Valikko

Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista – ilmiö liittyy osin unettomuuteen

Mitä nuorempana nainen käy läpi menopaussin, sitä nopeammin hänen solunsa ikääntyvät, osoittivat yhdysvaltalaistutkijat.

Vaihdevuodet ja niiden aiheuttama unettomuus panevat vauhtia ikääntymiseen, selviää Kalifornian yliopiston (UCLA) kahdesta tuoreesta tutkimuksesta.

”Vuosikymmeniä tutkijat ovat olleet erimielisiä siitä, onko menopaussi vanhenemisen syy vai päinvastoin. Muna vai kana: kumpi tuli ensin?” kertoo professori Steve Horvath UCLA:n tiedotteessa.

Ensin tuli menopaussi, paljasti toinen nyt julkaistuista tutkimuksista.

Ikääntymistahtia saattaa kiihdyttää unettomuus, joka usein liittyy menopaussiin, osoitti puolestaan tutkimuksista toinen.

”Unen puute voi tihentää biologisen kellomme tikitystä”, kiteyttää apulaisprofessori Judith Carroll.

Kummassakin tutkimuksessa solujen biologista ikää kartoitettiin Horvathin kehittämällä menetelmällä, “epigeneettisellä kellolla”. Siinä tarkkaillaan kemiallisia muutoksia, jotka ikääntyessä muuttavat geenien toimintaa.

Vaihdevuositutkimuksessa dna-näytteitä analysoitiin yli 3 100 naiselta 15 vuoden aikana. Näytteitä kerättiin verestä, syljestä ja poskesta.

”Ilmeni, että vaihdevuodet vauhdittavat solujen ikääntymistä keskimäärin kuusi prosenttia”, Horvath sanoo.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos naisen menopaussi alkaa jo 42-vuotiaana, 50-vuotiaana hänen elimistönsä on biologisesti vuoden vanhempi kuin kanssasisarella, jonka vaihdevuodet vasta alkaisivat, tutkijat selittävät.

”Mitä nuorempana naisen menopaussi alkaa, sitä nopeammin hänen verensä keskimäärin ikääntyy”, täsmentää tutkijaryhmään lukeutunut Morgan Levine.

”Tämä on huomionarvoista, koska veri voi peilata sitä, mitä tapahtuu muualla kehossa. Tällä voi olla merkitystä tautiriskien kannalta”, hän sanoo.

Unitutkimuksessa aineisto kerättiin 2 000 naisesta. Osoittautui, että vaihdevuodet läpikäyneet naiset, jotka raportoivat kärsivänsä viidestä eri unihäiriöoireesta, olivat biologisesti lähes kaksi vuotta vanhempia kuin ikäsiskot, jotka nukkuivat hyvin.

”Emme pysty näiden tulosten perusteella varmuudella päättelemään, että unihäiriöt johtaisivat geenien rakennemuutoksiin, mutta ne ovat silti väkeviä löydöksiä”, vakuuttaa Carroll.

”Meidän pitää jatkaa samojen yksilöiden seurantaa pidemmän aikaa, jotta pystymme osoittamaan syy-seuraussuhteen biologisen iän ja unihäiriöiden välillä.”

Vaikka tulokset ovatkin monen naisen kannalta ikäviä, Horvathin mukaan epigeneettistä kelloa voidaan käyttää apuna, kun vastaisuudessa tutkitaan esimerkiksi hormonikorvaushoitojen vaikutuksia. Menetelmä voi lyhentää huomattavasti kliinisten kokeiden kestoa, ja nipistää niiden kustannuksia.

”Suuri kysymys on nyt se, minkälainen hormonihoito jarruttaa ikääntymistä turvallisimmin”, Horvath sanoo.

Tutkimukset julkaisi Pnas ja Biological Psychiatry.

• vaihdevuodet