Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kellonaika vaikuttaa koululaisen koetulokseen

Tiede
 
Aki Paavola
Aamulla ja välitunnin jälkeen koe menee paremmin.
Aamulla ja välitunnin jälkeen koe menee paremmin. Kuva: Aki Paavola

Koemenestys ei ole kiinni pelkästään koululaisen omasta osaamisesta, vaan vaikutuksensa on silläkin, mihin kellonaikaan opettaja kokeen päättää pitää. Näin osoittaa tuore tanskalainen tutkimus, jossa vertailtiin 8–15-vuotiaiden koululaisten koetuloksia vuosilta 2010–2013.

Tanskalaistutkijat analysoivat kaikkiaan yli kaksi miljoonaa koevastausta ja vertasivat arvosanan yhteyttä vastaajan sukupuoleen, hänen vanhempiensa tulotasoon, kokeen viikonpäivään ja kellonaikaan.

Analyysin perusteella koetuloksiin todella vaikutti kellonaika, jolloin koe oli koulussa pidetty. Aina kun kokeen alkamisaika myöhentyi tunnilla, koetulos heikkeni keskimäärin 0,9 prosenttia. Vaikutus oli voimakkain niillä, jotka muutenkin saivat heikoimmat tulokset.

Tulokset kuitenkin paranivat, jos koetta edelsi 20–30 minuutin välitunti. Se kohensi tuloksia keskimäärin 1,7 prosenttia.

Koetulosten heikkeneminen päivän mittaan johtuu oppilaiden kognitiivisesta väsymisestä, uskovat tutkijat. He eivät pidä kaikkien kokeiden järjestämistä aamuisin tarpeellisena, mutta ehdottavat, että taukojen onnistunut ajoittaminen voi heikentää tämänkaltaisten ulkoisten tekijöiden vaikutusta oppilaan koemenestykseen.

Tutkittavat kokeet olivat standardoituja kokeita, jotka tehdään samanlaisina kaikissa kouluissa. Suomessa standardoituja kokeita ovat esimerkiksi ylioppilaskokeet ja peruskoulussa niin kutsutut valtakunnalliset kokeet, joilla mitataan eri oppiaineiden opetuksen tasoa Suomen kouluissa.

Tutkimuksen julkaisi Pnas.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!