Valikko

Pluton kaasukehä odotettua monipuolisempi – kääpiöplaneetan pinnalla on ehkä pilviäkin

Pluton kaasukehässä on paitsi ehkä usvaa, myös erillisiä pilviä.

Planeettatutkijat yrittävät nyt selittää muodostelmia, jotka näyttävät pilviltä tietyissä kuvissa, joita Nasa julkaisi viime kesäisen New Horizons -luotaimen ohilennolta.

Planeettatutkijat ovat jo osoittaneet, että Pluton pinnalla on kerroksellista usvaa. Mutta nyt osa tutkijoista väittää nähneensä kuvissa yksittäisiä pilviä. Se tekisi Pluton kaasukehästä yhä monipuolisemman.

Planeettatutkija Will Grundy Lowell Observatoriosta Arizonassa on ympyröinyt oheiseen kuvaan mahdollisia pilviä. Kuvat julkaisi New Scientist.

Kuvista ei kuitenkaan erotu kunnolla, heijastuuko mahdollisista pilvistä varjoja Pluton pintaan. Se olisi vahva näyttö erillisistä pilvistä.

Tutkijat keskustelivat helmikuussa pilvistä sähköposteissaan. Tiedelehti Sciencessä julkaistu Pluto-raportti viittaa kuitenkin pilviin vain ohimennen, mysteerinä, jota vielä ei ole ratkaistu.

Tutkijat pohtivat keskusteluissaan myös pilvien ja usvan eroa. Pilvet ovat erillisiä kokonaisuuksia, mutta usva on levinnyt laajalle, kirjoittaa Alan Stern, joka on koko New Horizons -luotainlennon johtaja.

Lisää selvyyttä tutkijat saanevat, kun New Horizons lähettää muististaan lisää kuvia planeettatutkijoille. Luotain lähettää ohilennolla tallennettuja kuvia tulee ensi jouluun saakka.

Pluto menetti planeetan arvonimensä vuonna 2006. Se pudotettiin Kääpiöplaneetaksi kansainvälisen tähtitieteellisen unionin (IAU) kokouksessa.

Jos pilviä löytyy, saa Plutoa takaisin planeetaksi vaativa liike niistä lisäpotkua, pohtii New Scientist.

Pluton mutkikkaat pinnanmuodot ja kaasukehän monipuolisuus viittaavat siihen, mitä Stern kutsuu ”Star Trek” -testiksi: tiedät planeetan, kun näet sellaisen. Stern itse haluaisi palauttaa Plutolle planeetan aseman.

• Pluto