Valikko

Neandertaleilta saadut geenit vaikuttavat ihmisen masennukseen ja tupakointiin

Suuri perimän kartoitus osoitti, että neandertalinihmiseltä saadut geenit vaikuttavat 12 eri sairauden riskiin ihmisellä.

Masentumistaipumus, sydänkohtauksen riski ja jopa alttius jäädä nikotiiniin koukkuun ovat osittain kiinni neandertalinihmisiltä saaduista geeneistä. Suuri neandertalien ja nykyihmisen perimän vertailu osoitti, että sukulaislajilta perityt geenit säätävät ihmisten riskiä kaikkiaan 12:ssa sairaudessa tai terveyteen vaikuttavassa ominaisuudessa.

Jo vuonna 2010 tutkijat osoittivat, että euraasialaisilla on puolestatoista neljään prosenttia neandertalien geenejä. Nämä ovat peräisin 50 000 vuoden takaa, jolloin neandertalit ja Afrikasta lähteneet nykyihmiset lisääntyivät keskenään.

Uudessa Sciencen julkaisemassa kartoituksessa tutkijat haravoivat 28 000 euraasialaisen perimästä neandertaleilta saatuja geenejä. Käytössä olivat myös ihmisten terveystiedot. Niinpä tutkijat pystyivät arvioimaan, miten neandertaligeenit osallistuvat altistumiseen eri sairauksille.

Jotkin havainnot vahvistivat aikaisempia olettamuksia. Neandertalien geenit vaikuttavat esimerkiksi keratinosyytteihin eli ihon sarveissoluihin, jotka suojaavat ihoa ultraviolettivalolta ja taudinaiheuttajilta. Uusi geenivertailu osoitti näiden geenien yhteyden keratoosi-ihosairauden riskiin.

Ennen tuntemattomia yhteyksiäkin löytyi. Näihin kuului havainto, että tietty neandertaleilta peritty geeni vaikuttaa siihen, miten herkästi ihminen tulee riippuvaiseksi nikotiiniista. Jotkin geenimuodot puolestaan lisäsivät masentumisen riskiä, kun toiset vähensivät sitä.

Neandertalit olivat ihmisen kohdatessaan eläneet Afrikan ulkopuolella niin kauan, että heidän elimistönsä oli sopeutunut näihin oloihin. Siten neandertaligeenien uskotaan aluksi auttaneen ihmisten selviytymistä, kun he levittäytyivät uusille alueille, missä taudinaiheuttajat ja valon määrä olivat erilaiset kuin alkuperäisellä kotimantereella Afrikassa. Nykyoloissa monet näistä geeneistä ovat kuitenkin haitaksi.

Esimerkiksi yksi sukulaislajilta napattu geenimuunnos edistää veren hyytymistä. Siitä on voinut olla hyötyä, kun haavat ovat umpeutuneet paremmin ja taudinaiheuttajien pääsy elimistöön on estynyt. Nykyoloissa herkempi hyytyminen lisää aivohalvauksen, keuhkoveritulpan ja raskauden aikaisten komplikaatioiden riskiä.

• Neandertalilaiset
  • Geenit
  • Sairaudet

Muumit poseeraavat Image-lehden kannessa Tom of Finland -tyyliin nahkahousuissa – Tove Janssonin perilliset selvittävät jatkotoimia

HS Alman loppuunmyydyllä keikalla Lontoossa – ”Ilman BBC:tä olisin jossain Suomessa pelailemassa siskoni kanssa”

Ilmavoimat on perustanut kaikessa hiljaisuudessa Raven-joukot – ”korpit” suojelevat vip-matkustajia mahdollisesti vaarallisilla paikoilla

Yli sata laskua ilman kauppakuitteja – Helsingissä vanhuksia ilman ruokaa jättänyt Servea lähetti edunvalvojalle epäselviä laskuja

JSN joutui median oman poikkeuksellisen arvostelun kohteeksi, jäsenten taustojakin repostellaan – Mitä siitä pitäisi ajatella?

Näin lähtee Jopo hävyttömän varkaan mukaan helsinkiläisnaisen kotipihasta – ”Toivottavasti tämä toimii muille opetuksena”