Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tesla-miljonääri Elon Musk haluaa nyt ihmiset Marsiin ja muille aurinkokunnan planeetoille – mutta kuinka mahdollista se on?

Visio Marsin saati muiden Aurinkokunnan kappaleiden asuttamisesta ei täysin tieteisfantasiaa.

Tiede
 
JAMES GLOVER / Reuters
Elon Musk
Elon Musk Kuva: JAMES GLOVER / Reuters

Yksityisen avaruusraketteja ja -aluksia suunnittelevan SpaceX-yrityksen toimitusjohtaja ja sähköautoyhtiö Teslan sekä PayPal-maksujärjestelmän perustaja Elon Musk katsoo jo Mars-planeetan asuttamistakin pidemmälle.

Musk kehuskeli viime viikolla Twitter-tilillään yhtiönsä suunnitteleman laskeutumisaluksen soveltuvan myös muualle kuin Marsiin.

Mars-planeetan asuttamiseen viittaavalla nimellä varustettu ”Mars Colonial Transporter” (MTC) onkin saanut nyt uuden, entistäkin kunnianhimoisemman nimen ”Interplanetary Transport System” (ITS), kertoo Ars Technica -julkaisu.

Noin sata tonnia tarvikkeita tai sata ihmistä kuljettavaa laskeutumisalusta kutsutaan siis vapaasti suomennettuna ”Planeettojenväliseksi liikennejärjestelmäksi”.

Uutinen jatkuu Twitter-viestin jälkeen.

Muskin visio Marsin saati muiden Aurinkokunnan kappaleiden asuttamisesta ei täysin tieteisfantasiaa – vaikka planeettojen ilmasto on ihmisille vihamielinen. Esimerkiksi Kuu sekä kääpiöplaneetta Ceres voisivat teoriassa olla mahdollisia paikkoja tukikohdille, joissa ihmiset voisivat elää ainakin väliaikaisesti.

Mars olisi kuitenkin Maan lähiplaneetoista ihanteellisin asumiselle.

Unelmien Mars on rutikuiva aavikkoplaneetta, josta ei ole löydetty edes bakteereita. Sen halkaisija on puolet Maan halkaisijasta ja painovoima 38 prosenttia Maan gravitaatiosta. Jos Maassa heittää pallon kymmenen metrin korkeudelle, nousee Marsissa pallo samalla heitolla 26 metrin korkeuteen.

Tosin painottomuudessa lihakset surkastuvat ja heittotulokset putoavat. Lisäksi kuukausia kestävä matka olisi ihmisille muutenkin rankkaa sekä fyysisesti että henkisesti.

Jyrsijöille tehdyissä kokeissa on huomattu, että pitkä altistuminen avaruussäteilyä muistuttaville suurenergisille hiukkasille aiheuttaa vaurioita hermostoon ja heikentää kognitiivisia kykyjä. Käytännössä avaruusmatkat voivat altistaa astronautit siis jopa dementialle.

Lue HS:n Kuukausiliitteen artikkeli Marsissa elämisestä tästä.

SpaceX
SpaceX:n on jo esitellyt laskeutumismoduulinsa prototyyppejä.
SpaceX:n on jo esitellyt laskeutumismoduulinsa prototyyppejä.

Vielä nyt ongelmana on tekniikan rajoitusten lisäksi ollut etupäässä hinta. Esimerkiksi Yhdysvaltain avaruushallinto Nasan sukkulaohjelma maksoi vuosina 1972–2010 noin 190 miljardia euroa (vuoden 2010 kurssin mukaan). Yhden sukkulamatkan hinnaksi tuli siis yli miljardi euroa.

Muskin ja SpaceX:n tarkoituksena onkin tehdä avaruuslennot huomattavasti Nasaa halvemmalla ja vallata suuri osuus kaupallisista avaruuslennoista.

Yhtiön tarkoituksena on käynnistää Dragon-aluksellaan rahtilennot Marsiin jo kahden vuoden päästä ja lopulta asuttaa muutkin Maan lähiplaneetat. Miehittämättömät alukset voisivat ensin viedä mukanaan tutkimusmateriaalia, mönkijöitä ja robotteja, ja valmistella miehitettyä Mars-lentoa.

Eikä Musk ole valloittamassa avaruutta yksin. Kuten muutkin suuret yksityiset avaruusalusyhtiöt, SpaceX on tehnyt paljon yhteistyötä myös Nasan kanssa. Nasa on testannut Mars-matkaa muun muassa sulkemalla testihenkilöitä simulaattoriin vuodeksi. Vapaaehtoiset pääsivät pois asumuksestaan elokuussa:

Vuoden Mars-simulaattorissa viettänyt tutkija: "Uskon, että matka Marsiin on mahdollinen lähitulevaisuudessa"
Vuoden Mars-simulaattorissa viettänyt tutkija: "Uskon, että matka Marsiin on mahdollinen lähitulevaisuudessa"
Kuusi vapaaehtoista astui sunnuntaina ulkomaailmaan ensimmäistä kertaa vuoteen. He olivat asuneet Mars-simulaattorissa havaijilaisen tulivuoren laella tutkiakseen, miten matka Marsiin olisi mahdollinen. Kuva: Havaijin yliopisto.

Nasan saati yksityisten avaruusalusten laskeutuminen planeettojen kamaralle ei kuitenkaan oikeuta ketään ottamaan maata hallintaansa.

Vuonna 1967 solmitun Ulkoavaruuden sopimuksen mukaan ulkoavaruus ei voi kuulua millekään maalle. On tosin epäselvää, miten yritykset tulkitsisivat sopimusta, jonka ratifioijat ovat valtioita, eivät yksityisiä kaupallisia toimijoita.

Suurista suunnitelmista huolimatta Muskin SpaceX:n tie planeettojen väliseen liikenteeseen ei ole sujunut ongelmitta.

Syyskuun alussa yhtiö koki kenties yhden suurimmista ja kalleimmista epäonnistumisistaan, kun sen miehittämätön avaruusraketti räjähti yllättäen laukaisualustallaan Cape Canaveralissa Floridassa.

Muskin on kuitenkin määrä puhua kansainvälisessä avaruustutkimusalan kokouksessa Meksikossa syyskuun lopulla. Silloin maailma saattaa jälleen kuulla lisää SpaceX:n suurellisista suunnitelmista valloittaa Aurinkokunta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!