Höyhenpeite siivitti dinosaurukset lentoon

Taitelija hahmotteli kuviin nykylintujen muinaiset esimuodot.

Linnut ovat hyvin menestynyt elämänmuoto. Yli 10 000 lintulajia elää nykyään maapallon seitsemällä mantereella.

Niissä kaikissa on yhä hieman dinosaurusta. Linnut polveutuvat dinosauruksista, pienestä kolibrista mahtavaan kotkaan.

Lintujen esimuodot kuuluivat 230–66 miljoonaa vuotta sitten eläneisiin lihaa syöviin teropodeihin. Ne olivat merkittävä dinosaurusten ryhmä. Siihen kuuluivat monelle tutut Tyrannosaurus ja Velociraptor.

Miten ihmeessä höyhenpeitteiset lentämisen mestarit kehittyivät näistä isoista tallustelijoista? Fossiilit antavat tietoa tästä hitaasta muutoksesta.

LintufossiiliArchaeopteryx löytyi eteläisestä Saksasta vuonna 1861. Pääkuvaan piirretyllä linnulla oli siivet ja höyhenet, mutta sen leuoissa oli terävät hampaat. Sormissa oli käyrät kynnet ja häntä luinen kuin matelijalla.

Aikanaan tutkijat pitivät Archaeopteryxia maailman ensimmäisenä lintuna. Näin se olisi ollut kaikkien nykyisten lintujen esimuoto. Myöhemmin on tajuttu, että ensimmäiset linnut eivät ilmaantuneet Archaeopteryxin myötä.

Lintujen evoluutiossa on monta kehityslinjaa. Osa niistä päättyi ennen nykyaikaa.

Archaeopteryx eli yli 150 miljoonaa vuotta sitten, mutta se ei ole vanhin linnun fossiili. Kiinasta on löydetty lintujen jäänteitä, joiden ikä on määritetty 160 miljoonaksi vuodeksi.

Yksi näistä eläimistä on saanut nimen Aurornis xui. Se on yksi sadoista melko hyvin säilyneistä höyhenpeitteisistä fossiileista, joita on löytynyt Liaoningin maakunnasta Koillis-Kiinasta. Fasaanin kokoisen Aurornis xuin fossiilissa oli säilynyt vain vähän untuvia, mutta sillä oli jo siivet. Se oli varhaisimpia linnun kaltaisia dinosauruksia.

Alun perin höyhenet kehittyivät koristeeksi tai eristämään lämpöä. Jotkin dinosaurukset kasvattivat pitkät sulat. Niissä oli myös aerodynamiikkaa. Sulkien avulla saattoi liitää puusta puuhun.

Microraptor eli 125–120 miljoonaa vuotta sitten. Sulat peittivät sen jokaista neljää raajaa, joita se käytti liitämiseen. Sillä oli lisäksi pitkät sulat pyrstössä.

Variksen kokoiset Confuciusornikset elivät samoihin aikoihin. Niillä oli linnun nokka, eikä siinä enää ollut hampaitakaan.

Laji ei luultavasti osannut lentää hyvin. Tämä on päätelty sen pienestä rintalastasta vartaloon verrattuna. Niin monta Confuciusorniksen fossiilia on löydetty, että se eli varmaankin parvissa.

Evoluution jossain vaiheessa höyhenpeitteisille dinosauruksille kehittyivät vahvat rintalihakset, kevyet luut ja tehokas siipien anatomia. Näistä varhaisista linnuista tuli taivaan hallitsijoita. Nykyajan linnut polveutuvat haarakkeesta, jonka nimi on Euornithes, ”aitolinnut”.

Ichthyornis on yksi esimerkki tästä ryhmästä. Tämä merilintu eli 95–85 miljoonaa vuotta sitten.

Toinen muinainen merilintu oli Hesperornis. Se eli 84–78 miljoonaa vuotta sitten. Sillä oli vahvat takajalat, pitkä kaula ja terävähampainen nokka. Se sopeutui saalistamaan vedessä ja menetti kykynsä lentää.

Lentokyvyttömyys ilmaantui usein lintujen evoluutiossa. Siitä todistavat nykyäänkin elävät strutsit, emut ja pingviinit.

Ison asteroidin isku aloitti maapallolla massasukupuuton. Se hävitti 66 miljoonaa vuotta sitten kolme neljäsosaa kaikista maapallon lajeista.

Isot dinosaurukset katosivat, mutta linnut jäivät eloon. Niistä kehittyivät nykyajan lintulajit.

Science Photo Libraryn artikkelista kääntänyt Timo Paukku. Asiantuntijana paleontologi Mikko Haaramo.

Afganistaniin heinäkuussa pakkopalautettu Zaki Hussaini lensi takaisin Suomeen – tukiryhmä auttoi oleskeluluvassa ja maksoi lennot