Valikko

Neandertaleilta saadut geenit vaikuttavat ihmisen masennukseen ja tupakointiin

Suuri perimän kartoitus osoitti, että neandertalinihmiseltä saadut geenit vaikuttavat 12 eri sairauden riskiin ihmisellä.

Masentumistaipumus, sydänkohtauksen riski ja jopa alttius jäädä nikotiiniin koukkuun ovat osittain kiinni neandertalinihmisiltä saaduista geeneistä. Suuri neandertalien ja nykyihmisen perimän vertailu osoitti, että sukulaislajilta perityt geenit säätävät ihmisten riskiä kaikkiaan 12:ssa sairaudessa tai terveyteen vaikuttavassa ominaisuudessa.

Jo vuonna 2010 tutkijat osoittivat, että euraasialaisilla on puolestatoista neljään prosenttia neandertalien geenejä. Nämä ovat peräisin 50 000 vuoden takaa, jolloin neandertalit ja Afrikasta lähteneet nykyihmiset lisääntyivät keskenään.

Uudessa Sciencen julkaisemassa kartoituksessa tutkijat haravoivat 28 000 euraasialaisen perimästä neandertaleilta saatuja geenejä. Käytössä olivat myös ihmisten terveystiedot. Niinpä tutkijat pystyivät arvioimaan, miten neandertaligeenit osallistuvat altistumiseen eri sairauksille.

Jotkin havainnot vahvistivat aikaisempia olettamuksia. Neandertalien geenit vaikuttavat esimerkiksi keratinosyytteihin eli ihon sarveissoluihin, jotka suojaavat ihoa ultraviolettivalolta ja taudinaiheuttajilta. Uusi geenivertailu osoitti näiden geenien yhteyden keratoosi-ihosairauden riskiin.

Ennen tuntemattomia yhteyksiäkin löytyi. Näihin kuului havainto, että tietty neandertaleilta peritty geeni vaikuttaa siihen, miten herkästi ihminen tulee riippuvaiseksi nikotiiniista. Jotkin geenimuodot puolestaan lisäsivät masentumisen riskiä, kun toiset vähensivät sitä.

Neandertalit olivat ihmisen kohdatessaan eläneet Afrikan ulkopuolella niin kauan, että heidän elimistönsä oli sopeutunut näihin oloihin. Siten neandertaligeenien uskotaan aluksi auttaneen ihmisten selviytymistä, kun he levittäytyivät uusille alueille, missä taudinaiheuttajat ja valon määrä olivat erilaiset kuin alkuperäisellä kotimantereella Afrikassa. Nykyoloissa monet näistä geeneistä ovat kuitenkin haitaksi.

Esimerkiksi yksi sukulaislajilta napattu geenimuunnos edistää veren hyytymistä. Siitä on voinut olla hyötyä, kun haavat ovat umpeutuneet paremmin ja taudinaiheuttajien pääsy elimistöön on estynyt. Nykyoloissa herkempi hyytyminen lisää aivohalvauksen, keuhkoveritulpan ja raskauden aikaisten komplikaatioiden riskiä.

• Neandertalilaiset
  • Geenit
  • Sairaudet

Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

Mies löytyi tapettuna kotoaan Helsingissä – Poliisi epäilee erityisen raakaa murhaa

Suomi ja Ruskeat tytöt mainittu! Isolla jenkkisivustolla julkaistiin pitkä juttu siitä, millaista on olla ei-valkoinen nainen Suomessa

Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

Useisiin Euroopan maihin kohdistunut laaja kyberhyökkäysten sarja – häiriötilanteita ainakin Ukrainassa, Venäjällä, Britanniassa, Tanskassa, Hollannissa ja Espanjassa

CNN veti pois Venäjä-jutun, kolme toimittajaa erosi – Trump: Vau!

Posti aikoo vaihtaa 2 300 työntekijän sopimukset ehdoiltaan edullisempiin – Pau uhkaa työtaistelulla ja syyttää Postia sopimusshoppailusta

Helsingin alueiden eriytyminen näkyy nuorten arjessa – ”Alepan kulmalta saa helpommin kannabista kuin kaljaa”

Suomi ensin -mielenosoitus jatkuu rauhallisissa tunnelmissa Rautatientorilla – puretun leirin paikalla hautakynttilä

Poliisi epäilee: Nuoret pahoinpitelivät iäkkään miehen työkalulla kauppakeskuksen hississä Espoossa

Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

Liian lapsikeskeisessä liitossa kaikki häviävät – Lapsi voi olla tekosyy vältellä omia ongelmia

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori palkkasi avukseen stand up -koomikon – Kaikki pormestarien erityisavustajat ansaitsevat yli 5 000 euroa kuussa

Ruotsalaismeteorologin suomenkielisestä ennusteesta tuli somehitti – Pererikin upeasti lausumaa juhannussäätä katsottiin satojatuhansia kertoja

Rautatientorille on ilmoitettu jo uusia mielenosoituksia – Poliisi Suomi ensin -aktivisteille: ”Tällä porukalla ei enää Helsingissä osoiteta mieltä”

Halla-ahon mielestä Lindströmin erityisavustaja toimi oikein yrittäessään leikata somalijärjestöjen tuet – ”Kotoutumiselle pitäisi asettaa selkeät mittarit”

Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

HS:n epätieteellinen kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

Haluatko elämääsi lisää seksiä? Kolme seksuaali­terapeuttia kertoo tärkeimmät vinkkinsä

Oikeusasiamies ihmettelee: Miksi poliisi pakottaa musliminaiset riisumaan huivin valokuvassa?