Valikko

Tutkijat tekivät uroshiiren, joka pärjäsi ilman tärkeitä miesgeenejä

Tutkijat selvittivät Y-kromosomin tarpeellisuutta jalostamalla uroshiiren, jonka tärkeästä kromosomista poistettiin kaksi keskeistä miesgeeniä.

Miehisen Y-kromosomin hiipumisesta ihmiseltä ajan saatossa on puhuttu.

Toinen niistä käynnistää kivesten kehittymisen ja toinen siemennesteen. Tilalle pantiin toiminnaltaan läheiset tai rinnakkaiset geenit, joista toinen oli X-kromosomista.

Muuntogeeniset urokset olivat terveitä ja pystyivät jopa lisääntymään, mutta ensin vain ihmisen avustuksella.

Yksilöstä tulee uros, jos se perii isältään miehisen Y-kromosomin ja naaras, jos se perii X-kromosomin.

Mieskromosomin arvioidaan kutistuneen evoluution aikana. Y-kromosomissa on nykyisin enää kymmeniä geenejä, kun X-kromosomissa geenejä on noin 1 600.

Muunnetun Y-kromosomin saaneilla uroshiirillä oli syntyessään pienemmät kivekset ja niiden tuottamat siittiöt olivat hännättömiä.

Silti tutkijat saivat niille jälkeläisiä keinohedelmöityksellä. Jälkeläisistä urokset olivat kyvyttömiä lisääntymään, mutta naarasjälkeläiset tuottivat jatkossa lisääntymiskykyisiä uroksiakin.

Tutkijat päättelevät, että Y-kromosomi ei silti näyttäisi olevan vaarassa kadota kokonaan – vaikka ainakin kahden jyrsijälajin on havaittu menettäneet Y-kromosomin.

Sen keskeiset miesgeenit näyttävät kuitenkin toimivan evoluution näkökulmasta tehokkaammin kuin tilalle vaihdetut toiminnallisesti läheiset geenit.

Y-kromosomi on tarpeellinen, pohtii myös tutkija Pirkka-Pekka Laurila Helsingin yliopistosta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (THL).

Mutta sen geenien kanssa samankaltaisia geenejä voidaan käyttää korvaamaan Y-kromosomin geenejä.

”Voidaan siis sanoa, että genomissa on lainausmerkeissä varasuunnitelma sikiön kehitykselle, jos Y-kromosomi puuttuu. Sen sijaan on epävarmaa, voidaanko näitä ikinä aktivoida ilman ihmisen apua”, Laurila pohtii.

Tutkimus tehtiin kokonaan hiirillä, joten tulosten soveltamisessa ihmisiin on oltava varovainen, Laurila muistuttaa. Ehkä tuloksista on hyötyä hedelmättömyyshoitojen kehittämisessä.

Laurila on itse tutkinut muuntogeenisiä hiiriä, joilta poistettiin yksi geeni, jonka jälkeen hiiret pysyivät hoikkina rasvaisesta ruuasta huolimatta.

Yhdysvaltalainen tutkimus on julkaistu Sciencessa ja siitä kertoo uutispalvelu Science Alert.

• Geenit