Valikko

Tutkijat onnistuivat puuttumaan muurahaisten kastijärjestelmään – sotilaasta kasvoi työläinen

Eri kasteihin kasvavien muurahaisten geenit alkavat toimia toisistaan poikkeavasti jo nuorina. Tutkijat onnistuivat säätämään näitä epigeneettisiä tekijöitä ja muuttamaan muurahaisen kohtaloa.

Kuten ihmisillä myös muurahaisilla on erilaisia ammatteja, joihin ne elämänsä aikana erikoistuvat.

Vaikka eri tehtäviä hoitavat muurahaiset eroavat jo nuorena ulkonäöltään ja käytökseltään, ei niidenkään ammatinvalintaa ohjaa geenit vaan ympäristö, jossa ne kasvavat.

Se tosin todettakoon, että nuorella muurahaisella on tulevan ammattinsa suhteen vähemmän sananvaltaa kuin ihmislapsella: muurahaisen ammatin määräävät kemikaalit, jotka vaimentavat tai aktivoivat tiettyjen geenien toimintaa sen kasvaessa.

Muurahaisen ammatinvalinta on pysyvä ja se vaikuttaa sen ulkomuotoon ja käytökseen niin vahvasti, että tutkijat kutsuvat eri muurahaisryhmiä kasteiksi.

Nyt tutkijat onnistuivat ensi kertaa puuttumaan peliin ja muuttamaan Floridan hevosmuurahaisen (Camponotus floridanus) elämän suuntaa.

Toisin sanoen tutkijat kopeloivat muurahaisen epigenetiikkaa. Epigenetiikasta on kyse, kun samat geenit toimivat kahdella perimältään täysin identtisellä eliöllä keskenään eri tavalla.

Esimerkiksi työläis- ja sotilasmuurahaisilla on kummallakin ruuan keräämiseen kannustava geeni, mutta vain työläisellä tämä geeni toimii aktiivisesti.

Sotilaan geeni pysyy vaiti, ja siksi se ei juuri pane tikkua ristiin ruuanhankinnan eteen vaan keskittyy muihin puuhiin. Sotilaat myös kasvavat työläisiä kookkaammiksi.

Tutkijat kuitenkin onnistuivat kasvattamaan sotilaista työläisiä. Tämä luonnistui ruiskuttamalla poikasten aivoihin ainetta, joka kiihdyttää histoni H3:ksi kutsutun proteiinin tuotantoa.

Sen tiedetään aktivoivan muurahaisen ruuanhankinnasta vastaavia geenejä. Kun tätä proteiinia syötetään työläisille, ne hamstraavat ruokaa tavallistakin innokkaammin. Myös sotilaat alkoivat ruiskutuksen saatuaan osallistua ruuan hankintaan.

Manipulointi muutti sotilaiden käytöstä pysyvästi, sillä niiden havaittiin jatkavan ruuan keräämistä vielä 30 ja 50 päivän kuluttua ruiskutuksesta.

Vaikutus saatiin aikaan vain, jos histoni H3:n tuotantoa kiihdytettiin hyvin nuorella iällä. Floridan hevosmuurahaisilla on siis oletettavasti tietty herkkyyskausi, jonka aikana niiden aivojen geenit muovautuvat tehtäviinsä.

Tutkimuksen julkaisi Science ja siitä kertoi uutispalvelu EurekAlert.

Kohukenkä myytiin loppuun samantien verkkokaupassa – suomalaisissa urheilukaupoissa Niken uutta juoksutossua ei ole ollut tarjolla

Käpylässä sekakäyttäjillä on valikoiva maku: vain lonkero katosi hyllyistä – ”Perinteinen viinajuoppo on näissä tapauksissa harvassa”

Microsoft aikoo lopettaa legendaarisen Paint-piirrosohjelman 32 vuoden jälkeen – Kiitos yhteisistä vuosista!

Varaton sijoittaja merkitsi miljoonilla euroilla osakkeita kiinteistörahasto Oravan annissa – käräjäoikeus langetti lähes kahden vuoden vankeustuomion

Mies hyökkäsi ihmisten kimppuun moottorisahalla Sveitsissä – ainakin viisi loukkaantunut, epäiltyä etsitään

Tietoturvaskandaali paisuu Ruotsissa – valtion turvallisuus saattoi vaarantua, useamman ministerin asema uhattuna

Viisilapsisen perheen äiti Aino Kämäräinen tekee itse hammastahnansa, välttää vihannespusseja ja elää heinäkuun ilman muovia – näin sinäkin voit vähentää muovijätettäsi

Rocktähti Alice Cooper löysi varastostaan Andy Warholin teoksen, joka oli lojunut siellä 40 vuotta – teoksen eri versioita myyty miljoonilla

Luonto on armoton: kettu nappasi valkoposkihanhen Lauttasaaressa, mutta rannoille kakkaavia laumoja pedot eivät juuri pysty kutistamaan

”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

Venäjällä media valmistautuu Putinin Suomen-vierailuun syyllistämällä, nöyryyttämällä ja vähättelemällä Suomea

Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

Räjähtäviä kaasuputkia ja rapistuvia moottoriteitä – edes Trumpin lupailemat tuhat miljardia eivät riitä korjaamaan USA:n rapakuntoon päässyttä infrastruktuuria

Kehäradan lipunmyynti on ajoittain ruuhkautunut Helsinki-Vantaalla – ”Oli säälittävää nähdä turhautuneet ulkomaalaiset ja kärsimättömät suomalaiset yhden lippuautomaatin edessä”

”Boksi” esti nukkumisen ja kuulustelijan sylki lensi – Ageeda Paavel muistaa tarkkaan, mitä KGB:n edeltäjä teki hänelle teinityttönä Tallinnan synkimmässä kellarissa kesällä 1946

Dna-testi voi paljastaa sukusalaisuuksia satojen vuosien takaa – Laurin jälkeläisille selvisi, että he eivät polveudukaan Laurista

Jalankulkijat kävelevät päin punaisia ja pyöräilijät ajelevat jalkakäytävillä – miksei liikenne­sääntöjen rikkomisesta sakoteta?

Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa