Valikko

Tutkimus: Olet pimeänäkösi velkaa dinosauruksia paenneille muinaisnisäkkäille

Osa silmän tappisoluista erikoistui värien sijaan valon herkkään havaitsemiseen, jotta nisäkkäät pystyivät liikkumaan yön turvissa.

Tänä yönä Suomessa pärjää ilman taskulamppuakin: yö on lyhimmillään, ja pimeintäkin hetkeä valaisee täysikuu. Nyt tutkijat ovat keksineet uuden selityksen sille, miksi me ja muut nisäkkäät pystymme kokemaan yöttömän yön, mutta valtaosa linnuista, kaloista ja sammakoista ei. Yönäkömme kehittyi niitä paremmaksi, koska varhaisten nisäkkäiden piti pakoilla dinosauruksia.

Nisäkkäiden erikoisuus ovat silmien sauvasolut, jotka ovat äärimmäisen herkkiä valolle. Ne kykenevät havaitsemaan jopa yksittäisen fotonin. Uusi Developmental Cell -lehden julkaisema tutkimus esittää, että sauvasolut kehittyivät värejä havaitsevista tappisoluista, joita on myös monilla muilla eläimillä.

Väitteensä tueksi tutkijat tarkastelivat hiirenpoikasten silmän soluja. Kahden päivän iässä poikasten silmien tappisolut olivat kuin muillakin eläimillä. Kymmenen päivän iässä joidenkin tappisolujen kehitys kuitenkin poikkesi tältä linjalta, ja ne alkoivat muuttua sauvasoluiksi.

Muutoksen kouriin valikoituivat tietyt tappisolut, joista muilla eläimillä kehittyy lyhytaaltoista ultraviolettivaloa havaitsevia näkösoluja.

Vertailun vuoksi tutkijat tarkastelivat tappisolujen kehitystä myös seeprakaloilla. Niiden tappisoluissa ei kalan kasvaessa alkanut näkyä sauvasolujen piirteitä lainkaan.

Tutkijat päättelivät eri selkärankaisten dna:ta vertailemalla, että nisäkkäiden tappisolut alkoivat muuttua sauvasoluiksi jurakaudella. Samoihin aikoihin nisäkkäiden joukkoon ilmestyivät ensimmäiset yöeläjät.

Nisäkkäät näyttävät sopeutuneen yöelämään samoihin aikoihin kun dinosaurukset olivat maapallon pääasiallisia päiväpetoja. Tutkijat arvelevatkin tiedotteessa, että varhaiset nisäkkäät siirtyivät yövuoroon niitä pakoillakseen.

Ihmisen sukupuussa kerran kehittynyt pimeänäkö on saanut tehdä tilaa tarkalle värinäölle, koska lajimme on päiväaktiivinen. Siksi näköaistimme lepää enemmän tappisolujen varassa kuin vaikkapa kissojen, jotka ovat säilyttäneet erinomaisen pimeänäkönsä.

• Eläintiede

Lappiin matkalla oleva kaupunkifillari hämmensi Hämeenlinnassa – ”Mies otti valokuvia ja uhkasi lähettää ne poliisille”

Mies tyydytti itseään sekasaunassa, toinen kommentoi naisten vartaloita – seksuaalinen häirintä varjostaa Sompasaunaa

Kaikki hiestä ja hikoilusta: Helteiden pitäisi viimein tulla – miksi toiset hikoilevat enemmän, miksi kaikkien hiki ei haise, voiko deodoranttien kemikaaleista olla haittaa?

Voiko päänsärky kertoakin aivoverenvuodosta? Tai aggressiivisesta kasvaimesta? Stressaava elämäntilanne voi altistaa luulotautisuudelle – Näin pääset eroon turhista terveyshuolista

Shanghaissa mitattiin korkein lämpötila 145 vuoteen – Kiinassa on niin kuuma, että ihmiset ovat alkaneet tapella ja panda vaipui transsiin

Yksin asuva saa yleensä suurempaa toimeentulotukea kuin kimppakämpässä elävä – kannustaako tukijärjestelmä yksin asumiseen?

Suomalaiset parit muuttavat yhteen yllättävän nopeasti – Yhteen muuttaminen on aina kriisi suhteelle, mutta näin siitä selviää