, jos onnistuu pysymään niiden aikana fyysisesti aktiivisena, aineenvaihdunta pysyy käynnissä.

Tiedän ihmisiä, jotka eivät sorru ahmimaan, mutta he ovat yleensä lähellä normaalipainoa, ja heillä tämä saattaa toimiakin. Ne, joilla on syömisen säätelyn kanssa muutenkin ongelmia, eivät keskimäärin hyödy tällaisesta."

Reseptit