Kodeissa asuu ihmisten tietämättä noin sata hyönteislajia, selvisi amerikkalaistutkimuksessa

Ilkka Solanterä
Ampiaisetkin pyrkivät toisinaan ihmisasuntoihin.
Ampiaisetkin pyrkivät toisinaan ihmisasuntoihin. Kuva: Ilkka Solanterä

Yli 500 erilaista hyönteistä asustelee yhdysvaltalaisissa kodeissa. Hyönteistutkijat selvittivät niveljalkaisten määrää 50 omakotitalossa Raleighissa Pohjois-Carolinassa vuonna 2012 toukokuusta lokakuuhun.

Hyönteisiä ja muita niveljalkaisia etsittiin huone huoneelta. Tutkijat ottivat talteen jokaisen löytämänsä, olipa se elävä tai kuollut.

Niveljalkaiset ovat selkärangattomia eläimiä, kuten hyönteisiä ja hämähäkkejä. Lajeja tunnetaan yli miljoona.

”Amerikkalainen koti on paljon monimuotoisempi kuin odotimme”, totesi hyönteisten määrästä hyönteistutkija Matt Bertone Pohjois-Carolinan osavaltion yliopistosta.

Tutkijat tunnistivat kodeista peräti 579 eri lajia. Yhdestä kodista löytyi keskimäärin satakunta lajia. Kuten arvata saattaa, kärpänen oli yleisin. Sitä seurasivat hämähäkit, kovakuoriaiset, muurahaiset ja kirjatäit.

Moni ötökkä oli harhaillut asuntoon ulko-oven kautta tai esimerkiksi leikkokukkien mukana.

Vain viidestä huoneesta ei löytynyt yhtään hyönteistä tai hyönteisen raatoa, kun tutkittuja huoneita oli 554.

”Me luulemme, että amerikkalaiset kodit ovat steriilejä. Näin ei ole”, Bertone kommentoi löytöjä.

”Jaamme tilamme monen eri lajin kanssa. Useimmat ovat onneksi vaarattomia. Me emme useinkaan tiedä niistä. Olemme hyvin vähän vuorovaikutuksessa niiden kanssa”, sanoo Bertone.

”Tämä on vasta ensimmäinen kurkistus lajeihin, jotka elävät kodeissa”, sanoo Michelle Trautwein, yksi raportin kirjoittajista. ”Kantavatko ne ehkä mukanaan mikrobeja, jotka vaikuttavat kodeissa asuvien terveyteen?” Trautwein kysyy.

Tutkimuksen julkaisi biologian tiedelehti Peerj. Siitä kertoi myös verkkopalvelu Science daily.

Reseptit