Valikko

Vanhempien ruokavalio vaikuttaa lapsen geeneihin

Miehen ruokavalio muuttaa hänen siittiöidensä rna:ta, selvisi hiirikokeissa. Tämä on jälleen uusi osoitus siitä, miten isän elintavat vaikuttavat jälkeläisiin jo ennen heidän syntymäänsä.

Näyttö siitä, että vanhempien elintavat rukkaavat lapsen terveyttä jo ennen tämän syntymää, vahvistuu kaiken aikaa. Nyt kaksi uutta hiiritutkimusta osoittaa, kuinka ruokavalio vaikuttaa miehen siittiöiden rna:han, ja sitä kautta jälkeläisen geeneihin. Rna on molekyyli, joka siirtää perinnöllistä informaatiota ja osallistuu proteiinien valmistukseen solussa.

Qi Chen Kiinan tiedeakatemiasta kollegoineen jakoi uroshiiriä kahteen ryhmään, joista toinen sai tavanomaista ja toinen rasvaista ruokaa. Sitten hän vertaili, millaisia poikasia eri ruokavaliolle olleet hiiret saivat.

Jälkeläisten painossa ei näkynyt mitään silmiinpistäviä eroja, mutta rasva-ahmattien poikasilla ilmeni jo 7 viikon iässä häiriöitä glukoosin sietokyvyssä ja insuliiniherkkyydessä. Perimän tarkastelu osoitti, että näillä poikasilla moni aineenvaihduntaan osallistuva geeni oli vaimentunut.

Kun tutkijat perkasivat jyrsijäisien siittiöiden rna:ta, he paikansivat pätkiä, joita rasvansyönti oli muokannut – ja jotka aiheuttivat poikasten aineenvaihduntahäiriöt.

Toisessa tutkimuksessa Upasna Sharma Massachusettsin yliopistosta työryhmineen testasi, muuttaisiko myös hyvin vähän proteiinia sisältävä ruokavalio uroksen siittiöiden rna:ta.

Kävi ilmi, että näin on: tietynlaista alkion kantasoluja muovaavaa rna:ta oli tavallista enemmän. Tiettyjen geenien ilmentyminen häiriintyi, minkä seurauksena alkio esimerkiksi kehittyi normaalia hitaammin.

Sekä Chenin tutkimuksen että Sharman tutkimuksen julkaisi Science.

• Geenit