Valikko

Uusia gravitaatioaaltojen valolähteitä etsitään myös teleskoopein

Gravitaatioaallot löytyivät viime viikolla. Ne havaittiin kahdella herkällä Ligo-ilmaisimella.

Aallot syntyivät, kun kaksi mustaa aukkoa yhtyivät väkivaltaisesti avaruudessa. Se sai avaruuden väreilemään.

Avaruuden väkivaltaiset ilmiöt voivat tuottaa painovoima-aaltojen ohella myös valoa, esimerkiksi supernovien räjähtäessä.

Tähtitieteilijät etsivätkin myös valon muutoksia epäiltyjen gravitaatioaaltojen lähettyviltä jo 16. syyskuuta 2015, kun Ligot havaitsivat aallot ensi kertaa. Vaikka mustat aukot eivät lähetä valoa, voi ilmiön ympärillä näkyä myös valoisuuden muutoksia.

”Odotimme innokkaasti ensimmäisiä havaintoja gravitaatioaalloista, jotta saisimme suunnattua nopeasti teleskooppimme ja kameramme ilmiön suuntaan”, sanoo Edo Berger tiedotteessa. Hän johtaa gravitaatioaaltojen seurantaa Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksessa Yhdysvalloissa.

Ryhmä etsi ilmiöstä valoa DEC-kameralla, joka oli kytketty nelimetriseen Blanco-peiliteleskooppiin Cerro Tololon observatoriossa Chilen Andeilla.

”Kameramme on yksi maailman tehokkaimmista välineistä tähän”, sanoo Berger.

Gravitaatioaaltojen nopea tunnistus ei ole ole helppoa. Teleskooppien käyttäjien pitää saada nopeasti tieto ilmiöstä ja siitä, mistä suunnasta aallot tulivat. Työssä tarvitaan suuria ja laajasti taivasta skannaavia kaukoputkia.

Havainnointia vaikeutti syyskuussa se, että lähdettä ei osattu paikantaa tarkkaan. Valoa etsittin alueelta, joka oli 2 800 kertaa suurempi kuin täydenkuun peittämä alue taivaalla.

Blanco-teleskooppi etsi valolähdettä isoilta taivaankannen kaistaleilta useita kertoja kolmen viikon ajan, mutta mitään ei löytynyt. Saatu mittatieto antoi kuitenkin vinkkejä siitä, miten kirkas ilmiön pitää olla, jotta se näkyisi, kun aallot havaitaan seuraavan kerran.

Yrityksestä kertoo pian myös Astrophysical Journal Letters.

Onneton autoverodraama on osoitus poliittisen pelisilmän puutteesta

Aikuiset ovat nykyään aivan kuin teinejä

Superbakteereita vastaan täytyy keksiä aivan uusia keinoja tai taistelu on hävitty: ”Meidän täytyy taas tottua siihen, että lapset kuolevat”

Ministeri Berner: Liikenneverkko­yhtiön valmistelu keskeytetään, autoverosta ei luovuta

CIA:n tiedusteluraportti: Suomi tavoitteli Karjalan palautusta kunnostamalla tarpeettoman Saimaan kanavan

Trump aloitti suurten lupaustensa lunastamisen – veti Yhdysvallat vapaakauppa­sopimus TPP:stä

Rocktähtien sanat kovenevat Trumpia kohtaan – Bruce Springsteen ryhtyi julistamaan presidentin vastaista ”uutta vastarintaa”

Kolmea miestä epäillään raiskauksesta Ruotsissa – rikos näkyi suorana lähetyksenä Facebookissa

Merenrantaan hamuava suuryritys saa Helsingiltä erityiskohtelua – Luonnonsuojelija: Suosiiko Jussi Pajunen tytärtään?

Puolustusministeri Niinistö ryöpyttää: ”Reservikarkurit eivät ansaitse arvostustamme”