Mustat aukot musisoivat – gravitaatioaaltojen havaitseminen on ollut vuoden järisyttävä tiedeuutinen

Painovoima-aaltojen etsiminen alkoi puoli vuosisataa sitten. Syksyllä ne löytyivät.

Mustan aukon blues ja muita ääniä ulkoavaruudesta. Janna Levin, suom. Markus Hotakainen, Ursa 2016. 236 s. 35 euroa.

Gravitaatioaaltojen havaitseminen on ollut vuoden järisyttävä tiedeuutinen.

Yhdysvalloissa sijaitsevat kaksi Ligo-havaintolaitetta havaitsivat aallon ensimmäisen kerran suoraan syyskuussa – ja toisen kerran joulukuussa, kuten kuluneella viikolla kuulimme.

Albert Einstein ennusti gravitaatioaallot sata vuotta sitten, mutta ehti epäillä niiden olemassaoloa. Ne havaittiin epäsuorasti 1970-luvulla mittailemalla pyörivien neutronitähtien liikkeitä.

Yhdysvaltalainen fysiikan ja tähtitieteen professori Janna Levin julkaisi heti kirjan Ligon vaiheikkaasta historiasta.

Teoksen nimi Mustan aukon blues viittaa ajatukseen, että Ligo tavallaan kuuntelee avaruutta. Levin kuvailee Ligoa ”äänityslaitteeksi” eikä teleskoopiksi. Universumin megatapahtumat panevat avaruuden aaltoilemaan.

”Jos astronautti olisi riittävän lähellä, hänen kuuloelimensä värähtelisivät aaltojen tahdissa.”

No, gravitaatioaallot eivät ole ääniaaltoja, mutta ne voi muuntaa ääneksi. Ligon kehittäjä Rainer Weiss huomasi, että laitteen taajuusalue on kuin pianon. Hän rakenteli nuorena hifilaitteita ja rakastui pianistiin.

Ligon havaitseman aallon humahdus kertoo, että kaksi mustaa aukkoa kiertyi yhteen yli miljardi vuotta sitten. Mieletön energia muuttui gravitaatioaalloksi, joka vaimentui matkalla. Ligo mittasi atomin läpimittaa pienemmän muutoksen.

Gravitaatioaaltojen etsiminen interferometrillä alkoi 1960-luvun lopulla ajatuskokeesta.

Weiss pani opiskelijansa pohtimaan suhteellisuusteorian kurssilla, miten valonsäteillä voisi mitata gravitaatioaaltoja. Prototyyppi MIT:ssä oli puolitoistametrinen. Se ei kuulisi edes Auringon räjähdystä, Levin toteaa.

Kilometrien mittainen Ligo toimii samalla ajatuksella. L-kirjaimen muotoisen laitteen valtavissa sakaroissa kulkevat lasersäteet edestakaisin peilien välissä tyhjiössä. Peilien etäisyys muuttuu, kun gravitaatioaalto vääristää hiukkasen maailmaa.

Olematon signaali pitää erotella häiriöistä. Niitä aiheuttavat kaukaisetkin maanjäristykset, liikenne läheisellä tiellä, laitteiston häiriöt, vähän kaikki. Levin kuvailee haasteita hämähäkkien ja hiirten aiheuttamaa riesaa unohtamatta.

Kalifornian teknillisen korkeakoulun Caltechin astrofyysikko Kip Thorne on ollut Ligo-hankkeessa keskeinen teoreetikko. Kolmas avainhahmo oli alkuvaiheissa skotlantilainen lasernero Ronald Drewer.

Levin kuvailee laveasti tutkijoiden taustoja, henkilökohtaisia piirteitä ja kiistoja. Poikkeuksellista tiedettä tekevät poikkeukselliset ihmiset.

Ristiriitaisista hahmoista pitää mainita fyysikko Joseph Weber. Hän havaitsi mielestään jo 1960-luvulla painovoima-aaltoja.

Weberin laitteet olivat Ligoon verrattuna epäilyttävän yksinkertaisia. Kaksimetristen alumiinisylintereiden piti värähdellä gravitaatioaaltojen mukana. Weber kai kuuli vain laitteensa häiriöitä, mutta ei myöntänyt sitä ja päätyi tieteen sivuraiteelle. Häntä pidetään silti alan pioneerina.

Ligoa suunniteltiin 1980-luvulla ja alettiin rakentaa 1990-luvun puolivälissä. Ensimmäinen versio valmistui runsas vuosikymmen sitten, mutta ei ollut tarpeeksi herkkä.

Vuosikymmenen alussa Ligon kahta havaintolaitetta alettiin parannella. Ne havaitsivat gravitaatioaallon ällistyttävästi heti, kun ne oli saatu toimintakuntoon.

Aalto matkasi yli miljardin valovuoden päästä sopivalla hetkellä ja sopivasti ennen Einsteinin ennustuksen satavuotispäivää.

Ligon kaksi jättilaitetta jatkavat avaruuden kuuntelemista. Thornen mukaan koko hankkeen keskeinen tavoite on uuden ikkunan avaaminen universumiin.

• Tietokirjat