Tutkijat löysivät aineen oudon olomuodon, jonka teoria ennusti 40 vuotta sitten

Teorian ennustama erikoinen kvanttitila on havaittu nyt todellisuudessa.

Tutkijat ovat löytäneet todellisesta aineesta arvoituksellisen aineen olomuodon, jonka olemassaolo ennustettiin 40 vuotta sitten. Kyseessä on niin sanottu kvanttispinneste.

Tähän mennessä tilaa ei ole vedenpitävästi havaittu todellisuudessa. Nyt kansainvälinen fyysikkoryhmä kertoo nähneensä selvät merkit oudosta kvanttitilasta.

Kvanttispinnesteen erikoinen ominaisuus on, että se saa elektronit hajoamaan osiinsa. Tuloksensa syntyy niin sanottuja majoranahiukkasia. Niiden jälkiä tutkijat ovat nyt havainneet grafeenin kaltaisessa kaksiulotteisessa materiaalissa.

Tulokset sopivat yhteen tärkeimmistä teoreettisista malleista, joilla kvanttispinnestettä on kuvattu.

Tavallisessa magneettisessa materiaalissa elektronit käyttäytyvät kuin pienenpienet tankomagneetit. Kun materiaalin jäähdyttää riittävän kylmäksi, elektronit asettuvat niin, että ne osoittavat samaan suuntaan.

Toisin käy materiaalissa, joka on kvanttispinnesteen tilassa. Silloin elektronit eivät järjestäydy yhdenmukaisesti vaan muodostavat toisiinsa lomittuneen ”sopan”, kuvaa Cambridgen yliopiston tiedote.

Läpimurtolöydös voi auttaa supernopeiden kvanttitietokoneiden rakentamisessa. Kvanttilaskenta voisi näet pohjautua majoranahiukkasiin.

Tutkimuksen julkaisi Nature Materials.

• Kvanttifysiikka

Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

Presidentti Niinistö esitti onnistuneesti jäyhää länsisuomalaista äijää – samalla hän viestitti Putinille, että Suomi kuuluu länteen

Treffailussa on edelleen yksi kammottavan vanhanaikainen piirre: Deiteillä nainen odottaa miehen hoitavan kaiken

Niinistö ja Putin kävivät oopperassa Putinin Suomen-vierailun päätteeksi – faniseurue kiljahteli ja heilutti Venäjän lippua, kun he näkivät vilauksen Putinista katsomossa

Pekka Haavisto odotti Putinin onnitteluja Suomelle – ”Puuttui se sydämellinen hetki”

Putin arvosteli USA:ta Punkaharjulla: ”On mahdotonta sietää loputtomiin häikäilemättömyyttä maatamme kohtaan” – Niinistö sanoi vastaan venäläistoimittajalle

ADN: Alaskalaissenaattori asettui Trumpin ja republikaanien tahtoa vastaan ja nyt siitä voi kärsiä koko osavaltio – sisäministeriöstä soitettu ”huolestuttavia puheluita”

Olen nähnyt miehiä tyydyttämässä itseään metron penkillä ja uimahalleissa – ei ole Sompasaunan vika, jos lauteilla irstaillaan

Sairas Charlie-vauva siirretään korkeimman oikeuden päätöksellä hoitokotiin viimeisiksi päiviksi

Huumeita myydään avoimesti Helsingin Torkkelinmäellä – HS vieraili puistossa, jossa huumekauppa asukkaiden mukaan rehottaa

Lappiin matkalla oleva kaupunkifillari hämmensi Hämeenlinnassa – ”Mies otti valokuvia ja uhkasi lähettää ne poliisille”

Näin suomalaiset yrittävät petkuttaa Kelaa – viime vuonna kiinni jäi lähes pari tuhatta huijaria, keskimääräinen vedätys 4 200 euroa

Finland, dit borde man åka – ruotsalaisten tietämättömyys Suomesta onnistuu yhä välillä hätkäyttämään

Poliisilta erikoinen kirje savonlinnalaisille – Miksi kaupunkilaisten pitäisi välttää parvekkeilla oloa Putinin vierailun aikana?

Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”