Valikko

Avaruusteleskooppi havaitsi hyvin kaukaisen galaksin valon

Veteraaniteleskooppi Hubble on käynyt teknisen suorituskykynsä rajalla.

Avaruusteleskooppi Hubble on kuvannut hyvin etäistä galaksia. Se on niin kaukana, että valo tästä galaksista on matkannut avaruudessa noin 13,4 miljardia vuotta Maahan.

Galaksin luettelonimi on GN-z11. Se on Otavan tähtikuvion suunnassa, mutta tietenkin mahdoton nähdä tavallisilla kaukoputkilla.

Avaruusobservatorio Planck mittasi vuonna 2014 universumin iäksi 13,82 miljardia vuotta. Toinen tapa kuvata galaksin etäisyyttä on, että Hubble kuvasi galaksin ”vain” 400 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen.

Valovuosi on matka, jonka valo kulkee vuodessa.

Tähtitieteilijät sanovat, että he luottavat mittaukseen, koska he pystyivät analysoimaan kohteen valoa. Tällaisia spektroskooppisia arviointeja on yleensä vaikea tehdä etäisistä kohteista. Jos sen voi tehdä, on myös arvio galaksin etäisyydestä tarkka.

Löydöstä kertoo Astrophysical Journal ja Yhdysvaltain tähtitieteellisen seuran tiedote.

”Tämä on Hubblen huikein saavutus galaksien historian tutkimisessa”, sanoo tähtitieteilijä Pascal Oesch Yalen yliopistosta. Hän on yksi tutkimusraportin kirjoittajista.

”Hubble osoitti taas kuinka ihmeellinen se on, jopa 26 vuoden käytön jälkeen.”

Kun avaruusteleskooppi aloitti 1990-luvun alussa, tutkijat löysivät sen avulla ensiksi galakseja, jotka olivat yli seitsemän miljardin valovuoden päässä.

Tutkijat uskovat, että Hubble on nyt aivan sillä teknisellä rajalla, mitä se voi nähdä. Mutta ei hätää. Hubblen seuraaja on James Webb -avaruusteleskooppi.

Se näkee melko varmasti vieläkin syvemmälle avaruuteen. James Webb on jo lähes koottu, ja se on määrä lähettää avaruuteen vuonna 2018 .

Sen välineitä viritetään infrapunan alueelle. Sen avulla James Webb voi nähdä valoa, joka syttyi aivan ensimäisissä maailmankaikkeuden tähdissä. Tähtitieteilijät arvioivat, että ensimmäiset tähdet syttyivät noin 13,6 miljardin valovuoden päässä.

Tutkijat haluavat kovasti nähdä ne tähdet, jotka syttyivät ensiksi maailmankaikkeudessa ja myös ne olot, joissa ne ovat syntyneet. Tähdet olivat todennäköisesti jättitähtiä. Ne syttyivät kylmään kaasuun, joka silloin hallitsi maailmankaikkeutta.

Tähtien elinkaari oli lyhyt mutta kirjaimellisesti loistava. Tähdet tuottivat luhistuessaan ensimmäiset raskaat alkuaineet maailmankaikkeuteen. Ilman niitä meitäkään ei olisi.

Oesch sanoo, että GN-z11:n koko on vain nelisen prosenttia kotigalaksimme Linnunradan koosta ja prosentti galaksimme tähtien massasta.

”Yllättävää on kohteen kirkkaus ja se, kuinka nopeasti galaksi kasvaa ja tuottaa uusia tähtiä”, sanoi Oesch. Galaksin kasvun vauhti ei oikein sovi nykyisiin malleihin.

GN-z11 löydettiin Hubblen Wide Field Camera 3:lla. Se asennettiin Hubbleen sen viimeisellä huoltolennolla, jonka avaruussukkula Atlantis teki vuonna 2009.

• avaruus

Venäjällä on nyt asiaa Suomelle – pääministeri Medvedev tuo tänään Ouluun kokonaisen ministerijoukkueen

Tähtitieteilijä Anne Liljeström ei ole nainen eikä mies – ”Harva ymmärtää kunnolla, mistä muunsukupuolisuudessa on kyse”

Poikamme päätti kestää kiusaamisen ja homottelun – vanhojentanssien jälkeen hän viimein romahti

Britannian EU-ero ei välttämättä toteudu

Stressi jättää jäljen aivoihin – ja voi laukaista muistihäiriön, kertoo tutkija

Naiset synnyttävät entistä myöhemmin – katso, kuinka moni sinua nuorempi tai vanhempi sai lapsen viime vuonna

Posti myöntää paikoin vakavatkin jakeluongelmat – ”Ongelmat painottuvat 15–20:lle postinumeroalueelle”

Yksi atomiaikakauden suurista mysteereistä saattoi saada selityksen – Etelä-Atlantin kaksoisvälähdys oli todennäköisesti salainen ydinkoe

HS testasi: Itsepalvelukassat ovat tavallisia nopeampia, ja asiakkaat tykkäävät – Kauppias: ”Työpäivän jälkeen ei jakseta olla sosiaalisia”

Mieheni ylennettiin reservissä – posti toi kutsun Ritarihuoneen tilaisuuteen juhlan jälkeen

Stressi jättää jäljen aivoihin – ja voi laukaista muistihäiriön, kertoo tutkija

Jasper teki 2-vuotiaana 200 palan palapelejä – lapsen lahjakkuuteen suhtaudutaan Suomessa usein häpeillen, sanoo asiantuntija

Asuinalueiden erot kasvavat Helsingissä koko ajan – ”Ihmisillä tuntuu olevan halu asua samankaltaisten lähellä”

Mitä jos Linnan juhlien miehistä kirjoitettaisiin kuin naisista?

”Kaikki talot pitää peruskorjata säännöllisin välein” ja 6 muuta harhaluuloa: Valtionpalkinnon saaneet arkkitehdit kumoavat tutut rakennusmyytit

Olga Maltseva kirjoitti 50 Venäjää ylistävää kommenttia päivässä – Pietarin trollitehdas kärsii entisten työntekijöiden avautumisista

Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

Avarat kaula-aukot ja erottuvat nännit kohahduttivat Linnassa – Stylisti: ”Kaula-aukko voi olla antavakin, jos se on kaunis ja diskreetti”

Kymmenien suomalaisten kauneusleikkaukset ovat menneet pieleen – Cheyenne Järvisen rintoihin jäi rujot jäljet

Tuhannet koulutetut karkaavat Suomesta ulkomaille joka vuosi, ja entistä harvempi aikoo palata – ”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”

Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

44 vuotta vanhan elokuvaklassikon raiskauskohtaus järkyttää maailmaa – Miksi vasta nyt?

Satavuotiaan Suomen juhlalikööriksi valittiin virolainen Vana Tallinn – Alkon hallintoneuvoston johto parahti: ”Ei voi olla totta”