Valikko

Suomalaiset tutkijat löysivät tieteelle uuden loiskärpäsen Lapista – nimettiin ruotsalaisen tutkijan mukaan

”Ehkä harrastus on lähtenyt vähän hansikkaasta. Toisaalta voi sanoa niinkin, että ainakaan tähän tutkimukseen ei kulu verorahoja, kun jälkimmäinen tuntuu monista olevan nykyään tärkeää”, uuden loiskärpäsen kuvannut Jaakko Pohjoismäki hymähtää.

Suomalaiset tutkijat ovat löytäneet tieteelle aikaisemmin tuntemattoman loiskärpäsen. Se nimettiin ruotsalaisen loiskärpästutkijan Christer Bergströmin mukaan.

”Se on kunnianosoitus. Suomesta ei löytynyt paljon apuja tämän kärpäsheimon opetteluun”, sanoo uuden loiskärpäsen tieteelle kuvannut Jaakko Pohjoismäki.

Hyönteisharrastajat Pohjoismäki ja Antti Haarto saivat kunnian uudesta hyönteisestä. Lajikuvaus on julkaistu eläinten luokittelun erikoisjulkaisussa Zootaxassa. Oli aikakin, sillä Linnaemya bergstroemi havaittiin Suomessa jo vuonna 2001.

Selitys lajin julkaisun viivästymiselle on se, että kyseisen loiskärpäsryhmän erityisiä asiantuntijoita ei ole Suomessa ollut.

Eikä hyönteislajiston tutkiminen ole Pohjoismäen ja Haarton työ vaan harrastus. Molekyylibiologi Pohjoismäki on tutkijana Itä-Suomen yliopiston ympäristö- ja biotieteiden laitoksella.

”Ehkä harrastus on lähtenyt vähän hansikkaasta. Toisaalta voi sanoa niinkin, että ainakaan tähän tutkimukseen ei kulu verorahoja, kun jälkimmäinen tuntuu monista olevan nykyään tärkeää”, Pohjoismäki hymähtää.

”Itseäni kiehtoo sekin, että luonnossa pääsee henkisesti lähemmäksi muinaisen metsästäjä-keräilijäkulttuurin luonnon tuntemusta.”

Fyysikko Haarto puolestaan opettaa fysiikkaa Turun ammattikorkeakoulussa. Hän kertoo aloittaneensa hyönteisharrastuksen perhosilla neljätoistavuotiaana ja tutkineensa kärpäsiä ”viimeiset kaksikymmentä vuotta”. Kumpikin on ympäristöministeriön uhanalaistyöryhmässä.

Loiskärpäsiä tunnetaan Suomessa 321 lajia. Kaikki ovat muiden niveljalkaisten loisia ja säätelevät monesti merkittävästi toisten hyönteisten kantoja.

L. bergstroemi on noin senttimetrin mittainen. Sen isäntänä ovat lapinsiilikkään, perhosen, toukat. L. bergstroemin kokoisia uusia hyönteisiä löytyy enää varsin harvoin Pohjois-Euroopasta, koska lajisto on varsin tutkittu.

Pohjoismäki ja Haarto löysivät loiskärpäsen kokeneen hyönteistutkijan Juhani Itämiehen kokoelmista. Kaksikon ei siis tarvinnut samoilla Inarissa, vaikka ovat siellä tietenkin käyneet.

Sattui vain niin, että Itämies tutki ja kasvatti lapinsiilikkäitä, ja samalla hänen haltuunsa jäi tuntemattoman loiskärpäsen yksilöitä.

Mutta miten yhden pienen loiskärpäsen erottaa toisesta, kun yksi näyttää toiselta? Ainakin tarvitaan ryhmään perehtynyt asiantuntija. Lajisto pitää tuntea itsekin.

”Yksittäisinä yksilöinä nämä ovat aika vaikeasti opeteltavissa. Meillä oli tutkittavana yksitoista kärpästä ja joukko lähilajeja. Yksittäiset tuntomerkit kuten karvoitus ja jopa sukasten muoto ratkaisevat, mutta eivät aina, tärkeintä on päästä vertailemaan monia lajeja. Kyse on ominaisuuksien summasta.”, Pohjoismäki selittää.

Lajin kuvauksessa pitää myös argumentoida, perustella muille tutkijoille, miksi on syytä olettaa lajin olevan ennen tuntematon. Jatkossa kuvaus kertoo, millainen laji esimerkiksi L. bergstroemi oikeasti on.

• loinen
  • Hyönteiset

Poikamme päätti kestää kiusaamisen ja homottelun – vanhojentanssien jälkeen hän viimein romahti

Tähtitieteilijä Anne Liljeström ei ole nainen eikä mies – ”Harva ymmärtää kunnolla, mistä muunsukupuolisuudessa on kyse”

Yksi atomiaikakauden suurista mysteereistä saattoi saada selityksen – Etelä-Atlantin kaksoisvälähdys oli todennäköisesti salainen ydinkoe

Stressi jättää jäljen aivoihin – ja voi laukaista muistihäiriön, kertoo tutkija

Ylen johtajat toivat itse kohunsa uudestaan julkisuuteen – miten luottamus palautetaan?

Mitä jos Linnan juhlien miehistä kirjoitettaisiin kuin naisista?

Alkon toimitusjohtaja harmittelee Suomen 100-vuotisjuhlan liköörihälyä: ”Ei tällaista päätöstä voi muuttaa”

Presidentti Niinistö keskusteli viimein Trumpin kanssa – Trump lähetti terveisiä Suomen kansalle

Naiset synnyttävät entistä myöhemmin – katso, kuinka moni sinua nuorempi tai vanhempi sai lapsen viime vuonna

Sokos luopuu turkisten myynnistä – Keskustan kansanedustajat: ”Kaksinaismoralistista”

Nämä 17 kirjaa muuttavat mielipiteesi ja auttavat ymmärtämään ihan eri tavalla ajattelevia

Jasper teki 2-vuotiaana 200 palan palapelejä – lapsen lahjakkuuteen suhtaudutaan Suomessa usein häpeillen, sanoo asiantuntija

”Kaikki talot pitää peruskorjata säännöllisin välein” ja 6 muuta harhaluuloa: Valtionpalkinnon saaneet arkkitehdit kumoavat tutut rakennusmyytit

Stressi jättää jäljen aivoihin – ja voi laukaista muistihäiriön, kertoo tutkija

Asuinalueiden erot kasvavat Helsingissä koko ajan – ”Ihmisillä tuntuu olevan halu asua samankaltaisten lähellä”

Mitä jos Linnan juhlien miehistä kirjoitettaisiin kuin naisista?

Olga Maltseva kirjoitti 50 Venäjää ylistävää kommenttia päivässä – Pietarin trollitehdas kärsii entisten työntekijöiden avautumisista