Valikko

Tutkijat: Tutankhamonin tikarin rauta tuli avaruudesta

Faarao Tutankhamonin haudasta löytyneessä tikarissa oli meteoriitista saatua rautaa, vahvistaa tuore tutkimus.

Tutkijat Italiasta ja egyptiläisestä museosta kertovat todistaneensa, että Tutankhamonin haudasta löydetyn tikarin rauta olisi peräisin meteoriiteista.

Kyseessä on toinen kuuluisista tikareista, jotka löytyivät Tutankhamonin muumion käärinliinoista vuonna 1925. Koristeellisessa tikarissa on kultainen kahva ja vuorikristallinen nuppi, ja sen tuppi on koristeltu kukka- ja höyhenaiheilla.

Egyptologit ovat arvelleet aiemminkin, että Tutankhamonin haudasta löydettyjen rautaesineiden rauta olisi peräisin meteoriiteista. Nyt ainakin yhden tikarin raudan alkuperä on onnistuttu tutkijoiden mukaan todistamaan.

Rautaisen terän alkuperästä kertova artikkeli julkaistiin vertaisarvioidussa Meteoritics & Planetary Science -lehdessä. Siitä uutisoi muun muassa amerikkalaiskanava CNN.

Artikkelin mukaan terän alkuperään viittaa sen koostumus, joka sisältää raudan lisäksi nikkeliä ja kobolttia. Tutkijat havaitsivat, että yhdellä alueelta löydetyllä meteoriitilla on ollut samantyyppinen koostumus.

Tikaria tutkittiin XRF-menetelmällä, jossa eri materiaalien alkuainekoostumusta tutkitaan röntgensäteiden avulla.

Tutkijat ovat jo pitkään tienneet, että muinaisilla egyptiläisillä oli käytössään yksittäisiä rautaesineitä jo kauan ennen kuin raudan käyttö yleistyi Egyptissä. Lisäksi vanhoissa egyptiläisissä kirjoituksissa on esiintynyt hieroglyfi, jonka merkityksen voi kääntää ”taivaan raudaksi”.

Egyptiläisten on jo aiemmin esitetty pitäneen ”taivaalta tullutta” metallia jumalten lahjana. Sitä on käytetty ainakin koriste- ja seremoniallisissa esineissä. Tuore tutkimustulos tukeekin käsitystä, jonka mukaan egyptiläiset tiesivät meteoriittiraudan alkuperästä ja pitivät sitä erityisessä arvossa, tutkijat kirjoittavat.

Faarao Tutankhamon hallitsi 1300-luvulla eaa. Egyptin 18. dynastian aikana. Brittiarkeologi Howard Carter löysi Tutankhamonin haudan vuonna 1922.

Hyvin säilynyt hautakammio on edelleen tutkijoiden mielenkiinnon kohteena. Aiemmin tänä vuonna sieltä on yritetty löytää salaisia lisähuoneita.

• Egypti