Valikko

Tutkijat onnistuivat puuttumaan muurahaisten kastijärjestelmään – sotilaasta kasvoi työläinen

Eri kasteihin kasvavien muurahaisten geenit alkavat toimia toisistaan poikkeavasti jo nuorina. Tutkijat onnistuivat säätämään näitä epigeneettisiä tekijöitä ja muuttamaan muurahaisen kohtaloa.

Kuten ihmisillä myös muurahaisilla on erilaisia ammatteja, joihin ne elämänsä aikana erikoistuvat.

Vaikka eri tehtäviä hoitavat muurahaiset eroavat jo nuorena ulkonäöltään ja käytökseltään, ei niidenkään ammatinvalintaa ohjaa geenit vaan ympäristö, jossa ne kasvavat.

Se tosin todettakoon, että nuorella muurahaisella on tulevan ammattinsa suhteen vähemmän sananvaltaa kuin ihmislapsella: muurahaisen ammatin määräävät kemikaalit, jotka vaimentavat tai aktivoivat tiettyjen geenien toimintaa sen kasvaessa.

Muurahaisen ammatinvalinta on pysyvä ja se vaikuttaa sen ulkomuotoon ja käytökseen niin vahvasti, että tutkijat kutsuvat eri muurahaisryhmiä kasteiksi.

Nyt tutkijat onnistuivat ensi kertaa puuttumaan peliin ja muuttamaan Floridan hevosmuurahaisen (Camponotus floridanus) elämän suuntaa.

Toisin sanoen tutkijat kopeloivat muurahaisen epigenetiikkaa. Epigenetiikasta on kyse, kun samat geenit toimivat kahdella perimältään täysin identtisellä eliöllä keskenään eri tavalla.

Esimerkiksi työläis- ja sotilasmuurahaisilla on kummallakin ruuan keräämiseen kannustava geeni, mutta vain työläisellä tämä geeni toimii aktiivisesti.

Sotilaan geeni pysyy vaiti, ja siksi se ei juuri pane tikkua ristiin ruuanhankinnan eteen vaan keskittyy muihin puuhiin. Sotilaat myös kasvavat työläisiä kookkaammiksi.

Tutkijat kuitenkin onnistuivat kasvattamaan sotilaista työläisiä. Tämä luonnistui ruiskuttamalla poikasten aivoihin ainetta, joka kiihdyttää histoni H3:ksi kutsutun proteiinin tuotantoa.

Sen tiedetään aktivoivan muurahaisen ruuanhankinnasta vastaavia geenejä. Kun tätä proteiinia syötetään työläisille, ne hamstraavat ruokaa tavallistakin innokkaammin. Myös sotilaat alkoivat ruiskutuksen saatuaan osallistua ruuan hankintaan.

Manipulointi muutti sotilaiden käytöstä pysyvästi, sillä niiden havaittiin jatkavan ruuan keräämistä vielä 30 ja 50 päivän kuluttua ruiskutuksesta.

Vaikutus saatiin aikaan vain, jos histoni H3:n tuotantoa kiihdytettiin hyvin nuorella iällä. Floridan hevosmuurahaisilla on siis oletettavasti tietty herkkyyskausi, jonka aikana niiden aivojen geenit muovautuvat tehtäviinsä.

Tutkimuksen julkaisi Science ja siitä kertoi uutispalvelu EurekAlert.

Tampereella myydään marmorista miljoonataloa, jota on tirkistelty hakupalveluissa jo satatuhatta kertaa – HS kävi katsomassa Kruunukalusteen perustajien elämäntyötä