Valikko

Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista – ilmiö liittyy osin unettomuuteen

Mitä nuorempana nainen käy läpi menopaussin, sitä nopeammin hänen solunsa ikääntyvät, osoittivat yhdysvaltalaistutkijat.

Vaihdevuodet ja niiden aiheuttama unettomuus panevat vauhtia ikääntymiseen, selviää Kalifornian yliopiston (UCLA) kahdesta tuoreesta tutkimuksesta.

”Vuosikymmeniä tutkijat ovat olleet erimielisiä siitä, onko menopaussi vanhenemisen syy vai päinvastoin. Muna vai kana: kumpi tuli ensin?” kertoo professori Steve Horvath UCLA:n tiedotteessa.

Ensin tuli menopaussi, paljasti toinen nyt julkaistuista tutkimuksista.

Ikääntymistahtia saattaa kiihdyttää unettomuus, joka usein liittyy menopaussiin, osoitti puolestaan tutkimuksista toinen.

”Unen puute voi tihentää biologisen kellomme tikitystä”, kiteyttää apulaisprofessori Judith Carroll.

Kummassakin tutkimuksessa solujen biologista ikää kartoitettiin Horvathin kehittämällä menetelmällä, “epigeneettisellä kellolla”. Siinä tarkkaillaan kemiallisia muutoksia, jotka ikääntyessä muuttavat geenien toimintaa.

Vaihdevuositutkimuksessa dna-näytteitä analysoitiin yli 3 100 naiselta 15 vuoden aikana. Näytteitä kerättiin verestä, syljestä ja poskesta.

”Ilmeni, että vaihdevuodet vauhdittavat solujen ikääntymistä keskimäärin kuusi prosenttia”, Horvath sanoo.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos naisen menopaussi alkaa jo 42-vuotiaana, 50-vuotiaana hänen elimistönsä on biologisesti vuoden vanhempi kuin kanssasisarella, jonka vaihdevuodet vasta alkaisivat, tutkijat selittävät.

”Mitä nuorempana naisen menopaussi alkaa, sitä nopeammin hänen verensä keskimäärin ikääntyy”, täsmentää tutkijaryhmään lukeutunut Morgan Levine.

”Tämä on huomionarvoista, koska veri voi peilata sitä, mitä tapahtuu muualla kehossa. Tällä voi olla merkitystä tautiriskien kannalta”, hän sanoo.

Unitutkimuksessa aineisto kerättiin 2 000 naisesta. Osoittautui, että vaihdevuodet läpikäyneet naiset, jotka raportoivat kärsivänsä viidestä eri unihäiriöoireesta, olivat biologisesti lähes kaksi vuotta vanhempia kuin ikäsiskot, jotka nukkuivat hyvin.

”Emme pysty näiden tulosten perusteella varmuudella päättelemään, että unihäiriöt johtaisivat geenien rakennemuutoksiin, mutta ne ovat silti väkeviä löydöksiä”, vakuuttaa Carroll.

”Meidän pitää jatkaa samojen yksilöiden seurantaa pidemmän aikaa, jotta pystymme osoittamaan syy-seuraussuhteen biologisen iän ja unihäiriöiden välillä.”

Vaikka tulokset ovatkin monen naisen kannalta ikäviä, Horvathin mukaan epigeneettistä kelloa voidaan käyttää apuna, kun vastaisuudessa tutkitaan esimerkiksi hormonikorvaushoitojen vaikutuksia. Menetelmä voi lyhentää huomattavasti kliinisten kokeiden kestoa, ja nipistää niiden kustannuksia.

”Suuri kysymys on nyt se, minkälainen hormonihoito jarruttaa ikääntymistä turvallisimmin”, Horvath sanoo.

Tutkimukset julkaisi Pnas ja Biological Psychiatry.

• Vaihdevuodet
  • Ikääntyminen
  • vanheneminen
  • Unettomuus

Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

”Boksi” esti nukkumisen ja kuulustelijan sylki lensi – Ageeda Paavel muistaa tarkkaan, mitä KGB:n edeltäjä teki hänelle teinityttönä Tallinnan synkimmässä kellarissa kesällä 1946

Suunnitteletko budjettimatkaa? Hintavertailu kertoo, missä on nyt edullista lomailla

Kehäradan lipunmyynti on ajoittain ruuhkautunut Helsinki-Vantaalla – ”Oli säälittävää nähdä turhautuneet ulkomaalaiset ja kärsimättömät suomalaiset yhden lippuautomaatin edessä”

Dna-testi voi paljastaa sukusalaisuuksia satojen vuosien takaa – Laurin jälkeläisille selvisi, että he eivät polveudukaan Laurista

Kolmen päivän katkaisuhoito ei riitä koko kesän jatkuneen tissuttelun lopettamiseen – tuntuu, että puolisoni on jätetty heitteille

Trump: Minulla on tarvittaessa ”täydelliset armahdusvaltuudet” – tutkijat kyseenalaistavat

Willehardt Gröhn, 18, rakentaa näyttäviä pyöriä, koska haluaa jotain, mitä muilla ei ole – pyöräbuumin villitsemissä kaupungeissa pyörä on muotiasuste

Taiteilija Miina Äkkijyrkkä syytti norjalaistaiteilijaa kopioinnista ja vaati 118 000 euron korvauksia – Tekijänoikeusneuvosto katsoi teokset parodioiksi

Merkillinen välikohtaus Itämerellä ihmetyttää – se liittynee Venäjän lisääntyneeseen uhoon

Rintasyövästä kertaalleen parantuneen Astrid Swanin syöpä on uusiutunut

Erin Dillon menetti kaksi lastaan huumeiden takia, mutta haaveilee silti yhä huumeista – HS:n reportaasi valkoisten kerjäläisten kaupungista, jossa huumepussit toimitetaan kotioven eteen

Onko Helsinki kupla, jota muu Suomi ei ymmärrä? ”Osa muualla asuvien Helsinki-kritiikistä voi olla ihmettelyä sen äärellä, mihin ei itsellä ole mahdollisuutta”

Olen pian taloudellisesti riippuvainen poikaystävästäni opintotuki­uudistuksen takia – ja se tuntuu nöyryyttävältä

Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

Tällainen on Helsingin kallein vuokrakämppä: huoneita 11, neliöitä 500, vuokra 25 000 euroa kuussa

Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?