Tutkimus: Nykyihminen joudutti neandertalien häviötä tartuttamalla heihin tautejaan

Uusi tutkimus vihjaa, että monet paljon tuoreemmiksi luullut taudit hyppäsivät kyytiimme jo Afrikassa muilta homineilta. Ne saattoivat osaltaan koitua neandertalien kohtaloksi.

Osa meitä nykyäänkin riivaavista viruksista tarttui esivanhempiemme matkaan jo Afrikassa muilta ihmislajeilta, selvisi Cambridgen ja Oxford Brookes -yliopistojen tutkimuksessa. Meistä nämä taudit tarttuivat mahdollisesti Euroopassa ja Lähi-idässä asuneisiin neandertaleihin.

Tieto saatiin tutkimalla muinaisten luiden dna:ta ja etsimällä siitä merkkejä taudinaiheuttajista. Selvisi, että esimerkiksi lapamato, sukupuoliherpes, mahahaava ja tuberkuloosi vaivasivat lajiamme jo ennen kuin ensimmäiset rohkelikot astuivat ulos Afrikasta.

Tutkijat pitävät hyvin mahdollisena, että osa näistä taudeista päätyi myös neandertalien riesaksi, kun nykyihminen laajensi elinpiiriään Euraasiaan. Lajimme todistettavasti risteytyivät keskenään, joten esimerkiksi sukupuoliyhteydessä ja syljen kautta tarttuva sukupuoliherpes saattoi näissä tilanteissa levitä lajista toiseen.

Nykyihminen sai sukupuoliherpeksen joltain toiselta hominilta, joka puolestaan toi taudin tuliaisena simpansseilta.

Vielä herpestäkin todennäköisemmin neandertaleihin tarttui mahahaavan aiheuttava helikobakteeri. Nykyihminen sai sen Afrikassa 88 000–116 000 vuotta sitten, ja Eurooppaan se kulkeutui noin 52 000 vuotta sitten. Neandertalit hävisivät täältä noin 40 000 vuotta sitten.

Meidän lajimme tuomat trooppiset taudit saattoivat olla yksi neandertalyhteisöjä heikentänyt tekijä. Neandertalit olivat sopeutuneet Euroopan taudinaiheuttajiin, ja heille oli kehittynyt vastustuskykyä muun muassa puutiaisaivokuumetta ja tiettyjä verenmyrkytyksen aiheuttajia vastaan. Afrikan vitsauksia vastaan heidän vastustuskykynsä oli mahdollisesti huono.

”On kuitenkin epätodennäköistä, että taudit olisivat tuhonneet väestöä samaan tapaan kuin Kolumbuksen saapuessa Amerikan alkuperäisasukkaiden keskuudessa. Todennäköisemmin infektiot aiheuttivat omia pieniä katastrofejaan eri neandertalyhteisöissä, mikä heikensi ryhmiä ja vaikeutti selviytymistä”, sanoo tutkimustiedotteessa Charlotte Houldcroft Cambridgen yliopiston biologisen antropologian laitokselta.

Hänen ja kollegoiden tutkimuksen julkaisi American Journal of Physical Antropology.

Muita todennäköisiä syitä neandertalien sukupuuttoon ovat ilmastonmuutos ja kilpailu nykyihmisen kanssa elintilasta ja ravinnosta.

• Neandertalilaiset