Valikko

Maan lähellä räjähtäneiden tähtien jäämiä löytyi merenpohjista

Supernovien räjähdykset ovat voineet vaikuttaa maapallon ilmastoon ja myös elämän evoluutioon.

Avaruuden räjähtävät tähdet eli supernovat ovat jättäneet merkkinsä myös maapallolle. Mertenpohjista on löytynyt merkkejä raudan isotoopista 60. Toinen tuore tutkimus todistaa, että tätä samaa isotooppia on myös galaktisessa naapurustossa.

Molemmista löydöistä kertoo tiedelehti Nature.

Nämä supernovien jäämät eivät nähtävästi ole vaikuttaneet maapallon suuriin sukupuuttoihin. Mutta ne ovat voineet vaikuttaa maapallon ilmastoon ja siten myös elämän evoluutioon.

Kahden erillisen tutkimuksen tulokset vahvistavat toisiaan, sanoo Dieter Breitschwerdt Berliinin teknologiainstituutista Saksasta.

Hänen ryhmänsä on tutkinut vuosia kuuman kaasun aluetta, joka ympäröi aurinkokuntaamme kuin kuplana 600 valovuoden laajuudelta. Se ulottuu myös lähitähtien alueelle. Kupla on syntynyt, kun kymmenkuntaa supernovaa on räjähtänyt eri aikoina läheisissä tähdissä.

”Meillä on nyt taulukko siitä, mikä massa kullakin tähdellä oli kun se räjähti ja tieto siitä, missä tähdet olivat, kun ne räjähtivät”, kertoo Breitschwerdt BBC:lle.

Breitschwerdtin ryhmä laski, kuinka paljon rauta-60:tä levisi näistä supernovista avaruuteen ja sen, kuinka paljon sitä mahdollisesti kertyi maapallolle.

Laskelma perustuu aurinkokunnan rataan. Aurinkokuntamme kiertää Linnunradan keskustan ympäri yhden kierroksen noin 226 miljoonassa vuodessa.

Ensi kertaa raudan isotooppia 60 havaittiin Tyynenmeren pohjasta vuonna 1999. Sitä on löytynyt 120:sta eri merenpohjan näytteestä Intian ja Atlantin valtameristä ja Tyynestämerestä.

Osuudet paljastavat, että isotooppia oli eniten merenpohjassa noin kaksi miljoonaa vuotta sitten. Siitä lähtien isotoopin määrä on vähentynyt puoliintumisaikansa mukaan. Rauta 60:n puoliintumisaika on noin 2,6 miljoonaa vuotta.

Breitschwerdtin ryhmän laskelmat sopivat merenpohjan löytöihin. Heidän mallinnuksessaan lähin supernovan räjähdys sattui noin 2,3 miljoonaa vuotta sitten, ja toiseksi lähin 1,5 miljoonaa vuotta sitten.

Yhdessä näytteet kattavat 11 miljoonaa vuotta maapallon geologisesta historiasta. Niistä paljastuu, että rauta-60:n määrä kasvoi eniten 1,5–3,2 miljoonaa vuotta sitten.

Mallien mukaan supernovat räjähtivät noin 300 valovuoden päässä tai hieman lähempänä.

Läheisten tähtien räjähdykset ovat voineet vaikuttaa paljonkin maapallon historiaan. Ne ovat esimerkiksi saattaneet vaikuttaa esimerkiksi jääkausien hiipumiseen.

Jo aiemmin on tiedetty, että läheisten tähtien räjähdykset ovat muuttaneet maapallon luonnonhistoriaa. Nyt väitteille on löytynyt myös hyvää tieteellistä näyttöä.

Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

Jättimäinen pyton söi miehen Indonesiassa

Jos et siedä inhimillistä lämpöä, kannattaa katsoa peiliin – Pehmeiden arvojen pilkkaaminen kertoo usein pelosta

Hille Korhosen uraan mahtuu 7 vuotta kotiäitinä – kesällä hänestä tulee ainoa suurta pörssiyhtiötä johtava nainen Suomessa

Euroopan vanhin laiskiainen putosi puusta Korkeasaaressa – tällainen on onnettomuuteen joutunut 43-vuotias Coco

HIFK venyi Turussa yllätykseen – Tampereella muhii kevään kiekkosensaatio

Putin ja Niinistö tapaavat torstaina jään kaupungissa, jonka tyypillisin kulkuneuvo on vedessä kulkeva moottoripyörä

Trump ryhtyi kumoamaan Obaman ilmasto­politiikkaa – Mutta mitä on Trumpin mainitsema ”puhdas hiili”?

Ei uskoisi, jos ei näkisi: Britannia aloitti uhmakkaan matkan ulos EU:sta, kun brexit-hallitus nujersi parlamentin ja muut vastustajat