Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tutkimus: Nettishoppailu ei olekaan niin ympäristöystävällistä kuin luulisi

Vaikka asiakkaat eivät asioi nettikaupassa autolla, lisää kasvava nettikauppa raskasta liikennettä, teiden kuormitusta ja pienhiukkapäästöjä.

Tiede
 
Jarmo Matilainen
Nettikauppa tuo lisää kuljetusautoja liikenteeseen.
Nettikauppa tuo lisää kuljetusautoja liikenteeseen. Kuva: Jarmo Matilainen

Ostosten tekeminen internetissä tuntuu äkkiseltään ympäristöystävälliseltä vaihtoehdolta verrattuna siihen, että jokainen asiakas hurauttaisi kaupan pihaan omalla autollaan, erikoiskauppoihin vielä matkojenkin päästä.

Tämä päätelmä on kuitenkin vasta puolitotuus nettikaupan ympäristövaikutuksista, vihjaa yhdysvaltalaisen Newarkin kaupunkia tarkkaillut tutkimus.

Newark on pieni, asukasluvultaan suunnilleen Nokian tai Keravan kokoinen kaupunki Delawaren osavaltiossa Itärannikolla. Siellä toimiva Delawaren yliopisto seurasi kaupungin liikennettä usean vuoden ajan selvittääkseen, vähentääkö nettishoppailu todella autoilua.

Ei vähennä, kuului vastaus. Kaupungissa ajetut kilometrit eivät supistuneet nettishoppailun yleistyessä.

”Tämä viittaa siihen, että ihmiset käyttävät nettiostoksilla säästämänsä ajan muihin asioihin, kuten ravintolassa syömiseen, elokuvissa käyntiin tai ystävillä kyläilyyn”, päättelee tutkimusta johtanut Arde Faghri tutkimustiedotteessa.

Faghri työskentelee professorina Delawaren yliopiston yhdyskunta- ja ympäristötekniikan laitoksella.

Itse asiassa internetissä ostelu kuormitti alueen liikennettä uudenlaisella tavalla, koska kuorma-autojen ajelu asuinalueilla lisääntyi. Näin teiden pinta kului aiempaa nopeammin.

Nettikauppa myös paikoin hidasti Newarkin liikennettä ja heikensi liikenneturvallisuutta, koska asuinalueiden ja keskustan katuja ei ollut suunniteltu kuormureiden säännölliseen liikennöintiin, pysäköintiin, lastaamiseen ja purkamiseen. Raskaan liikenteen myötä lisääntyivät myös dieselmoottoreista tupruavat pienhiukkaspäästöt.

Nettikaupat todella vaativat vähemmän liiketilaa ja energiaa kuin perinteiset liikkeet, mutta tutkimusryhmä muistuttaa, että muutokset kaupankäynnin logistiikassa pitää huomioida tiestön suunnittelussa.

”Nettikaupan kasvu vaikuttaa myös maankäytön suunnitteluun, esimerkiksi kauppojen kokoon ja määrään suurten parkkipaikkojen ympäröimissä ostoskeskuksissa. Myös työmarkkinat muuttuvat esimerkiksi siten, että myyntihenkilökuntaa tarvitaan vähemmän ja kuorma-autonkuljettajia enemmän”, Faghri maalailee tiedotteessa.

Tutkimuksen julkaisi International Journal of Sustainable Development and World Ecology.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Reseptit