Valikko

Tutkijat tekivät uroshiiren, joka pärjäsi ilman tärkeitä miesgeenejä

Tutkijat selvittivät Y-kromosomin tarpeellisuutta jalostamalla uroshiiren, jonka tärkeästä kromosomista poistettiin kaksi keskeistä miesgeeniä.

Miehisen Y-kromosomin hiipumisesta ihmiseltä ajan saatossa on puhuttu.

Toinen niistä käynnistää kivesten kehittymisen ja toinen siemennesteen. Tilalle pantiin toiminnaltaan läheiset tai rinnakkaiset geenit, joista toinen oli X-kromosomista.

Muuntogeeniset urokset olivat terveitä ja pystyivät jopa lisääntymään, mutta ensin vain ihmisen avustuksella.

Yksilöstä tulee uros, jos se perii isältään miehisen Y-kromosomin ja naaras, jos se perii X-kromosomin.

Mieskromosomin arvioidaan kutistuneen evoluution aikana. Y-kromosomissa on nykyisin enää kymmeniä geenejä, kun X-kromosomissa geenejä on noin 1 600.

Muunnetun Y-kromosomin saaneilla uroshiirillä oli syntyessään pienemmät kivekset ja niiden tuottamat siittiöt olivat hännättömiä.

Silti tutkijat saivat niille jälkeläisiä keinohedelmöityksellä. Jälkeläisistä urokset olivat kyvyttömiä lisääntymään, mutta naarasjälkeläiset tuottivat jatkossa lisääntymiskykyisiä uroksiakin.

Tutkijat päättelevät, että Y-kromosomi ei silti näyttäisi olevan vaarassa kadota kokonaan – vaikka ainakin kahden jyrsijälajin on havaittu menettäneet Y-kromosomin.

Sen keskeiset miesgeenit näyttävät kuitenkin toimivan evoluution näkökulmasta tehokkaammin kuin tilalle vaihdetut toiminnallisesti läheiset geenit.

Y-kromosomi on tarpeellinen, pohtii myös tutkija Pirkka-Pekka Laurila Helsingin yliopistosta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (THL).

Mutta sen geenien kanssa samankaltaisia geenejä voidaan käyttää korvaamaan Y-kromosomin geenejä.

”Voidaan siis sanoa, että genomissa on lainausmerkeissä varasuunnitelma sikiön kehitykselle, jos Y-kromosomi puuttuu. Sen sijaan on epävarmaa, voidaanko näitä ikinä aktivoida ilman ihmisen apua”, Laurila pohtii.

Tutkimus tehtiin kokonaan hiirillä, joten tulosten soveltamisessa ihmisiin on oltava varovainen, Laurila muistuttaa. Ehkä tuloksista on hyötyä hedelmättömyyshoitojen kehittämisessä.

Laurila on itse tutkinut muuntogeenisiä hiiriä, joilta poistettiin yksi geeni, jonka jälkeen hiiret pysyivät hoikkina rasvaisesta ruuasta huolimatta.

Yhdysvaltalainen tutkimus on julkaistu Sciencessa ja siitä kertoo uutispalvelu Science Alert.

• Geenit
  • Sukupuoli

Merkillinen välikohtaus Itämerellä ihmetyttää – se liittynee Venäjän lisääntyneeseen uhoon

Taiteilija Miina Äkkijyrkkä syytti norjalaistaiteilijaa kopioinnista ja vaati 118 000 euron korvauksia – Tekijänoikeusneuvosto katsoi teokset parodioiksi

Dna-testi voi paljastaa sukusalaisuuksia satojen vuosien takaa – Laurin jälkeläisille selvisi, että he eivät polveudukaan Laurista

Onko Helsinki kupla, jota muu Suomi ei ymmärrä? ”Osa muualla asuvien Helsinki-kritiikistä voi olla ihmettelyä sen äärellä, mihin ei itsellä ole mahdollisuutta”

Erin Dillon menetti kaksi lastaan huumeiden takia, mutta haaveilee silti yhä huumeista – HS:n reportaasi valkoisten kerjäläisten kaupungista, jossa huumepussit toimitetaan kotioven eteen

Kolmen päivän katkaisuhoito ei riitä koko kesän jatkuneen tissuttelun lopettamiseen – tuntuu, että puolisoni on jätetty heitteille

Rintasyövästä kertaalleen parantuneen Astrid Swanin syöpä on uusiutunut

Turvapaikan­hakijana Suomeen tullut lääkäri joutuu odottamaan vuosia, että saa harjoittaa ammattiaan – kotouttamiseen sijoitettiin enemmän rahaa kuin koskaan, mutta näkyykö se käytännössä?

Kun turisti kysyy Helsingin nähtävyyksistä, on vaikea vastata

Olen pian taloudellisesti riippuvainen poikaystävästäni opintotuki­uudistuksen takia – ja se tuntuu nöyryyttävältä

CNN listasi maailman 50 upeinta luonnonihmettä – Suomesta mukaan mahtui yksi kohde

Aurinkovoide ei suojaa ihoa, jos sitä käyttää väärin: ”Riskeihin ei suhtauduta tarpeeksi vakavasti” – Testaa, suojaudutko auringolta oikein

Rintasyövästä kertaalleen parantuneen Astrid Swanin syöpä on uusiutunut

”Ne nipistää lapsilisistä / kiristää tilistä budjettii” – Paleface tunnetaan kantaa ottavista sanoituksista, mutta ovatko ne totta? Tarkistimme faktat

Poliisi ampui yöpukuisen naisen Minneapolisissa hämärissä olosuhteissa – Nyt poliisipäällikkö joutui jättämään tehtävänsä australialaisnaisen ampumisen vuoksi

Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

Tällainen on Helsingin kallein vuokrakämppä: huoneita 11, neliöitä 500, vuokra 25 000 euroa kuussa

Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?