Valikko

Yhden geenin poistaminen ehkäisi sydänsairauksia ja lihomista, suomalainen hiiritutkimus osoitti

Saman geenin toiminnan estäminen ihmisissä voisi ehkäistä sydänsairauksia ja lihomista, tutkijat pohtivat.

Yhden tietyn geenin poistaminen ehkäisi sydänsairauksia ja lihomista koehiirillä suomalaisessa tutkimuksessa.

Syynä hiirten veriarvojen paranemiseen oli ehkä kehon ruskean rasvan toiminnan kiihtyminen. Se imi rasvaa ja sokeria verestä.

Suomalaistutkimus on julkaistu tiedelehdessä Science Translational Medicine.

Tutkijat poistivat hiiriltä geenin nimeltä USF1. Sama geeni vaikuttaa ihmisillä terveyden kannalta keskeisiin veren rasva-arvoihin, kolesteroliin ja triglyserideihin.

Geeni poistettiin alkiosta, ja parissa sukupolvessa syntyi halutulla tavalla poistogeenisiä hiiriä – tai muuntogeenisiä.

Muuntogeeniset hiiret eivät lihoneet, vaikka niille syötettiin rasvaista ruokaa. Tavallisten hiirten paino kaksinkertaistui samalla ruualla samassa ajassa.

Muuntogeenisten hiirten rasva-arvotkin paranivat. Hyvän HDL-kolesterolin määrä lisääntyi ja veren rasvojen määrä väheni. Lihavilla ihmisillä on vähän hyvää kolesterolia, mutta paljon triglyseridejä.

Muuntogeenisten hiirten salaisuus oli kehon ruskean rasvan toiminnan vilkastuminen. Se kiihdytti hiirten energiankulutusta. Ruskeaa rasvaa on joissakin nisäkkäissä, myös ihmisissä. Sitä on tutkittu laajasti viime vuosina.

Normaalisti ruskea rasva vilkastuu, kun ympäristö viilenee. Ruskea rasva alkaa polttaa veren triglyseridejä lämmöksi.

”Muuntogeenisten hiirten ruskea rasva toimi vilkkaammin myös lämpimässä”, tutkimuksen ensimmäinen kirjoittaja, LT Pirkka-Pekka Laurila Helsingin yliopistosta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL) sanoo.

Muuntogeenisten hiirten rasva-arvot paranivat eikä niiden valtimoihin kertynyt kolesterolia. Ruskea rasva poisti triglyseridien lisäksi sokeria verestä, tutkimusryhmän johtaja, dosentti Matti Jauhiainen (THL) lisää.

Myös ihmisillä on ruskeaa rasvaa, mutta paljon vähemmän kuin hiirillä. Vastasyntyneillä sitä on useita prosentteja kehon painosta, aikuisilla enää lähinnä kaulan alueella ja selkärangan ympärillä.

”Mutta mahdollisesti valkoinen rasva voi alkaa toimia vähän ruskean rasvan lailla”, tutkimukseen osallistunut professori Petri Kovanen Wihurin tutkimuslaitoksesta huomauttaa.

Laihoilla ruskeaa rasvaa on enemmän kuin ylipainoisilla. Yhä pohditaan, onko ruskea rasva hoikkuuden syy vai seuraus.

Hiiritutkimuksen kiinnostavuutta lisää se, että noin 40 prosentilla suomalaisista on USF1-geenin muunnos, joka on vähemmän aktiivinen. Näillä ihmisillä on paremmat rasva-arvot kuin muulla väestöllä ja vähemmän valtimoahtaumia.

Siksi USF1-geenin toiminnan hillitseminen ihmisillä voisi olla keino hoitaa sydäntautia ja diabetesta. Lääkettä geenin toiminnan hillitsemiseen ei kuitenkaan ole toistaiseksi olemassa. Tutkijat sanovat nyt varmistaneensa molekyylin, johon mahdollinen lääkehoito voitaisiin joskus kohdistaa.

Tutkimusryhmässä olivat mukana Jarkko Soronen (THL) sekä Helsingin, Oulun ja Leidenin yliopistoissa toimivat Samuli Ripatin, Anu Wartiovaaran, Esa Hohtolan ja Patrick Rensenin tutkimusryhmät. Yhteistyötä oli myös Turun ja Tampereen yliopistojen kanssa.

• Lääketiede
  • geenimuuntelu
  • geenit

Poikamme päätti kestää kiusaamisen ja homottelun – vanhojentanssien jälkeen hän viimein romahti

Tähtitieteilijä Anne Liljeström ei ole nainen eikä mies – ”Harva ymmärtää kunnolla, mistä muunsukupuolisuudessa on kyse”

Yksi atomiaikakauden suurista mysteereistä saattoi saada selityksen – Etelä-Atlantin kaksoisvälähdys oli todennäköisesti salainen ydinkoe

Stressi jättää jäljen aivoihin – ja voi laukaista muistihäiriön, kertoo tutkija

Ylen johtajat toivat itse kohunsa uudestaan julkisuuteen – miten luottamus palautetaan?

Mitä jos Linnan juhlien miehistä kirjoitettaisiin kuin naisista?

Alkon toimitusjohtaja harmittelee Suomen 100-vuotisjuhlan liköörihälyä: ”Ei tällaista päätöstä voi muuttaa”

Presidentti Niinistö keskusteli viimein Trumpin kanssa – Trump lähetti terveisiä Suomen kansalle

Naiset synnyttävät entistä myöhemmin – katso, kuinka moni sinua nuorempi tai vanhempi sai lapsen viime vuonna

Sokos luopuu turkisten myynnistä – Keskustan kansanedustajat: ”Kaksinaismoralistista”

Nämä 17 kirjaa muuttavat mielipiteesi ja auttavat ymmärtämään ihan eri tavalla ajattelevia

Jasper teki 2-vuotiaana 200 palan palapelejä – lapsen lahjakkuuteen suhtaudutaan Suomessa usein häpeillen, sanoo asiantuntija

”Kaikki talot pitää peruskorjata säännöllisin välein” ja 6 muuta harhaluuloa: Valtionpalkinnon saaneet arkkitehdit kumoavat tutut rakennusmyytit

Stressi jättää jäljen aivoihin – ja voi laukaista muistihäiriön, kertoo tutkija

Asuinalueiden erot kasvavat Helsingissä koko ajan – ”Ihmisillä tuntuu olevan halu asua samankaltaisten lähellä”

Mitä jos Linnan juhlien miehistä kirjoitettaisiin kuin naisista?

Olga Maltseva kirjoitti 50 Venäjää ylistävää kommenttia päivässä – Pietarin trollitehdas kärsii entisten työntekijöiden avautumisista