Valikko

Musta aukko heräsi ja lähetti näkyvää valoa

Välähdykset ovat olleet niin kirkkaita, että tutkijoiden mukaan tähtitieteen harrastajakin olisi voinut ne havaita.

Tähtitieteilijät ovat havainneet pienehkön mustan aukon aiheuttamaa näkyvää valoa. Valon välähdykset ovat kestäneet minuutteja ja jopa tunteja.

Jotkin välähdykset ovat olleet niin kirkkaita, että tutkijoiden mukaan tähtitieteen harrastajakin olisi voinut ne havaita kaksikymmentäsenttisellä kaukoputkella.

Valon lähde on Joutsen tähtikuviossa noin 7 800 valovuoden päässä Maasta. Kansainvälinen tutkimus on tiedelehti Naturessa, ja siitä kertovat muun muassa uutispalvelu Science Alert ja japanilainen Kioton yliopisto.

Havaittu valo ei ole paennut aukon mustasta syöveristä, koska sieltä ei pääse pakoon mikään. Näkyvä valo on peräisin mustan aukon läheisyydestä.

Mustaa aukkoa kiertävästä toisesta tähdestä irtoaa painovoiman kiskomansa kaasua ja pölyä, jotka kiertyvät mustan aukon ympärille niin sanotuksi kertymäkiekoksi, kuvailee astrofyysikko Peter Johansson Helsingin yliopistosta. Hän tutustui torstaina kansainväliseen tutkimukseen.

Kun ainetta edelleen imeytyy ja syöksyy mustaan aukkoon, aine kuumenee ja säteilee sähkömagneettista säteilyä.

Yleensä on havaittu esimerkiksi röntgensäteilyä ja gammasäteilyä. Mustan aukon aiheuttamat plasmasuihkut voivat lämmetä jopa kymmeneen miljoonaan asteeseen.

Nyt on kuitenkin havaittu välähdyksiä näkyvän valon aallonpituuksilla.

Selitys voi olla se, että kuumentuvan kertymäkiekon keskiosissa noin miljoonan asteen kuumuudessa syntyy röntgensäteitä, jotka vuorostaan kuumentavat kertymäkiekon ulommaisia osia, joissa lämpötila on enää noin kymmenentuhatta astetta.

Uloimmat osat sitten säteilevät näkyvää valoa. Näin tutkijat arvioivat Naturessa. Päätelmä pitää vielä varmentaa.

”Havaintojen perusteella voimme tutkia mustan aukon läheisyyden tapahtumia keskiverroilla optisilla teleskoopeilla”, tutkija Mariko Kimura Kioton yliopistosta uskoo.

Tutkijat havainnoivat mustaa aukkoa V404 Cygni, joka on lähimpiä havaittuja mustia aukkoja. Se on massaltaan ainakin yhdeksän Aurinkoa, ja sillä on tähti kumppanina.

Se ehti olla nukuksissa neljännesvuosisadan, mutta innostui säteilemään viime kesänä, kun se alkoi kiskoa naapuritähdestä materiaalia. Ensin se oli kirkkaimpia röntgensäteiden lähteitä taivaalla, ja sitten havaittiin näkyvän valon välähtelyä.

Purkauksen havaitsi ensimmäisenä Yhdysvaltain avaruushallinnon (Nasa) avaruusteleskooppi Swift. Myös Euroopan avaruusjärjestö (Esa) kertoi ”hirviömäisen mustan aukon heräämisestä”.

Japanilaiset tutkijat kutsuivat tähtitieteilijöitä eri puolilta maailmaa kohdistamaan optiset teleskooppinsa V 404 Cygniin. Välähdyksiä havaittiin kaksi viikkoa.

• Tähtitiede