Eksoplaneetta ei selitä tähden valoisuuden outoja muutoksia

Yksi eksoplaneetta kiertää tähteä, joka himmenee poukkoillen ja kaikkien ”sääntöjen” vastaisesti. Vastausta on etsitty jopa vieraan sivilisaation rakennustyömaasta.

nasa
Voisivatko komeetat selittää tähden KIC 8462852 valoisuuden outoja vaihteluja?
Voisivatko komeetat selittää tähden KIC 8462852 valoisuuden outoja vaihteluja? Kuva: nasa

Yhden eksoplaneetan vieressä loistaa mysteeri, joka vain syvenee. Eksoplaneetta kiertää tähteä, joka tunnetaan nimellä KIC 8462852 tai vain Tabbyn tähtenä.

Tähti välkkyy niin epävakaasti, että muutama astronomi on oikeasti pohtinut sitä vieraan sivilisaation merkiksi. Välkehdintä kertoisi siitä, että tähden ympärillä olisi vieraan sivilisaation valtava rakennushanke.

Tähtitieteilijät tietävät, että KIC 8462852:n valovoima on hiipunut ainakin vuosisadan. Uusin tutkimus viittaa siihen, että se on himmennyt yhä nopeammin neljän viime vuoden aikana.

KIC 8462852 sijaitsee 1 400 valovuoden päässä Maasta Joutsenen tähdistön suunnalla. Aika ajoin sitä himmentää Maasta katsottuna eksoplaneetta, joka on noin Jupiterin kokoinen. Mutta se ei yksin voi selittää tähden valoisuuden outoja vaihteluja.

Eksplaneetta on planeetta, joka kiertää jotain muuta tähteä kuin Aurinkoa. Niitä on löytynyt vuodesta 1995 lähtien jo reilusti yli kolme tuhatta.

Näyttää siltä, ​​että joka kerran kun joku seuraa Tabbyn tähteä, se tarjoaa yhä oudompia piirteitä, sanoo Benjamin Montet Kalifornian teknologiainstituutista New Scientist -lehdelle.

Tähden valoisuuden oudon käytöksen havaitsi ensi kertaa Kepler-avaruusteleskooppi, jonka avulla Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa etsii eksoplaneettoja. Se on löytänyt jo satoja eksoplaneettoja. Lisäksi tutkittavana on tuhansia ehdokkaita.

Kepler seurasi noin sataatuhatta tähteä vuosina 2009–2013. Kun havaitun tähden valo hiipuu, on eksoplaneetta yleensä kulkenut tähden edestä.

Nämä valoisuuden vaihtelut peittävät enintään prosentin tähden valosta. Menetelmä on hyvin yleinen etsittäessä maailmankaikkeudesta eksoplaneettoja.

Tabbyn tähti poikkesi täysin havainnoista. Sen valoisuus väheni mitattaessa peräti 20 prosenttia.

Valoisuuden vaihtelu ei sopinut mihinkään tunnettuun jaksolliseen kaavaan. Niinpä tutkijat päättelivät, että mitattua valoisuuden muutosta ei voinut aiheuttaa normaalisti eteen tuleva eksoplaneetta.

Tähtitieteilijät ovat keksineet ilmiölle tukun vaihtoehtoisia selityksiä. Tabbyn tähti pääsi viime lokakuussa maailmalla otsikoihin, kun Pennsylvania osavaltion yliopiston tähtitieteilijä Jason Wright pohti, että valon vaihtelu olisi merkki ulkoavaruuden sivilisaatiosta.

Wright viittasi rakenteeseen, joka tunnetaan Dysonin kehänä. Siinä tarpeeksi kehittynyt sivilisaatio osaa hyödyntää lähintä tähteään valtaviin energiantarpeisiin.

Sivilisaatio rakentaisi tähden ympärille kehämäisen rakennelman. Palloa ehdotti ensiksi fyysikko Freeman Dyson jo vuonna 1960.

Sotkua tuli vain lisää, kun tähtitieteilijät tutkivat Tabbyn tähdestä otettuja vanhoja valokuvia vuosilta 1890–1989. Tähdestä on aikoinaan otettu yli 1 200 kuvaa. Ne paljastivat, että Tabbyn tähti on himmentynyt noin 15 prosenttia vuosisadan aikana.

Tähtitieteilijät Benjamin Montet ja Joshua Simon ovat yrittäneet tulkita Keplerin mittatietoja. He lähettivät tästä tutkimuksen tieteelliseen arxiv-verkkolehteen elokuun alussa.

He havaitsivat, että mittauksen ensimmäisen tuhannen päivän ajan Tabbyn tähden kirkkaus laski suunnilleen 0,34 prosenttia vuodessa. Seuraavan 200 päivän aikana tähden kirkkaus laski vielä 2,5 prosenttia ennen kuin valoisuus alkoi tasaantua.

Tähti näyttää siis himmentyneen kolmella tapaa. Sillä on nopeita valoisuuden laskuja, sitten sillä on lähihistoriassaan melko hidas valoisuuden vähentyminen. Ja sitten nopeahko valoisuuden lasku, joka toteutui aivan äsken.

”Emme ole löytäneet ajatuskulkua, joka selittäisi nämä kaikki kolme ilmiötä. Yhden tai kaksi voimme selittää”, ​​sanoo Montet New Scientistille.

Tähtitieteilijät eivät halua antaa tähden muuntumiselle kolmea eri selitystä.

”Olisimme tyytyväisiä, jos valoisuuden vaihteluun olisi vain yksi ainoa syy”, sanoo Simon.

Selityksiä valoisuuden vaihteluun on etsitty komeettaparvista, jotka vaikuttaisivat tähden näennäiseen kirkkauteen. Saman voisi tehdä tähtienvälinen aine, sen pölypilvet ja kaasut.

Laskujen mukana tähden ympärille tarvittaisiin satojatuhansia komeettoja, jos ne ainoastaan selittäisivät tähden kirkkauden vaihtelut.

Entä vieras sivilisaatio? Ensin kannattaa käydä luonnolliset selitykset läpi. Tästä on samaa mieltä myös Wright, joka ehdotti ensiksi vieraan älyn mahdollisuutta.

Nyt kannattaa vain seurata tähteä tiiviisti ja hankkia siitä lisää tietoa. Seuraamiseen kerättiin juuri joukkorahoituksella yli satatuhatta dollaria. Näin tähtitieteilijät saivat vuoden havaintoaikaa tähden seurantaan Las Cumbres -observatorioiden verkostosta ympäri maailmaa.

Toiveena on, että Tabbyn tähti himmenisi pian rajusti. Silloin useat verkon teleskoopit voisi kääntää sitä kohti.

Jos planeetan ylikulkua seurattaisiin monella aallonpituudella, voisi se auttaa hahmottamaan, mikä kaikki vaikuttaa tähden valoisuuteen.