Valikko

Aalto-yliopistossa tehtiin lämmönsiirron ennätys

Aalto-yliopiston tutkijat sanovat johtaneensa lämpöä ”maksimaalisen tehokkaasti” kymmenentuhatta kertaa pidemmälle kuin koskaan aikaisemmin.

Se tapahtui kaukana arkimaailmasta, pienelle piisirulle pannussa alumiinilangassa lähes absoluuttisessa kylmyydessä Aalto-yliopiston laboratoriossa.

Lämmön siirtyminen on fysiikan perusilmiö. Lämpö siirtyy aina lämpimästä kylmään. Kyse on energian siirrosta.

Professori Mikko Möttösen mukaan löydöksestä on hyötyä esimerkiksi mahdollisille kvanttitietokoneille. Sellaista pitäisi viilentää tehokkaasti, että kone toimisi oikein.

Kyse tässä perustutkimuksessa on ”kvanttirajoitteisesta lämmönsiirtymisestä”. Jos kaksi kappaletta on yhdistetty vain yhdellä kanavalla, kuten kokeessa alumiinilangalla, lämpöä voi siirtyä vain rajallisesti.

Arkisessa maailmassa lämpö siirtyy monella kanavalla, joista yleensä yksikään ei ole ”kvanttirajalla”.

Kokeessa Möttösen ryhmä sai lämmön johtumaan metrin verran. Aikaisemmin vastaavissa kokeissa lämmön siirtyminen on saatu mitatuksi hiuksen paksuutta vastaavalta matkalta.

Vastaavia kokeita on tehty esimerkiksi elektroneilla. Nyt käytettiin fotoneja eli valohiukkasia, joiden aallonpituus oli pitkä. Ne eivät siis olleet näkyvää valoa vaan mikroaaltosäteilyä.

”Fotonit voivat kuljettaa lämpöä pitkiä matkoja. Nehän tuovat auringon lämmönkin maan pinnalle”, kertoo Möttönen. Tosin Auringon fotoneista vain osa pääsee maan pinnalle ja niistäkin monet heijastuvat takaisin avaruuteen.

Kokeessa fotoneja kuljetettiin alumiinilangassa, jossa ei ollut sähkövastusta. Niin sanottu suprajohtava linja tehtiin pienelle piisirulle. Se jäähdytettiin noin 273 pakkasasteeseen. Alumiinilinjan päissä oli vastukset, joiden lämpötiloja mitattiin, kun ne ottivat vastaan ja luovuttivat fotoneja.

Tutkimus on julkaistu tiedelehdessä Nature Physics.

• lämpö