Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tutkimus: toisen polven biopolttoaineet varteenotettavia päästöjen vähentäjiä

Tiede
 
Kirsi Heikkinen
Luke MacGregor / Reuters
Tuuliturbiini Miscanthus-jättiläisheinäpellolla Kings Langleyssä Britanniassa. Miscanthus on syötäväksi kelpaamaton ”toisen polven” bioenergiakasvi.
Tuuliturbiini Miscanthus-jättiläisheinäpellolla Kings Langleyssä Britanniassa. Miscanthus on syötäväksi kelpaamaton ”toisen polven” bioenergiakasvi. Kuva: Luke MacGregor / Reuters

Sekä Euroopan unioni että Yhdysvallat yrittävät nipistää kasvihuonepäästöjään muun muassa biopolttoaineita lisäämällä.

Yhdysvaltain tavoite on tuottaa 136 miljardia litraa biopolttoainetta vuonna 2022. Tästä määrästä 60 miljardia litraa pitäisi olla niin kutsuttuja toisen polven biopolttoaineita ja 57 miljardia litraa maissietanolia.

Biopolttoaineiden lisäämistä on arvosteltu muun muassa siksi, että maissietanolin tuottaminen omii peltoja, joita voitaisiin käyttää ruoan kasvattamiseen.

Syötäväksi kelpaamattomien ”toisen polven” bioenergiakasvien suosiminenkin voi vastustajien mukaan johtaa siihen, että niiden kasvatukseen raivataan maapallolla uusia metsäalueita – mikä johtaa hiilidioksidipäästöt ojasta allikkoon.

Biopolttoaineet, erityisesti toisen sukupolven biopolttoaineet ovat kuitenkin taloudellinen ja ekologinen vaihtoehto leikata hiilidioksidipäästöjä, havainnoi uusi yhdysvaltalaistutkimus.

Illinoisin yliopiston tutkijat laskivat vuonna 2011, että monivuotiset energiaruohot, kuten Miscanthus-jättiläisheinä ja lännenhirssi, ovat hiilidioksidipäästöjen kannalta parempi vaihtoehto kuin maissietanoli.

Nyt he tulivat tulokseen, että biopolttoaineet jyräisivät, vaikka energiakasveja viljeltäisiin laihoilla laitumilla ja viljoille kelpaamattomilla jättömailla – eli niille ei juuri uhrattaisi hedelmällistä viljelymaata.

Miljardit bioetanolilitrat saattaisivat tosin pudottaa öljyn hintaa, mikä voisi lisätä liikennettä. Vaikutus polttoaineen kulutukseen voisi olla merkittävä, tutkijat myöntävät tutkimustiedotteessaan.

“Mutta vaikka markkinoiden muuttuminen otetaan huomioon, biopolttoaineilla on silti potentiaalia vähentää kulkuneuvojen kasvihuonekaasuja”, tutkimuksen tekijöihin lukeutunut professori Madhu Khanna huomauttaa.

Jos annetut biopolttoainetavoitteet saavutetaan, maatalous- ja liikennesektorin päästöt pienentyisivät seitsemän prosenttia.

Toisen polven biopolttoainetuottajille annettu veroetu edistäisi maissietanolin vaihtumista fiksumpiin vaihtoehtoihin, tutkijat huomauttavat.

Jos maissille korvamerkitty osuus energiantuotantotavoitteesta korvattaisiin esimerkiksi Mischanthuksella ja lännenhirssillä, liikenteen ilmastopäästöt vähenisivät jopa 12 prosenttia, he laskevat.

Tutkimuksen julkaisi Nature Energy.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!