Hyvä kolesteroli ei suojaa kaikkia

Geenivirhe voi lisätä suonia siivoavaa hdl-kolesterolia mutta tukkia silti valtimot.

Kun verikoe osoittaa korkeita hdl-kolesteroliarvoja, potilasta usein onnitellaan. Sehän on hyvää kolesterolia, joka putsaa pahan ldl-kolesterolin keräämää rasvaa pois suonista ja pienentää näin sydänsairauksien riskiä.

Päätelmä voi kuitenkin mennä vikaan, sillä tietyn geenimuodon kantajia hyvä kolesteroli ei suojaa, selvisi tuoreessa tutkimuksessa.

Tutkijat halusivat selvittää, miksi joillakin on veressään poikkeuksellisen paljon hdl-kolesterolia. He selvittivät 300 tällaisen henkilön genomista alueet, jotka ohjaavat kehossa syntyvien rasvojen toimintaa. Näiden poikkeushenkilöiden geenejä verrattiin henkilöihin, joiden kolesteroliarvot olivat lähellä keskivertoa.

Yksi tutkijoiden tarkkailemista geeneistä on nimeltään scarb1. Se on oleellinen, koska se ohjaa reseptoria, johon kolesteroli solun pinnassa kiinnittyy. Reseptorin avulla maksan solut nappaavat hdl-kolesterolin kuljettaman rasvan poltettavaksi.

Yllätyksekseen tutkijat löysivät analyysissaan yhden henkilön, jolla kyseinen geeni ei toiminut laisinkaan. Hänen maksansa ei pystynyt ottamaan hdl-kolesterolin putsaamaa rasvaa kunnolla vastaan. Valtimot olivat siis vaarassa tukkeutua, vaikka veren hdl-kolesteroliarvot olivat kolminkertaiset tavanomaiseen verrattuna.

Hänellä oli geenistä ainoastaan kaksi virheellistä kopiota. Geenivirhe nosti veren hdl-pitoisuutta ja heikensi reseptorien toimintaa myös niillä, jotka olivat perineet vain yhden virheellisen kopion joko isältään tai äidiltään.

Geenivirheen kantajilla tavanomainen verikoe antaa tuloksen, jonka perusteella riski sairastua sydäntauteihin on alhainen. Todellisuudessa heidän riskinsä on kuitenkin on normaali tai tavallista korkeampi.

Tulevaisuudessa geenivirhettä voidaan mahdollisesti etsiä geenitesteillä, tutkijat ehdottavat tiedotteessaan. Sitä voitaisiin mahdollisesti yrittää paikata geenihoidolla, joka elvyttäisi reseptorien puutteellista toimintaa.

Pennsylvanian yliopiston johtamaan tutkimukseen osallistuivat Suomessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Suomen molekyylilääketieteen instituutti. Tutkimuksen julkaisi Science.

• Kolesteroli

Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

Helsingin hinnat karkaavat ensiasunnon ostajien käsistä, huonokuntoinen pikkukaksio voi maksaa jo 250 000 euroa – katso laskurista, kuinka suureen asuntolainaan sinulla olisi varaa

Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi, kun tutkijat osuivat oikeaan hermoon – löydös voi parantaa koomapotilaiden hoitoa

Tässä on Suomen vaarallisin kortteli – koko maan riskialtteimmista risteyksistä kolme ympäröi pientä aluetta Taka-Töölössä

Masennuslääke mahdollisti minulle koulutuksen ja ammatin – aamuisin otan pienen tabletin ja elän hyvää elämää

Näin sinkkuja sorretaan yhteiskunnassa – yksinasuvia syrjitään niin verotuksessa kuin ruokaostoksillakin

Millaista palkkaa nuorten unelma-ammateista todellisuudessa maksetaan? HS:n testi paljastaa niin muusikon kuin koodarinkin ansiot

Suomalaistutkijat aikovat selvittää laittoman päihteen vaikutusta masentuneen aivoihin – eettinen lautakunta puoltaa, ja psykedeelikin on jo valmiina

Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

Voiko oikeista päihteistä löytyä apu masennukseen? Kyllä, sanovat tutkimukset, ja hyöty voi olla salamannopea

Surkeaa eroseksiä, suhteen pilannut Pate Mustajärvi: Näin suomalaiset haluavat erota ja tulla jätetyksi

Ikäviä uutisia veronmaksajalle: Koululounaan jättää syömättä joka kolmas teini – Miksi inhokkiruokia tarjotaan niin sinnikkäästi?

Nopeasti hyvää lautaselle – Tässä 7 ruokaa, joiden tekemiseen menee 15 minuuttia tai vähemmän

Pohjois-Korea uhkasi ampua alas Yhdysvaltojen pommikoneet – Valkoinen talo pitää puheita Trumpin julistamasta sodasta ”absurdeina”

Lestadiolaisten joukossa elää niitäkin, jotka eivät suostu ehkäisy­kieltoon – ”Naisen ruumiin taakka kaatuu myös miehille”, sanoo tutkija

Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät