Valikko

Suomalaiset tutkijat löysivät tieteelle uuden loiskärpäsen Lapista – nimettiin ruotsalaisen tutkijan mukaan

”Ehkä harrastus on lähtenyt vähän hansikkaasta. Toisaalta voi sanoa niinkin, että ainakaan tähän tutkimukseen ei kulu verorahoja, kun jälkimmäinen tuntuu monista olevan nykyään tärkeää”, uuden loiskärpäsen kuvannut Jaakko Pohjoismäki hymähtää.

Suomalaiset tutkijat ovat löytäneet tieteelle aikaisemmin tuntemattoman loiskärpäsen. Se nimettiin ruotsalaisen loiskärpästutkijan Christer Bergströmin mukaan.

”Se on kunnianosoitus. Suomesta ei löytynyt paljon apuja tämän kärpäsheimon opetteluun”, sanoo uuden loiskärpäsen tieteelle kuvannut Jaakko Pohjoismäki.

Hyönteisharrastajat Pohjoismäki ja Antti Haarto saivat kunnian uudesta hyönteisestä. Lajikuvaus on julkaistu eläinten luokittelun erikoisjulkaisussa Zootaxassa. Oli aikakin, sillä Linnaemya bergstroemi havaittiin Suomessa jo vuonna 2001.

Selitys lajin julkaisun viivästymiselle on se, että kyseisen loiskärpäsryhmän erityisiä asiantuntijoita ei ole Suomessa ollut.

Eikä hyönteislajiston tutkiminen ole Pohjoismäen ja Haarton työ vaan harrastus. Molekyylibiologi Pohjoismäki on tutkijana Itä-Suomen yliopiston ympäristö- ja biotieteiden laitoksella.

”Ehkä harrastus on lähtenyt vähän hansikkaasta. Toisaalta voi sanoa niinkin, että ainakaan tähän tutkimukseen ei kulu verorahoja, kun jälkimmäinen tuntuu monista olevan nykyään tärkeää”, Pohjoismäki hymähtää.

”Itseäni kiehtoo sekin, että luonnossa pääsee henkisesti lähemmäksi muinaisen metsästäjä-keräilijäkulttuurin luonnon tuntemusta.”

Fyysikko Haarto puolestaan opettaa fysiikkaa Turun ammattikorkeakoulussa. Hän kertoo aloittaneensa hyönteisharrastuksen perhosilla neljätoistavuotiaana ja tutkineensa kärpäsiä ”viimeiset kaksikymmentä vuotta”. Kumpikin on ympäristöministeriön uhanalaistyöryhmässä.

Loiskärpäsiä tunnetaan Suomessa 321 lajia. Kaikki ovat muiden niveljalkaisten loisia ja säätelevät monesti merkittävästi toisten hyönteisten kantoja.

L. bergstroemi on noin senttimetrin mittainen. Sen isäntänä ovat lapinsiilikkään, perhosen, toukat. L. bergstroemin kokoisia uusia hyönteisiä löytyy enää varsin harvoin Pohjois-Euroopasta, koska lajisto on varsin tutkittu.

Pohjoismäki ja Haarto löysivät loiskärpäsen kokeneen hyönteistutkijan Juhani Itämiehen kokoelmista. Kaksikon ei siis tarvinnut samoilla Inarissa, vaikka ovat siellä tietenkin käyneet.

Sattui vain niin, että Itämies tutki ja kasvatti lapinsiilikkäitä, ja samalla hänen haltuunsa jäi tuntemattoman loiskärpäsen yksilöitä.

Mutta miten yhden pienen loiskärpäsen erottaa toisesta, kun yksi näyttää toiselta? Ainakin tarvitaan ryhmään perehtynyt asiantuntija. Lajisto pitää tuntea itsekin.

”Yksittäisinä yksilöinä nämä ovat aika vaikeasti opeteltavissa. Meillä oli tutkittavana yksitoista kärpästä ja joukko lähilajeja. Yksittäiset tuntomerkit kuten karvoitus ja jopa sukasten muoto ratkaisevat, mutta eivät aina, tärkeintä on päästä vertailemaan monia lajeja. Kyse on ominaisuuksien summasta.”, Pohjoismäki selittää.

Lajin kuvauksessa pitää myös argumentoida, perustella muille tutkijoille, miksi on syytä olettaa lajin olevan ennen tuntematon. Jatkossa kuvaus kertoo, millainen laji esimerkiksi L. bergstroemi oikeasti on.

• loinen
  • Hyönteiset

Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

Poliisi etsi asenaista Helsingin rautatieasemalla

Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

Taksit vastaavat kilpailuun: Helsingin takseille yhtenäinen väri, Oulu aloitti jo kansainvälisellä keltaisella

Suomalaisen näytelmän kantava voima Outi Nyytäjä on kuollut

Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

Trump perusti auttavan puhelimen ulkomaalaisten rikollisten uhreille – kuuma linja ruuhkautui ufokertomuksista

Aivosyöpään sairastuneen tekoälytutkijan joukkorahoitushanke keräsi ennätyssumman

Ihminen syttyi palamaan Kampin kauppakeskuksen vessassa

Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

Merja Savelainen teki sen, mistä moni haaveilee: irtisanoutui, lähti maailmalle ja tekee töitä vain seuraavaa reissua varten – miten se onnistui?

Liettualaismies petkutti Facebookilta ja Googlelta jopa 100 miljoonaa dollaria