Kipinöinti paljastaa parhaan munasolun – tutkijat kuvasivat hedelmöityksessä tapahtuvan ilotulituksen

Havainto voi parantaa koeputkihedelmöityksen tuloksia.

Kun siittiö hedelmöittää munasolun, se alkaa kipinöidä ja välähdellä, huomasi yhdysvaltalaisen Northwestern-yliopiston tutkijaryhmä viisi vuotta sitten tutkiessaan hedelmöittymistä hiirillä. Nyt he kuvasivat tämän ilotulituksen ensi kertaa ihmisen munasoluista.

Säkenöinnin aiheuttaa sinkki, jota tarvitaan sukusolujen jakautumisessa sekä esimerkiksi siihen, että munasolu laittaa luukut kiinni muilta siittiöiltä. Hedelmöityksen jälkeen sinkin määrää pitää kuitenkin nopeasti vähentää, jotta alkion kehitys jatkuu niin kuin pitää, tutkijat selittävät tutkimusartikkelissaan.

Nopea tapa tyhjentää sinkkivarastoja on räjäytys. Siitä aiheutuva ilotulitus kestää noin kaksi tuntia hedelmöityksestä, tutkijat kertovat Science Alert -sivustolla.

He havaitsivat, että jotkin solut kipinöivät toisia kirkkaammin. Seurannassa kävi ilmi, että voimakkaimmin säkenöivät munasolut olivat kaikista laadukkaimpia, eli ne pystyivät kehittymään todennäköisimmin terveeksi alkioksi.

”Tämä tarkoittaa sitä, että sinkkikipinöinnin tarkastelu kertoo heti, mitkä solut kannattaa poimia istutettavaksi koeputkihedelmöityksessä”, tutkimusryhmään lukeutuva biologi Teresa Woodruff sanoo yliopistonsa tiedotteessa.

Tutkijat toivovat, että havainto kohentaa tulevaisuudessa keinohedelmöityshoitojen onnistumista.

Tutkimuksen julkaisi Scientific Reports.

• Hedelmöityshoidot
  • Kirsi Heikkinen

23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

Olen nähnyt miehiä tyydyttämässä itseään metron penkillä ja uimahalleissa – ei ole Sompasaunan vika, jos lauteilla irstaillaan

Treffailussa on edelleen yksi kammottavan vanhanaikainen piirre: Deiteillä nainen odottaa miehen hoitavan kaiken

Venäjän mediassa on hämmästelty Suomen ja Venäjän hyviä suhteita Putinin Savonlinnan-vierailun alla – ”Miksi välit ovat niin läheiset?”

Näin suomalaiset yrittävät petkuttaa Kelaa – viime vuonna kiinni jäi lähes pari tuhatta huijaria, keskimääräinen vedätys 4 200 euroa

Poliisilta erikoinen kirje savonlinnalaisille – Miksi kaupunkilaisten pitäisi välttää parvekkeilla oloa Putinin vierailun aikana?

HS seuraa: Niinistö otti Putinin vastaan Punkaharjulla – presidenttien yhteinen tiedotustilaisuus suorana lähetyksenä noin kello 16