Uusi arvio: Maa on ainutlaatuinen planeettojen joukossa

Astrofyysikko Eric Zackrisson mukaan useimmat maailmankaikkeuden planeetat eivät näytä Maalta. Hänen mallissaan Maa onkin tilastollinen poikkeama planeettojen moninaisuuden joukossa.

Maailmankaikkeudessa on nykyisten arvioiden mukaan 700 triljoonaa planeettaa. Luvussa on numeron 7 jälkeen 20 nollaa. Yksi niistä on Maa.

Astrofyysikko Eric Zackrisson Uppsalan yliopistosta Ruotsista päätyi tähän huikeaan lukuun, kun hän mallinsi tietokoneella maailmankaikkeutta alkuräjähdyksen jälkeen.

Malliin oli liitetty fysiikan lakien ohella uusinta tietoa eksoplaneetoista, eli aurinkokuntamme ulkopuolisista planeetoista.

Näin hän loi tavallaan maailman uudelleen aivan alusta, eli tilanteesta 13,8 miljardia vuotta sitten, kertoo tieteen aikakauslehti Discover.

Zackrissonin mielestä mallinnukset osoittavat, että maapallo on kehittynyt onnellisten tähtien alla. Linnunradan kaltaisessa galaksissa useimmat planeetat näyttävät Zackrissonin malleissa erilaisilta kuin Maa. Ne olivat suurempia, vanhempia ja huonoja elämälle.

Zackrissonin käsikirjoitus on siirretty fyysikoiden arXiv -palvelimelle, ja sen julkaisee myös Astrophysical Journal.

Zackrisson esittää, että Maan kaltaisia planeettoja ei välttämättä ole muualla, vaikka planeettoja on paljon. Kopernikuksen ajoista eli yli 400 vuotta on tiedetty, että maapallo ei ole maailmankaikkeuden keskus. Siitä lähtien tutkijat ovat laajentaneet näkemystään kosmoksesta ja samalla Maan rooli on yhä kutistunut.

Nykyisten arvioiden mukaan maailmankaikkeudessa on noin sata miljardia galaksia ja niissä noin triljoona tähteä.

Tähtitieteilijöiden mukaan tähtiä kiertävillä planeetoilla voi syntyä ja kehittyä elämää niin sanotulla ”asuttavalla vyöhykkeellä”, joka esimerkiksi ei ole liian kuuma eikä liian kylmä. Tällä alueella on esimerkiksi vettä.

Tähän mennessä on löytynyt noin 30 eksoplaneettaa, jotka sopivat määritelmään. Tästä voi yrittää päätellä, että pelkästään kotigalaksissa eli Linnunradallamme olisi 50 miljardia Maan kaltaista ​​planeettaa.

Zackrisson mukaan useimmat maailmankaikkeuden planeetat eivät kuitenkaan näytä Maalta. Hänen mallissaan Maa onkin tilastollinen poikkeama planeettojen moninaisuuden joukossa.

Suurin osa planeetoista on isommissa galakseissa kuin Linnunrata. Ne kiertävät tähtiä, joiden koostumukset ovat hyvin erilaisia. Ne määrittävät planeetan ominaisuuksia. Zackrisson osoittaa, että tilastollisesta näkökulmasta maapalloa ei pitäisi edes olla olemassa.

Mallinnus perustuu siihen tietoon, mitä meillä on havaituista eksoplaneetoista. Määrä on kuitenkin niin pieni, että se ei todennäköisesti anna edustavaa läpileikkausta kaikista universumin planeetoista.

”Olemme saaneet tarpeeksi dataa eksoplaneetoista vasta hiljattain”, toteaakin toinen raportin kirjoittaja Andrew Benson. Hän on kuitenkin varma siitä, että malli on oikeilla jäljillä.

11 altistunut kaasulle Mannerheimintiellä, pelastuslaitos etsii talossa olevan kaasun lähdettä – HS seuraa