Valikko

Hiilidioksidin lisääntyminen on vihertänyt maapalloa

Kasvien peittämät alueet maapallolla ovat vihertyneet merkittävästi runsaan kolmenkymmenen vuoden aikana. Syynä on hiilidioksidin lisääntyminen ilmakehässä.

Ainakin neljäsosa tai jopa puolet kasvien peittämistä alueista on vihertynyt. Puiden ja kasvien lehtipeite on siis lisääntynyt vuosina 1982–2009. Lehtien lisääntynyt ala on laskennallisesti kaksi kertaa Yhdysvaltojen pinta-ala, tutkimustiedote arvioi.

Hiilidioksidin lisääntyminen selittää vihertymisestä noin 70 prosenttia, tutkija Ranga Myneni sanoo tiedotteessa.

Kasvit muuttavat auringon energiaa kemialliseksi energiaksi yhteyttämällä. Ne tuottavat sokereita ilmakehästä saamansa hiilidioksidin ja maaperästä saamansa veden ja ravinteiden avulla. Tutkimukset ovat osoittaneet, että hiilidioksidin lisääntyminen kiihdyttää yhteyttämistä ja kasvien kasvua.

Hiilidioksidin lisääntyminen ei yksistään selitä vihertymistä. Siihen vaikuttavat myös typen määrän, lämpötilan, sademäärän ja auringon säteilyn muutokset.

Siksi tutkijat mallinsivat erikseen eri tekijoiden vaikutuksen. Hiilidioksidi nousi selkeästi tärkeimmäksi vihertymisen syyksi. Typpi selittää vihertymisestä vain noin yhdeksän prosenttia.

Kasvillisuutta on noin 85 prosentilla maapallon maa-alueiden pinta-alasta, jos jäätiköiden peittämiä alueita ei lasketa mukaan.

Ihmiskunta päästää ilmakehään vuosittain noin 10 miljardia tonnia hiiltä. Noin puolet siitä varastoituu tilapäisesti meriin ja kasveihin, kumpiinkin suurin piirtein yhtä paljon.

Hiilidioksidin lisääntyminen ilmakehässä voi hyödyttää kasveja, mutta ei loputtomiin, tutkija Philippe Ciais sanoo. Hiilidioksidin kasvua kiihdyttävä vaikutus vähenee ajan myötä, kun kasvit tottuvat hiilidioksidin pitoisuuden kasvuun.

Hiilidioksidi on keskeinen ilmastoa lämmittävä kasvihuonekaasu. Ihmiskunta on lisännyt sen määrää ilmakehässä teollisuuden ajan alusta polttamalla fossiilisia polttoaineita. Maapallon lämpenemisen takia merenpinta nousee, jäätiköt sulavat ja äärimmäiset sääilmiöt lisääntyvät.

Tutkimus julkaistiin Nature Climate Change -tiedelehdessä. Kansainvälisessä tutkimuksessa oli 32 tutkijaa kahdeksasta maasta. Tutkimus käytti Yhdysvaltain avaruushallinnon (Nasa) sekä Yhdysvaltain Valtamerten ja ilmakehän tutkimuslaitoksen (Noaa) satelliittitietoja.

Yle sai JSN:ltä langettavan päätöksen ulkopuoliseen painostukseen taipumisesta