Valikko

Superbakteerigeeni pulpahti nyt esiin Brasiliassa – tutkijat pelkäävät, että olympiamatkaajat levittävät sitä eri puolille maailmaa

Antibioottien teho heikkenee sitä mukaa, kun bakteerit kehittävät niille vastustuskyvyn. Tilanne on äitynyt niin pahaksi, että lääkärit ovat joutuneet turvautumaan jopa myrkyllisyytensä takia käytöstä poistettuun kolistiiniin.

Se on ”viimeinen oljenkorsi”. Kolistiinilla on hoidettu sellaisia bakteereja, joihin mitkään muut lääkkeet eivät enää tepsi.

Kolistiinille vastustuskykyinen bakteeri on nyt löytynyt ihmisestä. Bakteerille vastustuskyvyn antava geeni on dna-pätkässä, joka voi siirtyä muihin bakteereihin.

Bakteerit ovat nyt kehittämässä sillekin vastustuskyvyn. Vajaa vuosi sitten kiinalaiset kertoivat lääketieteellisessä The Lancetissa löytäneensä paikallisista kolibakteereista geenin, joka tekee niistä vastustuskykyisen myös kolistiinille.

Tämä mcr-1-geeni löytyi niin ihmisistä, sioista kuin broilerinlihasta.

Toukokuun loppuun mennessä tämä bakteerille erittäin hyvän vastustuskyvyn antava geeni oli paikannettu myös Tanskasta ja Yhdysvalloista.

Huolta superbakteerigeenin leviämisestä syventää se, että mcr-1-geeni voi siirtyä muihinkin bakteereihin. Se voi pahentaa maailmanlaajuista antibioottiresistenssiä entisestään, Helsingin Sanomat uutisoi toukokuussa.

Mcr-1-geeniä ei näytä enää pysäyttävän mikään. Nyt se pulpahtanut esiin ensi kertaa Brasiliassa ihmisessä, raportoivat tutkijat Antimicrobial Agents and Chemotherapy- lehdessä.

Superbakteerigeeni löytyi E.coli- bakteerista, joka eristettiin erään tulehduksesta kärsineen diabeetikon elimistöstä. Pelätty geeni sijaitsi plasmidissa, pienessä dna-pätkässä, joka pystyy siirtymään bakteerista toiseen.

Tutkijaryhmä arvioi, että kolistiinille vastustuskyvyn antava geeni on pesinyt brasilialaisen karjan kantamissa E.coleissa jo vuodesta 2012.

”Tämä oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun eristimme mcr-1:n ihmisestä”, São Paulon yliopisto sanoo tiedotteessa.

Ihmisnäytteiden perkaamista motivoi tutkijoiden mukaan se, että he pelkäsivät resistenssin geenin leviävän Brasiliaan ulkomailta. Päinvastainen vaihtoehto olisi myös ikävä. Siis se, että geeni leviäisi maailmalle Brasiliasta käsin.

Lincopanin mukaan Brasilian 200 miljoonasta asukkaasta moni matkailee ulkomailla. Massa on juuri nyt runsaasti turisteja olympialaisten takia.

Antibioottiresistenssin leviämistä voi Lincopanin mukaan edesauttaa sekin, että Brasilia on suuri lihantuottaja ja -viejä. Maa käyttää monen muun maan tavoin runsaasti antibiootteja.

• bakteerit

16-vuotias Linda kiinnostui Isisistä ja karkasi kotoaan Saksasta, nyt hänet on ehkä löydetty Mosulin tunneleista – mallioppilaasta tuli radikaali muutamassa kuukaudessa

Nyt se on laskettu: Maailmassa on tuotettu 8,3 miljardia tonnia muovia ja peräti puolet siitä viimeisen 13 vuoden aikana – silti tuotanto vain lisääntyy entisestään

Lifestyle­bloggaajan elämä on liian ihanaa ollakseen totta – Onko jatkuva ”täydellisen minän” esittely narsistista, nykyaikaa vai osa ihmisyyttä?

Suomalaiset saivat häpeällisen huonon tuloksen, kun eurooppalaisten hiilijalanjäljet pantiin kartalle – Miksi hiilijalanjälki paisuu Suomessa?

Parisuhdekriisissä suku voi olla paras tai pahin – Ethän lietso aikuisen lapsesi kriisiä