Ensimmäinen harmaita hiuksia aiheuttava geeni löytyi

Doalex / Wikimedia Commons
Näistä hiuksista puuttuu melaniinia.
Näistä hiuksista puuttuu melaniinia. Kuva: Doalex / Wikimedia Commons

Hiusten harmaantuminen on ainakin osin geneettistä, vahvistaa suuri kansainvälinen tutkimus. Siinä nimittäin löydettiin ensi kertaa geeni, joka osallistuu hopeahapsien muodostumiseen.

Löydetty geeni on nimeltään irf4, ja sen on tiedetty vaikuttavan hiusten väriin. Tätä ennen geeniä ei kuitenkaan ole yhdistetty harmaisiin hiuksiin.

Geeni säätelee osaltaan väriaine melaniinin tuotantoa ja varastoitumista kudoksiin. Melaniini värjää paitsi hiuksia myös ihoa ja silmiä.

Hiukset harmaantuvat, kun niissä ei ole enää melaniinia. Tutkijat uskovat, että geenin paljastuminen ja sen roolin ymmärtäminen voivat auttaa kehittämään hoitoja, joilla pystytään estämään tai hidastamaan harmaantumista.

Myös yhdeksän muuta hiusten ja kasvojen karvoitukseen vaikuttavaa geenejä löytyi. Nämä säätävät muun muassa hiusten kiharuutta tai suoruutta, kaljuuntumista, kulmakarvojen tuuheutta ja yhteenkasvua sekä parran paksuutta.

”Mikään geeneistä ei todennäköisesti ole yksin vastuussa harmaatumisesta, suorista hiuksista tai paksuista kulmakarvoista, mutta niillä on osuutensa useiden muiden, vielä tuntemattomien tekijöiden joukossa”, toteaa tutkimuksen päätekijä Kaustubh Adhikari Lontoon University Collegesta tutkimustiedotteessa.

Jotkin geenimuodot säätävät useampaa piirrettä, kuten esimerkiksi hiusten muotoa ja parran paksuutta. Useimmilla geeneillä oli kuitenkin osuutta vain yhteen piirteeseen.

Tutkimus julkaistiin Nature Communications -lehdessä. Aineistona oli geenitiedot sekä hius- ja kasvokarvatilanne yli 6 300 eteläamerikkalaiselta naiselta ja mieheltä.

Reseptit