Valikko

Tutkijat saivat selville, mikä paahtaa Jupiterin kaasukehää – eikä se ole Aurinko

Jupiterin kaasukehässä on yhtä lämmintä kuin maapallon ilmakehässä, vaikka jättiplaneetta sijaitsee yli viisi kertaa kauempana Auringosta.

Tähtitieteilijät ovat pitkään pähkäilleet, miksi Jupiteria verhoavan kaasukehän yläosa on keskimäärin yhtä lämmin kuin Maan. Aurinko ei riitä selitykseksi, sillä Jupiter on siitä niin kaukana.

Bostonin yliopiston tutkijat päättivät kääntää katseen toiseen suuntaan. Mitä jos energia kumpuaakin alapuolelta?

”Kartoitimme, miten lämpö jakautuu koko planeetan alueella. Etsimme poikkeamia, jotka voisivat vihjata, mistä energia on peräisin”, selittää James O’Donoghue tutkimustiedotteessa.

Lämpötilojen mittaus onnistui havainnoimalla planeetan infrapunasäteilyä. Paljastui, että korkealla niin kutsutun suuren punaisen pilkun yläpuolella – sen, joka valokuvissa näyttää suurelta finniltä jättiplaneetan posken alaosassa – oli satoja asteita kuumempaa kuin missään muualla Jupiterissa.

Punainen pilkku on valtava pyörremyrsky, joka on jyllännyt Jupiterissa jo satoja vuosia. Se on niin suuri, että sen sisään mahtuisi pari maapalloa.

”Suuri punainen pilkku on oiva energialähde kaasukehän lämmittämiseen, mutta tähän asti sen todellisista vaikutuksista kaasukehän yläosaan ei ollut näyttöä”, tutkijaryhmään lukeutunut Luke Moore sanoo.

Tutkijat esittävät, että raju pyörteily punaisen pilkun yläpuolella tuottaa sekä akustisia että gravitaatioaaltoja, joiden törmäyksissä syntyvä energia voi lämmittää kaasukehää jopa yli 800 kilometrin korkeudessa.

Jättiplaneetan energiamysteerin ratkomisesta on hyötyä muidenkin planeettojen tutkimuksessa, tutkijat uskovat. Poikkeuksellinen lämpö korkealla pilvipeiton yläpuolella ei ole ainutlaatuista Jupiterille. Samanlainen ilmiö on havaittu muilla kaasuplaneetoilla Saturnuksessa, Uranuksessa ja Neptunuksessa.

Tutkimuksen julkaisi Nature.