Valikko

Tutkijat pääsivät dinosaurusten pariutumisen jäljille – kosiskelu näkyy hiekkakivessä

Jäljet hiekkakivessä kertovat koiraiden kosiskelleen naaraita kuopimalla pesiä miljoonia vuosia sitten.

Dinosaurusten pariutumismenot muistuttivat jollakin tavalla nykyisten lintujen soidinmenoja, päättelee yhdysvaltalaisen yliopiston tutkimus.

Soidinmenoista miljoonia vuosia sitten jäi todisteeksi hyvinkin suuria raapimisen tai kuopimisen jälkiä hiekkakiviin. Jälkiä on tutkinut paleontologi Martin Lockleyn Coloradon yliopistossa johtama kansainvälinen tutkimusryhmä.

Nykyisin jotkin koiraslinnut osoittavat naaraille kelvollisuutensa pesänlaittajina puuhailemalla näennäispesiä tai tuomalla pesätarpeita.

Niin sanottuja lavastajalintuja tunnetaan maailmalla. Linnuille tosin on tavallisempaa päteminen vaikkapa laulamalla tai höyhenpuvulla.

Lockley ja kollegat tulkitsevat kuitenkin havainneensa dinosaurusten pariutumismenojen jälkiä läntisen Coloradon alueella hiekkakivessä. Tutkimus on verkkolehdessä Nature Scientific Reports.

Lockleyn mukaan hänen ryhmänsä havainto on ensimmäinen dinosaurusten pariutumismenoista. Dinosaurusten lisääntyminen on tämän perusteella ollut samanlaista luonnonvalintaa kuin nykyään esimerkiksi nisäkkäillä ja linnuilla. Pätevimmän oloinen koiras pääsee lisääntymään.

Lockley tunnetaan dinosaurusten jalanjälkien asiantuntijana.

Hän kertoo tutkimustiedotteessa ryhmänsä havainneen yli viisikymmentä kuopimisjälkeä, joista jotkin ovat suuria kuin kylpyammeet. Soidinmenojen jälkiä on alueella, jolla on havaittu muutenkin erilaisten dinosaurusten jälkiä.

• Dinosaurukset

Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

Reza otti köyden ja kiipesi Rautatientorilla puuhun – itsetuhoiselle karkotettavalle ei ole juuri apua tarjolla

Päivi Laine on Suomen ensimmäinen Irak-lähettiläs vuosiin: ”Jos ihmiset tietäisivät Irakin todellisuuden, pakolaiskeskustelu olisi erilaista”

Tuulia Syvänen lopetti valehtelun kokonaan, ja se mullisti hänen elämänsä – ”Miksi feikkaamme, vaikka ihmiset tykkäävät meistä enemmän, kun uskallamme olla vajavaisia ja tyhmiä?”

Jättimäinen pyton söi miehen Indonesiassa