Valikko

Isän stressi lisää lapsen verensokeria, selvisi hiiritutkimuksessa

Tutkijat osoittivat hiirillä, että isähiiren psykologinen stressi muuttaa siittiöiden välityksellä jälkeläisen glukoosin aineenvaihduntaa.

Kiinalaiset tutkijat osoittivat hiirillä, että isähiiren psykologinen stressi muuttaa siittiöiden välityksellä jälkeläisen glukoosin aineenvaihduntaa.

Sressaantuneet hiiri-isät saavat tavallista todennäköisemmin poikasia, joilla on korkea verensokeri, huomasivat kiinalaiset.

”Väestötutkimukset ovat osoittaneet, että psykologisen stressin ja diabeteksen välillä on yhteys. Meitä kiinnostaa, voiko tämä vaikuttaa seuraaviin sukupolviin”, sanoo endokrinologi Xiaoying Li Shanghain Jiao Tong -yliopistosta.

Li tutki kollegoineen asiaa hiiriuroksilla. Ensin niille aiheutettiin stressiä siten, että niitä pidettiin muoviputkessa kahden tunnin ajan päivässä kahden viikon ajan.

Eristäminen lisäsi glukokortikoideja urosten veressä. Myös glukoosipitoisuus kohosi. Tämä näkyi siinä, että eläimet lihoivat vähitellen.

Kun stressatut urokset parittelivat sellaisten naaraiden kanssa, joita ei pidetty eristyksessä, syntyneiden poikasten veren sokeripitoisuus oli normaalia korkeampi.

”Isän psykologinen stressi voi aiheuttaa hyperglykemian jälkeläisissä”, Li kiteyttää.

Poikasten verensokerin kohoaminen jäljitettiin geeniin nimeltä sfmbt2. Kun hiiriuros joutui muoviputkeen, stressin aikaan saama glukokortikoiden tulvahdus liimasi ylimääräisiä metyyliryhmiä sen siittiöiden sfmbt2-geeniin.

Tällainen niin kutsuttu epigeneettinen muutos ei muuta suoraan dna:ta, mutta se vaikuttaa silti geenin toimintaan solussa.

Tämän saattoi havaita hiirenpoikasen maksasta. Normaalisti nisäkkään lisääntyessä sfmbt2 – joka vahtii maksan glukoosivarastoja – sammuu munasolusta, ja jälkeläinen perii sen toimivan kopion isältään.

Jos siittiön sisältämä sfmbt2 onkin epigeneettisesti muuttunut, se ei jarruta sokerin vapautumista tarpeeksi tehokkaasti. Tällöin veren glukoosipitoisuus kohoaa.

Hyvä uutinen oli se, että stressin purskauttamien glukokortikoiden vaikutus siittiöihin pystyttiin estämään. Kun tutkijat pistivät hiiriuroksiin molekyyliä, joka laimentaa glukokortikoideja, sfmbt2-geenin toiminta ei lamaantunut.

”Saattaa olla, että tuloksistamme poikii hoitoja korkeasta verensokerista kärsiville ihmisille”, Li sanoo.

Tutkimuksen julkaisi Cell Metabolism.

• Stressi

Onneton autoverodraama on osoitus poliittisen pelisilmän puutteesta

Aikuiset ovat nykyään aivan kuin teinejä

Superbakteereita vastaan täytyy keksiä aivan uusia keinoja tai taistelu on hävitty: ”Meidän täytyy taas tottua siihen, että lapset kuolevat”

Ministeri Berner: Liikenneverkko­yhtiön valmistelu keskeytetään, autoverosta ei luovuta

CIA:n tiedusteluraportti: Suomi tavoitteli Karjalan palautusta kunnostamalla tarpeettoman Saimaan kanavan

Trump aloitti suurten lupaustensa lunastamisen – veti Yhdysvallat vapaakauppa­sopimus TPP:stä

Rocktähtien sanat kovenevat Trumpia kohtaan – Bruce Springsteen ryhtyi julistamaan presidentin vastaista ”uutta vastarintaa”

Kolmea miestä epäillään raiskauksesta Ruotsissa – rikos näkyi suorana lähetyksenä Facebookissa

Merenrantaan hamuava suuryritys saa Helsingiltä erityiskohtelua – Luonnonsuojelija: Suosiiko Jussi Pajunen tytärtään?

Puolustusministeri Niinistö ryöpyttää: ”Reservikarkurit eivät ansaitse arvostustamme”