Tiede    |   Tiedon jyvät

Planeetta 9 on jäinen kaasujättiläinen

Tähtitieteilijät ovat hahmotelleet, minkälainen kohottu yhdeksäs planeetta olisi – jos sitä on olemassa.

Tietokoneiden mallinnuksilla voidaan selvittää, millaisia perustavia ominaisuuksia yhdeksännellä planeetalla pitäisi olla.

Bernin yliopistossa Sveitsissä on nyt laskettu, kuinka suuri, kirkas ja kylmä se voisi olla.

Berniläiset olettavat, että planeetta yhdeksän on pienempi kuin aurinkokuntamme isot kaasujättiläiset Uranus ja Neptunus. Se on kuitenkin samanlainen jäinen kaasujättiläinen, jonka pinnalla on vetyä ja heliumia.

Jos planeetta 9 on kymmenen kertaa massiivisempi kuin Maa, kuten Kalifornian teknillisen korkeakoulun Caltechin tähtitieteilijät Mike Brown ja Konstantin Batygin väittävät, sen pitäisi olla läpimitaltaan 7,5 kertaa suurempi kuin maapallo.

Sveitsiläiset myös arvioivat, että planeetan pinnan lämpötila olisi tuolloin hyytävät –226 astetta.

Planeetta yhdeksää ei ole suoraan havaittu. Nyt sitä haetaan maailman suurimmin teleskoopein.

Tammikuussa Kalifornian teknillisen korkeakoulun Caltechin tähtitieteilijät ehdottivat, että suuri planeetta saattaa kiertää Aurinkoa kaukana aurinkokunnan reunamilla.

Planeetan etäisyys auringosta olisi noin 20-kertainen verrattuna Neptunukseen, kertoi HS tammikuussa. Se on nykyisen tietämyksen aurinkokunnan planeetoista reunimmaisin, kahdeksas.

Todisteet planeetta yhdeksästä perustuvat tiettyjen asteroidien kiertoratoihin, jotka kiertävät Aurinkoa aina Kuiperin vyöhykkeellä aurinkokunnan ulkoreunalla.

Tietyt asteroidit ovat lukittuneet kiertämään Auringon ympäri tietyllä tavalla. Niiden ratoihin näyttää vaikuttavan jokin iso kohde.

Erityisesti tutkijat mittasivat kahden Kuiperin suuren kiertolaisen eli Sednan ja 2012vp113:n ratoja.

Niiden ratoja selittää parhaiten tähän asti tunnistamaton suuri planeetta.

Tähtitieteilijät odottavat löytävänsä planeetta yhdeksän jopa 700 kertaa kauempana kuin mikä on Maan ja Auringon etäisyys.

Näin se kiertäisi Aurinkoa yli sadan miljardin kilometrin päässä. Noin kaukana planeetta heijastaisi hyvin vähän auringonvaloa.

Sen sijaan sen ydin voisi päästää lämpöä avaruuteen. Siksi planeetta yhdeksän olisi helpompi löytää infrapunan aallonpituuksilla kuin optisilla teleskoopeilla. Infrapunasäteilyä kutsutaan myös lämpösäteilyksi.

Christoph Mordasini ja Esther Linder laskivat Bernin yliopistossa planeetan kirkkautta eri kiertoradoilla. He päättelivät, että planeetta yhdeksän olisi etäisimmissä pisteessään liian heikko havaittavaksi nykyisin välinein.

Bernin tähtitieteilijät olettavat, että planeetta yhdeksän muodostui yli 4,5 miljardia vuotta sitten samasta pölyn ja kaasun kertymäkiekosta kuin muu aurinkokuntamme.

Joidenkin tutkijoiden mukaan planeetan alkuperä voisi olla muualtakin. Tähtitieteilijä Alexander Mustill Lundin observatoriosta Ruotsissa on ryhmineen ehdottanut, että se voisi olla eksoplaneetta.

Se olisi muodostunut muun tähden kuin Aurinkomme ympärillä. Oma Aurinkomme olisi napannut sen suojiinsa myöhemmin.

Muut tutkijat kuten Brown ja Batygin uskovat, että yhdeksäs planeetta olisi voinut olla osa kertymäkiekon ydintä. Se olisi työntynyt ulos aurinkokunnan sisuksesta, kun se oli muotoutumassa.

Maaliskuussa aurinkokunnan alkuperän tukijat ilmoittivat, että Ossos-hankkeessa Kuiperin vyöhykkeeltä on löytynyt kohde, jolla on hyvin omalaatuinen ja epäkeskinen kiertorata.

Tämän kohteen väliaikainen nimi on uo3L91. Se oli professori Brownin mukaan ”tarkalleen siellä missä planeetta yhdeksän pitäisi olla.”

On myös tutkijoita, joiden mukaan yhdeksännen planeetan radan voisi paremmin selittää Saturnuksen vetovoiman avulla.

Berniläisten tutkimuksen julkaisi tiedelehti Astronomy and Astrophysics . Siitä kertoivat myös Science Daily News ja BBC.

Mies perusti terrorismia ja suvakkeja vastustavan kansanliikkeen, päätyi vahingossa vastustamaan sukkia – some täyttyi sukkakuvista