Valikko

Dna paljastaa: Aboriginaalit eristäytyivät muusta ihmiskunnasta jo 50 000 vuotta sitten

Aiemmin on luultu, että Australian alkuperäisasukkaat olisivat saaneet intialaisverta 4 000–5 000 vuotta sitten. Uusi tutkimus ei tätä tue.

Elivätkö Australian aboriginaalit täysin eristyksissä keskenään ennen eurooppalaisten tuloa, vai saivatko he välillä geneettistä täydennystä muilta ihmisryhmiltä?

Tämä kysymys on askarruttanut tutkijoita ja kuohuttanut aboriginaalien tunteita useaan otteeseen. Viimeisimmän käänteen toi Current Biologyn julkaisema tutkimus, joka puhuu pitkän eristäytymisen puolesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin 13 aboriginaalimiehen y-kromosomia.

Kahdessa aiemmassa aboriginaalien dna:ta analysoineessa tutkimuksessa päädyttiin esittämään, että australialaiskansa sai täydennystä intialaisista noin 4 000–5 000 vuotta sitten. Toisessa näistä tutkimuksista analysoitiin nimenomaan y-kromosomia. Uudessa tutkimuksessa kaikki aboriginaalien y-kromosomit osoittautuivat kuitenkin hyvin erilaisiksi kuin intialaisten miesten y-kromosomin dna.

Tuoreen tutkimuksen perusteella aboriginaalit eivät sekoittuneet muiden ihmisten kanssa sen jälkeen, kun he saapuivat Australiaan noin 50 000 vuotta sitten. Näin he olivat ensimmäisten nykyihmisten joukossa, jotka levittäytyivät Afrikasta muualle maailmaan. Eristys kesti eurooppalaisten saapumiseen saakka 1700-luvun lopulle.

Teoriaa intialaisesta vaikutuksesta noin 5 000 vuotta sitten ovat tukeneet myös muut kuin perimästä löytyneet vihjeet. Tuolloin Australiaan saapui dingoja, ja kivityökalujen käyttö ja kieli muuttuivat samoihin aikoihin. Näitä on pidetty mahdollisina merkkeinä uuden ihmisryhmän vaikutuksesta.

Aboriginaalien pitkää eristäytymistä tukeva dna-löytö on ollut tutkimukseen osallistuneen aboriginaaliyhteisön mieleen.

”Aboriginaalivanhimpana ja projektin kulttuurisena neuvonantajana olen ilahtunut, vaikken yllättynyt, siitä että tiede on vahvistanut sen, mitä esivanhempamme ovat opettaneet meille sukupolvesta toiseen: olemme asuneet täällä Uniajasta alkaen”, kommentoi Leslie Williams tutkimustiedotteessa.

Tutkijat muistuttavat, että muiden kansojen geneettisen vaikutuksen täydellinen poissulkeminen edellyttää aboriginaalien koko genomin lukemista. Nyt tehty tutkimus ei myöskään selitä sitä, miten dingot päätyivät meren yli Australiaan.

• Aboriginaalit