Miekkakala vähentää kitkaa voitelemalla päänsä

Miekkakala kiitää vedessä kuin rasvattuna. Nyt tutkijat saivat selville, että sitä se onkin – kirjaimellisesti.

Miekkakala ui jopa sadan kilometrin tuntivauhtia. Tiedetään, että sen pitkäksi, teräväksi “miekaksi” kasvanut yläleuka pienentää kitkaa ja siivittää siten menoa. Lisää potkua kala saa öljyämällä päänsä, huomasivat hollantilaistutkijat hämmästyksekseen.

Asia paljastui, kun tutkija John Videler Groningenin yliopistosta kävi kollegoineen läpi vanhoja magneettikuvia. Miekkakalojen yläleuan tyvessä oli havaittu rakenteellisesti heikko kohta, ja Videler yritti selvittää, mikä sen aiheuttaa.

Syypääksi osoittautui suuri rauhanen, jota ympäröivä luu oli hyvin ohut.

Tutkijat olettivat ensin, että rauhanen liittyisi jollakin tavalla hajuaistiin. He joutuivat kuitenkin hylkäämään idean näytön puutteessa.

Rauhasen tehtävä selvisi vahingossa, kun Videlerin kollega Roelant Snoek pudotti lampun tutkimansa miekkakalan iholle. Valokeilassa näkyi suonisto, joka kytkeytyi rauhaseen.

Seuraavaksi Snoek tarkasteli ihoa pyyhkäisyelektronimikroskoopilla. Kävi ilmi, että kalan pää on täynnä pikkuruisia pyöreitä huokosia, joista johtaa kanava rauhaseen.

Kun tutkijat keksivät lämmittää rauhasta, ihon rei’istä alkoi tirsua öljymäistä rasvaa. Analyysi osoitti, että se koostuu metyyliestereistä.

Tutkijat päättelivät, että rauhanen voitelee kalan päätä, erityisesti sen etuosaa, kun se halkoo vettä. Öljykerros muodostaa karhean ihon kanssa pintarakenteen, joka hylkii hyvin tehokkaasti vettä. Se voi pienentää kitkaa jopa 20 prosenttia, tutkijat totesivat. Tutkimuksen julkaisi Journal of Experimental Biology.

• Biologia