Tähtitieteilijä löysi kolme ehkä elinkelpoista planeettaa 40 valovuoden päästä

Vain 40 valovuoden päästä Maasta paikannetut eksoplaneetat ovat tähän asti lupaavimmat Aurinkokunnan ulkopuoliselle elämälle.

Tähtitieteilijä Michaël Gillon belgialaisesta Liègen yliopistosta bongasi kollegoineen Euroopan avaruusjärjestön Trappist-teleskoopilla kolme eksoplaneettaa 40 valovuoden päässä meistä sijaitsevan tähden liepeiltä.

Kyseinen tähti on punainen kääpiö 2MASSJ23062928-0502285, jota päätettiin vastedes kutsua nimellä Trappist-1. Se on paljon Aurinkoamme kylmempi, eikä paljoakaan Jupiteria suurempi.

Vastaavat kääpiötähdet ovat hyvin yleisiä Linnunradassa, mutta tämä on ensi kerta, kun sellaisen ympäriltä löytyy planeettoja.

”Syy siihen, että etsimme Maan kaltaisia planeettoja naapurustomme pienimpien ja kylmimpien tähtien ympäriltä on yksinkertaisesti se, että ne ovat ainoita paikkoja, joilta pystymme nykyteknologialla tunnistamaan eksoelämää”, Gillon tunnustaa tutkimustiedotteessa.

Trappistia suuremmat teleskoopit, kuten Chilestä operoitava Hawk-1, ovat jo ehtineet paljastaa, että Trappist-ykköstä kiertävät eksoplaneetat ovat suurin piirtein Maan kokoisia. Yhden kiertoaika on 1,5 ja toisen 2,4 päivää, kolmannen planeetan puolestaan jotakin 4,5 ja 73 päivän väliltä.

"Lyhyet kiertoajat kielivät, että nämä eksoplaneetat ovat 20–100 kertaa lähempänä tähteään kuin Maa Aurinkoa”, Gillon kertoo.

Sisimmät kaksi eksokiertolaista vastaanottavat kuitenkin vain 2–4 kertaa enemmän säteilyä kuin Maa. Vaikka ne viilettävät hiukan liian lähellä tähteään ollakseen elinkelpoisella vyöhykkeellä, tutkijoiden mukaan on mahdollista, että niiden pinnalla voi olla elinkelpoisia taskuja.

Trappist-1:n ulointa eksoplaneettaa ei vielä tunneta kovin hyvin, mutta sen uskotaan vastaanottavan vähemmän säteilyä kuin Maan. Määrä saattaa silti olla tarpeeksi, jotta se voisi ylläpitää elämää, tutkijat arvelevat.

Tutkimuksen julkaisi Nature.